De man met de hamer is ziek

door Koen de Vries

Waar blijft ie nou? Waar blijft ie nou? Nee, ik had de man met de hamer zondag niet uitgenodigd voor de Wintermarathon van Gent, maar ik wist zeker dat ik hem niet kon ontlopen. Zaterdag had ik tijdens de negen kilometer lange Den Inkeltrailcross in Kruiningen alles gegeven en dat zou, moest, een dag later onherroepelijk leiden tot een inzinking van hier tot ginder. Waar ik ook keek, hoe lang ik ook wachtte, de man met de hamer bleef 42 kilometers en 195 meter lang uit het zicht. Zijn absentie leidde tot een onverwacht en voor mij ongekend persoonlijk record. De 3.33.33 van vijf jaar geleden in de Marathon Zeeuws-Vlaanderen kon ik wegstrepen en vervangen door 3.25.13!

Met Jan Giljam en Ron Dellebeke op het podium. foto Huin Boogert

Met Jan Giljam en Ron Dellebeke op het podium. foto Huib Boogert

Het was me het hardloopweekeindje wel. Zaterdag wilde ik mezelf even uitlaten na een week met veel binnenzitten en weinig hardlopen. Gewoon even lekker rennen in de Den Inkelcross en en passant kijken wat Wim Wouters en anderen aan het parkoers veranderd hadden om er wat meer een trail van te maken. Dat was m’n enige doel. Na anderhalf van de drie te lopen rondjes kreeg ik echter Ron Dellebeke in het zicht, van wie ik wist dat hij een paar weken eerder de Moerschanscross had gewonnen in mijn leeftijdscategorie 55+. De recreant in mij maakte plaats voor de wedstrijdloper, het gas ging erop en ja hoor, bij de prijsuitreiking bleek ik – achter Jan Giljam – tweede te zijn geworden. Wat een ongekende luxe.

Twee jaar geleden werd ik bij de 55+’ers (onterecht) tot de nummer drie van de Goese Wallenloop uitgeroepen, maar dat gebeurde toen ik al nietsvermoedend op weg naar huis was. En een paar jaar eerder werd ik derde in de Halve Pannenkoekenloop. Ook toen was ik voor de prijsuitreiking al vertrokken omdat elders de plicht riep. Nu stond ik als hardloper voor het allereerst op het ereschavot en kreeg ik als beloning een bosje bloemen. Nooit gedacht dat dat voor een krabber als ik zou zijn weggelegd.

Een dag later was de eerste editie van de Wintermarathon van Gent. Het was een leuke dag, met Hans Minnaard uit Yerseke en Robert Carol uit Middelburg als mede-lopers en John Q uit Middelburg als supporter. Wat liep ik ongekend lekker. De ene na de andere kilometer ging ruim onder de 4.55, er kwam maar geen eind aan. Om onder de 3 uur en 30 minuten te lopen, moet je gemiddeld sneller dan 4.57 per kilometer zijn en na 25 kilometer zat ik daar vijf minuten onder. Dat was te gek. Dat kon toch niet zo doorgaan? Die negen kilometers van zaterdag zou ik toch ergens keihard terug moeten betalen?

Bij kilometer 34 begon de motor wat te sputteren, maar dat kwam vooral omdat ik in m’n eentje een rotstuk met wind tegen kreeg te verhapstukken. Er verschenen tussentijden van 5.11 en 5.07 op m’n Garmin, maar die 5 maakte als sneeuw voor de zon plaats voor de welbekende 4 toen de wind weer wat gunstiger begon te blazen. Na 3 uur 25 minuten en 13 seconden kwam ik in de Topsporthal van Gent over de streep. Ongelooflijk. Na afloop werd ik even emotioneel, maar dat had niets met m’n record te maken. Later kwam het besef dat het best nog wat sneller kan. Met een serieuzere voorbereiding moet het in de marathon van Rotterdam ruim onder de 3.25 kunnen. Ik hoop dat iemand me wil hazen…

3 reacties

Opgeslagen onder Nieuws

3 Reacties op “De man met de hamer is ziek

  1. Igna

    wow Koen, wat een PR, van harte gefeliciteerd

  2. Bart van der Warf

    Koen, van harte gefeliciteerd met je nieuwe persoonlijke record, wat een kanjer! Bart en Hanneke

  3. Peter Noordijke

    gefeliciteerd met je P.r. Koen, maar zeg eens, komt dat nou allemaal door die nieuwe schoenen? dan zal daar wel een run op komen!!!!,sportieve groet Peter Noordijke

Geef een reactie

