Inkelcross springlevend

Lopen over het water in de Inkelcross. foto's Huib Boogert

Lopen over het water in de Inkelcross. foto’s Huib Boogert

door Maurice Steketee
,,En? wat vond je ervan?” Ik was nog aan het uithijgen of Wim Wouters stond al naast me. De parkoersbouwer van AV’56 schoot dit weekend zoveel mogelijk atleten aan die waren gefinisht in de Inkelcross (Of is het nu de Inkeltrail?). Afijn, wat maakt ’t uit. Feit is dat er een nieuw parkoers is uitgezet bij de camping in Kruiningen en dat dat een stuk zwaarder, gevarieerder en spannender is dan een jaar eerder. Het moet het ouderwetse crossen een impuls geven, is het idee er achter. Gezien het aantal deelnemers en het aantal positieve reacties is dat een heel eind gelukt denk ik, al was er hier en daar ook een kritische noot te horen, maar dat hoort een beetje bij het hardlopen is me inmiddels wel duidelijk. Want wanneer is iedereen tevreden….?
De animo voor de vernieuwde Inkelcross was zaterdag in elk geval groot. Het was beduidend drukker dan een jaar eerder. Nu werkte het weer ook wel mee, want het was fantastisch loopweer.
Terug naar het parkoers. Voor de trailliefhebber waren er wat boomstammetjes,  extra klimmetjes en een bruggetje op de route gelegd. Het was zelfs maar de vraag of iedereen met droge voeten de finish zou halen. Of zoals een fotograaf met een knipoog zei: ,,Ik ga lekker bij het bruggetje staan. Misschien valt er nog eentje in het water.”

???????????????????????????????
Voor zover ik weet is dat niet gebeurd, al was ik er zelf wel dichtbij. Gelukkig bracht een touw redding, ik kon me er nog net aan vastklampen, anders was ik ongetwijfeld met een nat pak over de finish gekomen.  Het bruggetje was het hoogtepunt van het parkoers, al was er ook de mogelijkheid om iets om te lopen, maar een echte trailloper doet dat natuurlijk niet. Een beetje balanceren boven het water hoort er immers bij.
Speciaal voor deze gelegenheid had ik ook m’n spiksplinternieuwe trailschoenen aangetrokken, maar echt veel profijt had ik er niet van. De modder was op sommige plekken zo klonterig dat het ook op schoenen met extra profiel glibberen en glijden was. Zonder al te veel risico te nemen hobbelde ik redelijk op ’t gemakje naar de finish. Om vervolgens Wim Wouters gerust te stellen. Want ja, met dat nieuwe parkoers zit het wel snor. Volgend jaar weer.

2 reacties

Opgeslagen onder Bijdrage Maurice

2 Reacties op “Inkelcross springlevend

  1. Een ander verhaal over de veranderingen bij de Inkelcross kreeg ik deze week te horen.
    Ik werd gebeld door iemand, die jarenlang betrokken was bij de Inkelcross.
    Hij hielp altijd met het parcours en had AV’56 al een paar keer aangeboden eens samen te kijken voor een andere ronde. Dat vond men nooit nodig, maar nu moest het plotseling wel anders? Om diverse redenen was hij zaterdag alleen maar toeschouwer, maar had wel met atleten en bestuurders gesproken over het parcours. Hij belde mij, omdat hij zich boos had gemaakt over de verslaggeving van deze cross. Hij las alleen maar positieve verhalen, terwijl hij zaterdagmiddag toch echt andere geluiden had gehoord. Een kleine bloemlezing: dames weigerden te starten als het parcours niet werd aangepast, op sommige stukken was het zo smal dat de takken in je gezicht sloegen, meerdere atleten vonden er, behalve het stuk door de boomgaard, helemaal niets aan, atleten vonden het te gevaarlijk, doen de volgende keer op deze manier niet meer mee en dachten dat ondergetekende wel eens de lachende derde zou kunnen worden. Tot zover het verhaal van de beller. Ik was ook even aanwezig op den Inkel om flyers te verspreiden, maar van de wedstrijd en het parcours heb ik niets gezien, dus kan ik ook niet oordelen. Vanwege de aangekondigde “speciale hindernissen” in combinatie met mijn leeftijd had ik al vroegtijdig besloten niet meer mee te doen. Niet dat iemand wakker ligt van mijn afwezigheid, maar als hardloopwedstrijden alleen nog voor waaghalzen zijn, blijft er weinig meer over van deze sport. De berichten in de media waren echter erg positief en als ik lees dat juist dit nieuwe parcours een impuls moet geven aan de echte cross, stemt me dat ook gelukkig. Tot ik ook merkte dat deze verhalen iets te veel zijn aangedikt. Behalve bovenstaande opmerkingen waren er niet echt veel meer deelnemers. Om precies te zijn 27 in totaal en dat was eerder te wijten aan de herinvoering van de korte cross, dan aan het nieuwe parcours. Ondergetekende krijgt wel graag gelijk, maar is zeker geen lachende derde. De teloorgang van de cross- en baanwedstrijden gaat me al jaren aan het hart en dan moeten we oppassen, dat we door deze veranderingen straks nog meer crossers verliezen. In de atletiek lopen veel mensen met goede bedoelingen, maar sommigen draaien onbewust onze sport de nek om. Deels door onwetendheid, maar ook omdat ze alleen aandacht hebben voor hun manier van hardloopbeleving. Crossen is iets voor de hele winterperiode en niet om er zo nu en dan eens bij te doen. Toplopers van der Wielen en Choukoud dachten dat ze met één cross in de benen Europees kampioen konden worden. Grootspraak en een verkeerde benadering. Bij onze zuiderburen is de cross gelukkig nog iets populairder en daar proberen toppers nog wel een volledig seizoen te draaien met 2 á 3 crossen per maand. Daar moet je dus naar toe om meer deelnemers te trekken en niet allerlei kunstgrepen verzinnen en verder volop wegwedstrijden en van die noch weg-, noch crosslopen blijven organiseren in deze periode van het jaar. De echte crossliefhebbers kunnen voorlopig nog bij mij terecht. Je krijgt dan in ieder geval een (h)eerlijk parcours. Met het publiceren van deze kritiek loop ik natuurlijk het grote risico, dat boze lopers mijn cross helemaal links laten liggen. Jammer, maar liever dat nog ( Jimmy van Boudewijn de Groot ) dan het verzwijgen van deze andere geluiden.

  2. Gertjan Bakker

    Ik heb meegedaan en kan alleen maar zeggen dat dit de leukste cross was die ik tot nu toe gedaan heb, en heb voor de rest alleen maar positieve geluiden gehoord!! Ik doe volgend jaar weer mee!

Geef een reactie

