Achtervolging

Een nieuwe trainingsrubriek voor de liefhebber van Jan Roose.

Eerst iets vooraf. In het juninummer van Runner’s stond bij de trainingsrubriek een summier stukje van Rob Veer ( de nationale loopgoeroe ) over een “haal elkaar in” training. De onderstaande training is dat eigenlijk ook, maar ik heb het niet van hem gestolen. Mijn training, die overigens veel uitgebreider is beschreven, had ik al maanden daarvoor op papier gezet.

De volgende training mag je niet te dikwijls toepassen. Het is een tempo-duurtraining, waarin ook het mentale aspect wordt getraind. Er zijn een paar voorwaarden: Een rondje van 400 meter  ( atletiekbaan ) tot ongeveer 700 meter en liefst een ongeveer gelijkwaardige partner. Na het gezamenlijke inlopen, altijd afgesloten met 3 versnellingslopen,  gaan beide lopers op het parcours even ver uit elkaar staan. Op een atletiekbaan begint loper A dus bij de start van de 400 meter en loper B bij de start van de 200 meter. Op een rondje in een park even goed meten waar de helft is.  Na het startsignaal proberen zij elkaar in te halen. Ik ga uit van een maximale duur van 40 minuten voor de training exclusief in- en uitlopen. Stel dat loper A al na 10 minuten loper B inloopt, of omgekeerd. Begin dan opnieuw, maar zorg voor een grotere afstand tussen de snelste en de langzaamste. Op een atletiekbaan begint de langzaamste dus op de 100 meter startlijn. Indien nodig nog een keer aanpassen. Daarna samen uitlopen. Deze training is ooit uitgevoerd door Gaston Roelants en Miel Puttemans tijdens een stage in Sankt Moritz. Afgekeken van  het wielrennen gingen ze voor de grap op een parcours van 600 meter rond een meertje wielrenners imiteren. Beide toplopers wilden zelfs bij deze grap niet voor elkaar onder doen en pas na 2 uur haalde Roelants zijn rivaal Puttemans in. Het is niet de bedoeling om dit na te doen. Kun je geen gelijkwaardige partner vinden, maar zijn er wel anderen bereid om mee te doen? Geen nood. Je kunt andere afspraken maken over de handicap. De handicap is dus de afstand, die de betere loper moet goedmaken. Voorbeeld: naast elkaar starten en nadat de minder loper is gedubbeld opnieuw beginnen. Je neemt de tijd op en bij de 2e  poging probeert de snelle loper eerder de ander te pakken en omgekeerd. Variaties kunnen jullie vast zelf bedenken. Misschien is een variant ook wel te gebruiken voor trainingen met een groep. Er wel voor zorgen, dat iedereen op eigen niveau kan meedoen. Voorbeeld van een “één tegen allen training”, natuurlijk na eerst gezamenlijk te hebben ingelopen: loper A neemt het op tegen de rest en ze stellen zich op zoals boven beschreven. Loper A ( de jager ) probeert zo snel mogelijk 5 lopers van de groep in te halen, maar de anderen proberen hetzelfde bij loper A. Daarna komt er een nieuwe jager en begint het spel opnieuw. Zorg ervoor dat niemand blijft stilstaan als hij of zij is ingehaald. Deze laatste vorm is eigenlijk gewoon een spelletje uit de gymles, maar zo train je wel spelenderwijs de tempohardheid. Bestaan er ook wedstrijden, waarbij zoiets wordt gedaan en waarom? Bij sommige wedstrijden moeten de mannen proberen de vrouwen in te halen.  Je ziet het wel eens bij het langlaufen, waarbij het resultaat van een eerdere wedstrijd de startvolgorde en de voorsprong bepaalt. De beste mag daar dan eerst vertrekken en de rest moet maar proberen de achterstand in te lopen. Het is dus niet het principe van de tijdrit in het wielrennen. Bij de crossen van de KAVVV ( Antwerpse vriendenclubs ) worden er voor de masters 6 crossen georganiseerd over ongeveer 6 kilometer met een zogenaamde handicapformule. De handicap is je leeftijd. De oudste ( normaal gezien de langzaamste???? ) mag eerst en de lopers van 40 jaar het laatst. Tussen de lopers van 40 t/m 49 bedraagt de handicap 5 seconden per jaar, tussen de 50 en 59 is dat 10 seconden en daarna 15 seconden. Franske van 80 jaar vertrekt dus met ruim 7 minuten voorsprong op de jongste lopers. Voor oudere lopers een erg aantrekkelijke manier om strijd te leveren, zonder helemaal achterin het veld te bungelen. Op de uitslag staan wel tijden vermeld, maar die kloppen natuurlijk niet, want het startschot klinkt pas als de laatste vertrekt. In een cross allemaal niet zo belangrijk en de meesten weten hun echte tijd toch wel. Wel veel werk en concentratie voor de jury, maar misschien hier ook eens een keer proberen. Op de foto zie je lopers van bijna 70 jaar bij hun start van een dergelijke wedstrijd.

 

Advertenties

1 reactie

Opgeslagen onder Nieuws

Een Reactie op “Achtervolging

  1. Patrick de B.

    Volgens mij liep ik m’n zwaarste training ooit toen ik voor een groepje scholieren de weg moest wijzen als voorloper/haas op het bochtige parkoers. Meestal deed men dat op de fiets, maar met een fel gekleurd petje op moest dat ook te voet kunnen dacht ik. Het begon met de manches van de jongsten, maar me het toenemen van de vermoeidheid werden de scholieren ouder en sneller.
    Wellicht past in dit kader ook om eens te experimenteren met het dubbelen = finishen principe waarbij men moet stoppen als de eersten je hebben gepasseerd. Ik denk dat er in het achterveld dan ook harder gelopen wordt omdat de afstand korter is; bovendien heb je zo minder soms nare situaties met inhalen van achterblijvers op bochtige, gladde en smalle omlopen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s