Gewonnen!!??

foto Maurice Steketee

foto Maurice Steketee

door Maurice Steketee
Ja, daar loop ik dan, moederziel alleen ergens in de polder tussen Zierikzee en de Oosterschelde met de Zeelandbrug op de achtergrond. In geen velden of wegen een loper te bekennen, op jacht naar de mooiste overwinning in m’n carriere. Ik heb de eerste vijf kilometer van Sport2000Ten Miles er net opzitten als we op de kruising komen: rechtdoor gaan de lopers die meedoen aan de Ten Miles, linksaf de lopers die de 10.8 kilometer lopen. Voor de verandering heb ik me eens ingeschreven voor de korte afstand (vandaag doe ik nog mee aan de Bruggenloop in Rotterdam, vandaar) en tot mijn schrik zie ik in de weide omtrek opeens geen deelnemer meer lopen. Zou ik verkeerd gelopen zijn? Of lig ik misschien op kop, schiet er door m’n hoofd. Ik kijk nog eens goed om me heen en nee inderdaad, niemand te bekennen. Op een parkoerswacht in de verte na, dus ik ga de goede kant op. Ik begin eens rustig achterom te kijken en ook achter me is er weinig volk te bekennen. Het gat met de eerste achtervolger is minstens een minuutje, reken ik snel uit. Stiekem begin ik te dromen van de overwinning en zet nog eens aan. Het zal toch niet gebeuren dat ik hier op een zwaarbewolkte zaterdagmiddag in Zierikzee een glorieuze zege ga behalen? Eigenlijk was het de bedoeling om er een rustig trainingsrondje van te maken, maar nu ik op een overwinning lijk af te stevenen, besluit ik de gang er maar in te houden. Dat valt nog niet mee, zo helemaal alleen in de polder met alleen een paar koeien om je heen en ook nog eens een aardig briesje tegen. Maar er is genoeg stof tot nadenken. Want hoe ga ik straks als winnaar over de finish komen? A la Huub van Noorden met een radslag? Of op z’n Arjan Beijes, achteruitlopend? En wat ga ik tegen Sjaak Sinke zeggen, die met z’n notitieblokje bij de finish staat te wachten? Ik hoop dat ik het droog houd…
Ik heb nog een paar kilometer om alles een plekje te geven. Het talrijke publiek zal me straks ongetwijfeld met een luid applaus in de armen sluiten en dat bezorgt me al een beetje kippenvel. En wat moet ik na deze overwinning doen? Stoppen? Het wordt immers het hoogtepunt in m’n carriere.

Op jacht naar de pot met goud.

Op jacht naar de pot met goud.

We zijn er inmiddels bijna en ik zie in de verte speaker Fred Rabout al staan. ,,Ja, mensen daar komt Maurice Steketee’’, schreeuwt Fred enthousiast door zijn microfoon. Nu gaat hij vast mijn hele hardloopoeuvre opnoemen, vermoed ik. Het tegendeel is echter waar. ,,Hij wordt vandaag derde. Gefeliciteerd Maurice, je staat op het podium.’’ Derde??? Dit kan niet waar zijn, dit moet een vergissing zijn. In de verte zie ik twee lopers rustig aan een bakje koffie of thee staan lurken, zes minuten eerder gefinisht blijkt later. M’n droom valt in duigen. Gelukkig heeft Fred me gered voor een blamage, want wat zou er gebeurd zijn als ik nog steeds in de veronderstelling was geweest dat ik had gewonnen? Het zal waarschijnlijk voor jullie altijd een vraag blijven…

4 reacties

Opgeslagen onder Bijdrage Maurice

4 Reacties op “Gewonnen!!??

  1. sarijke aerts

    Ik vind het toch een prestatie, een podiumplek.

  2. Jan Bostelaar.

    Mooi verhaal Maurice. Je gaat wel steeds harder. Ook in Rotterdam was je snel vertrokken en gefinisht. Mooie tijd!

  3. Carolien

    Deze bijdrage heb ik inmiddels al heel wat keren gelezen, Maurice. En nog iedere keer weer schiet ik in de lach als ik het lees. Werkelijk geweldig verwoord!

  4. Dankjewel voor het compliment Carolien!

Geef een reactie

