Recordregen in Zakloop

Omkleden in de kerk van Nisse.

Omkleden in de kerk van Nisse.

door Maurice Steketee
Ruim negenhonderd lopers kwamen er zondag op de Grote Zakloop af en dat betekent opnieuw dat het record is gebroken, voor de veertiende keer op rij! Op de rondweg van Nisse stond het verkeer deze zondag al weer vroeg vast en in de wijde omtrek van het Bevelandse dorpje was rond de klok van één nauwelijks een parkeerplek te vinden. Na afloop werd er druk gefilosofeerd over hoe het nou komt dat dit soort loopjes, zoals de Zakloop, Aagtekerkerun en Hobbeldebobbelloop, in de wintermaanden zo populair is.
Het zal ongetwijfeld met het laagdrempelige karakter te maken hebben. Iedereen is er gelijk.  Als deze tendens zich doorzet zal het niet lang meer duren of de Zakloop groeit uit z’n jasje. Het was nu al filelopen vlak na de start op het dorpsplein. Gelukkig maken de meeste lopers daar zich niet zo druk over, het hoort er een beetje bij en de echt snelle mannen en vrouwen zorgen wel dat ze vooraan staan. Maar wellicht dat het een optie is, als het aantal deelnemers blijft toenemen, om de 7.5 kilometer en halve marathon apart te laten starten, zoals tijdwaarnemer Sjaak Sinke op dit blog al bepleitte. Het was toch al een chaotisch dagje voor Sjaak, want er bleken ook nog te weinig startnummers voorradig te zijn. Met wat kunst-, vlieg- en plakwerk werd dat opgelost.
De Zakloop van 2013 zal niet de geschiedenisboeken ingaan als een zware Zakloop. De omstandigheden waren in vergelijking met vorig jaar ideaal. Sommige paadjes waren door de vele regen van de laatste weken weliswaar moeilijk begaanbaar, maar daar stond tegenover dat er relatief weinig wind stond, op de laatste 2 kilometer na dan.
Over m’n eigen Zakloop was ik zeer tevreden. Ik besloot voor de verandering wat harder te starten dan normaal en dat pakte goed uit. En ik had het geluk dat ik bij Wim Wouters kwam te lopen. Wim, die deze week bekendmaakte na jaren trouwe dienst te stoppen als atletiektrainer bij AV’56, sleepte me over verschillende dode punten heen. Tot een kilometer of 15 liep ik heerlijk, maar daarna ging het kaarsje langzaam uit. Gelukkig was Wim, die in het dagelijks leven werkzaam is als leraar, behoorlijk streng voor me. Ik mocht niet afhaken, maar moest bij ‘m aanhaken. En zodra ik een gaatje liet vallen, motiveerde hij me om door te lopen. Het resulteerde uiteindelijk in een verbetering van mijn pr met 2.5 minuut naar 1.35 minuten. Nogmaals bedankt Wim! Mijn marathon-New-York-collega Leendert van de Ven flikte precies hetzelfde, al kreeg hij op zijn beurt hulp van Ruud Hoosemans. Het was sowieso een beetje de middag van de records, want Tim Pleijte verbeterde ook nog het parkoersrecord op de halve marathon.

3 reacties

Opgeslagen onder Bijdrage Maurice

3 Reacties op “Recordregen in Zakloop

  1. Ik vond het een mooi evenement ondanks dat ik zelf niet meegelopen heb. Het geeft veel voldoening als je de lopers van je startersgroep, die in augustus begonnen zijn, na 3 maanden 7,5 km ziet hardlopen. Iets wat ze zelf nooit voor mogelijk hadden gehouden. Het is inderdaad het laagdrempelige karakter, zoals Maurice zegt, dat aan de populariteit bijdraagt. Dat zie je aan de lage prijs (€4,-), de mooie omgeving en het ontspannen karakter. Opvallend was het grote aantal deelnemers op de Kleine Zakloop. Er waren er bijna 500 waarvan 60% vrouwen. Stel daar dan tegenover 370 deelnemers aan de halve marathon met 80% mannen.
    Eén minpuntje was dat er bij de 7,5 km een file ontstond voor de finish waardoor de tijd van sommige recreanten soms wel 45 seconden meer was dan dat ze zelf hadden geklokt. Ondanks dat ene minpuntje mijn complimenten voor de organisatie. Ze hadden het goed voor elkaar en speciaal aan Joost voor de prima service!

    Zie http://www.zeelandrunning.nl voor een leuke video van de Kleine Zakloop.

  2. Cees van den Bulck

    Dan viel mijn tijd op de 7,5 km nog meer mee: Eerst honderden meters schuifelen na de start en dan ook nog finishen in een file en toch sneller dan twee jaar geleden: 41.18 tegenover 41.43. Het verval valt dan weer een beetje mee. Het was natuurlijk weer een prachtige middag, zoals altijd op de derde zondag in november, maar ik hoop toch, dat de organisatie de kanttekeningen die gedaan zijn voor en na de loop, enigszins ter harte neemt. De Zakloop is echt uit zijn jasje gegroeid. Wat mij zelf betreft, zou ik zeker bereid zijn om meer inschrijfgeld te betalen t.b.v. electronische tijdwaarneming d.m.v. een chip. Maar een gefaseerde start zou een eerste stap kunnen zijn. Het autovrij maken van de startstraat is zeker het overwegen waard. Is er in de buurt geen weiland, dat tijdelijk is om te vormen tot parkeerplaats? Maar ondanks alles zijn we er volgend jaar weer.

  3. Sjaak Sinke

    Met elektronische tijdwaarneming zal het inschrijfgeld meer dan verdubbelen naar € 10 a € 15.
    Ondanks de 300 na-inschrijvingen viel de wachttijd op de finish nog mee zeker voor de 1/2 marathon.
    Je zou er ook voor kunnen kiezen om geen tijdwaarneming meer te doen zoals bij de ouderwetse trimlopen. Levert mij weer een vrije zondag op.
    Andere optie alleen de 1/2 marathon klokken en de 7.5 km een uur eerder laten starten als trimloop zonder tijdwaarneming

Geef een reactie

