Sinterklaas-storm

door Koen de Vries
Vanmorgen ben ik extra vroeg op pad gegaan om de Sinterklaasstorm te ontlopen. Het leverde een prachtige zonsopkomst op de boulevard op, maar achteraf gezien was al dat vroege gedoe niet nodig. Nu, om een uur op twee ’s middags, waait het behoorlijk, maar om nu te zeggen dat het stormt….  sint2foto  

Pas vannacht wordt het interessant. Dan wordt het met de noordoostenwind en de springvloed extra hoog water. Ik wil ’s nachts wel eens een keertje wakker worden en ik heb me voorgenomen in dat geval even naar de boulevard te gaan. Nee, niet hardlopend. Da’s gevaarlijk. Ik herinner me het verhaal van een oud-collega (een drukker) die om de week nachtdienst had. Hij was een fanatiek hardloper en als hij ‘in de nacht’ zat, ging hij ’s middags voor z’n werk en ’s nachts na zijn werk trainen.

Toen hij een keer om een uur of vier in de morgen door Vlissingen rende, werd hij door de politie opgepakt. Die vertrouwde het zaakje niet. Wie gaat er nu midden in de nacht trainen? Die collega heeft een paar uur op het politiebureau doorgebracht, voordat het het voordeel van de twijfel kreeg en naar huis mocht. ’s Nachts hardlopen, nooit doen. Tenzij het tijdens de Nighttrail by the Sea is.

By the way, het wordt een lastige avond voor onze goedheiligman. Ik mag hopen dat hij zijn mijter met dubbele elastieken aan zijn hoofd verankert. Gelukkig was de goedheiligman dinsdag al bij ons, oude Dynamica-trimmers, op bezoek. Toen scheen de zon nog en kringelde de rook recht naar boven uit de schoorstenen. Het was een prachtige dag. Volgens mij was het een hulpsinterklaas die ons bezocht, want ik dacht in hem een al wat oudere, Middelburgse hardloper te herkennen.

Ooit was hij snel, zo snel dat hij op de kortere afstanden een geducht concurrent van John Vermeule en Kim Reijnierse was. Sinds dinsdag begrijp ik waarom. Alle aanwezigen kregen een zak uien van Sinterklaas. ,,Als je die eet, loopt er niemand meer bij je in de buurt”, was zijn uitleg.

De Sint, die door de vele aanwezigen enkele keren hartstochtelijk werd toegezongen, reikte ook de gouden schoen uit. Die kreeg degene die dit jaar de meeste progressie heeft geboekt. Het kleinood ging naar Hans Bostelaar. Om verwarring te voorkomen: dat is de broer van Jan Bostelaar uit Westkapelle. Je weet wel de oud-wethouder en huidig voorzitter van Dynamica. Die Hans dus. Hij hoort nu bij een select gezelschap, want ook Messi kreeg onlangs een gouden schoen. sint1foto

Ik wilde Sint dinsdag nog vragen of hij mij ook vanavond nog een bezoek wilde brengen. Maar dat ging niet door. Hij moest met gezwinde spoed vertrekken. ,,Ik moet opschieten”, zei hij. ,,Ik heb zo direct nog twee begrafenissen.”

1 reactie

Opgeslagen onder Nieuws

Een Reactie op “Sinterklaas-storm

  1. Hulp-Sinterklaas

    Leuk stukje!
    Groeten,
    Hulp-Sinterklaas

Geef een reactie

