To trail or not to trail?

door Koen de Vries

Dat was nog eens een grappig stukje van Ronnie Duinkerken over de Den Inkel Cross. Het is te lezen op zijn website van de dutchroadrunners: http://www.dutchroadrunners.nl/profiles/blogs/nieuw-de-inkelschanstrail

Duinkerken is niet de enige die reageert op het persbericht van het organiserende AV’56, waarin wordt aangekondigd dat de Den Inkel Cross een trailparkoers krijgt. Zie hier het AV-bericht:

http://av56.nl/nieuws/action/read/item/den-inkelcross-2013-krijgt-een-trail-parcours       

Het is natuurlijk nogal wat. Je gooit wat boomstammen over het pad, legt ergens een zandhoopje neer en huppekee, je organiseert ineens geen cross meer, maar een trail.  Was het maar zo makkelijk, dan zou ik vele zaterdagen door de Zeeuwse modder rennen. Ik voel me namelijk trailer en geen crosser.

Het is echter anders. Een trail gaat net als een cross (voornamelijk) over onverhard terrein. Maar een trail is veel langer (laten we grossomodo zeggen tussen de 20 en 100 kilometer) en bij een trail loop je geen rondjes maar slechts één of twee grote ronden. Daar komt bij dat een trail volgens ‘kenners’ pas een echte trail is wanneer flinke hoogteverschillen moeten worden overwonnen. En dat kan in Zeeland natuurlijk niet, al zijn de Trails by the Sea op Schouwen toch behoorlijk pittig.

Ik heb het idee dat ze bij AV ook wel weten dat ze op zaterdag 14 december geen echte trail organiseren. Ze hebben het woordje trail niet voor niks tussen aanhalingstekens gezet. En op deze manier hebben ze toch wat extra aandacht te pakken. Het stukje van Ronnie Duiinkerken en dit blogje zijn het bewijs.

Maar het blijft natuurlijk niet altijd tijd voor grappenmakerij. Volgend jaar zal de Den Inkel Cross en echte Den Inkel Trail moeten zijn, voorzover de terreinomstandigheden dat toelaten. Sponsor Koole Sport heeft immers geëist dat vanaf volgend jaar  de crossen voor het Zeeuwse crosscircuit trail zijn, voor het Zeeuwse trailcircuit. Als het niet lukt, trekt de sponsor zijn handen terug.

Volgens mij wordt 1 maart een eerste test. Dan organiseert Dynamica in en bij het Vlissingse Nollebos onder de noemer Kustcross een eerste echte trail voor het circuit. Ik verwacht dat er aardig wat extra deelnemers op afkomen.

En pas volgend seizoen komt de echte test. Zijn de andere organiserende clubs bereid en in staat om in plaats van een cross een trail te organiseren?  En zijn er nog mensen die daar grappige stukjes over willen schrijven?

9 reacties

Opgeslagen onder Nieuws

9 Reacties op “To trail or not to trail?

  1. Eigen belang.
    Het stukje van Ronnie is best grappig en Cees en Stef lijken een beetje op Jan. Ronnie weet in ieder geval iets van het hardlopen uit die tijd en dat kan niet iedereen zeggen. De onderstaande reactie had ik al geschreven, toen ik las over de aanpassing van de Den Inkelcross, dus heeft verder niets te maken met het verhaal van Ronnie.
    Ik heb altijd geprobeerd om met mijn opmerkingen het belang van de atletiek te dienen. Weliswaar voornamelijk het hardlopen en dan toch zeker de prestatiegerichte atletiek, maar nooit gericht op eigen belang. Ooit riepen zelf hardlopende bestuurders: “Wat moeten we met al die veteranen?” Toen ze echter zelf de 40 gepasseerd waren klonk het anders: “Er zijn toch wel aparte prijzen voor veteranen?” Dat mensen tot vergevorderde leeftijd blijven sporten en zelfs aan wedstrijden blijven deelnemen is prachtig. Ik zou mijn wedstrijdjes bij de 60 plussers niet willen missen, maar voor de atletiek is dat niet van belang. Zo heb ik ook mijn bedenkingen tegen de overdreven aandacht voor de jeugd. Pas vanaf een jaar of 18 gaat het een beetje tellen en tot ongeveer 35 kun je de beste prestaties leveren. En daar gaat het in de sport om, anders kunnen we de sportpagina’s van een krant, radio– en televisieuitzendingen over sport wel opdoeken. Waarom is de interesse voor bijvoorbeeld de Paralympics zo gering in de meeste landen? Masters ( vroeger veteranen ) en jeugd hebben ook een handicap, namelijk hun leeftijd en daarom presteren ze niet meer of nog niet op topniveau. Toch doen wij er alles aan om juist deze groepen op eigenlijk recreatief niveau te laten sporten en halen we te weinig uit de belangrijkste groep. We hebben nauwelijks deelnemers bij internationale kampioenschappen op de langere afstanden. Je ziet nu steeds meer zogenaamde overall winnaars van boven de 40 of zelfs 50 jaar. Eerder heb ik al mijn bezwaar geuit tegen de veranderingen bij de Zeeuwse crossen. Voor de volwassenen moeten het trails worden. Dat eigen belang van de sponsor hier een grote rol speelt is voor de meesten wel duidelijk. Op zich heb ik niets tegen trails, maar niet ten koste van. En ik moet toegeven, dat er bij mijn verzet ook een beetje eigen belang om de hoek komt kijken. Als 63 jarige begin ik een beetje moeite te krijgen met langere afstanden ( 10 km en meer ) en ook allerlei moeilijke hindernissen op een parcours zie ik niet echt meer zitten. Ik zal hier dus steeds minder aan de start komen, maar zoals ik eerder aangaf gaat het niet om mensen van mijn leeftijd. Toch vraag ik me af, of al die andere “bejaarden”, die nog graag een wedstrijdje lopen, deze trails i.p.v. gewone crossen van 7 tot 10 kilometer wel zien zitten? Gelukkig zijn er nog de Jarocrossen. Opgezet om het crossen te promoten, als voorbeeld te dienen voor de crosscompetitie en de startgelegenheid op de Bevelanden te vergroten. Misschien moeten er in Noord- en Zuid Beveland nog wel een paar van dergelijke crossen, stratenlopen zoals de Herselman Sportloop en open baanwedstrijden, bijkomen. De laatste 2 jaar zijn er al een paar loopjes bijgekomen, maar die richten zich meer op het goede doel. Lekker dicht bij huis, dus voor mensen zonder eigen vervoer ( o.a. Jan en Wim Roose ) een uitkomst. Zeker …eigen belang, maar misschien ook wel het belang van anderen. Concept draaiboeken heb ik liggen, dus met de organisatie zijn we vlug klaar.

  2. Tom

    Beste Ronnie,

    Klasse!! Je hebt gelijk hoor, het moet maar eens klaar zijn dat mensen steeds maar weer op onze tere trailtenen trappen (zeg dit eens 5x hardop, bijna net zo grappig als jouw stuk)! Die ouwe zeuren die maar roepen dat de echte toppers zich niet aan trails wagen, of dat we niet zo prestatiegericht zouden zijn. We hebben notabene de Kustmarathonwinnaar in ons midden, om maar eens een ijzersterk bezette wedstrijd te noemen.

    Dan durven die Zeeuwse verenigingen na 125 jaar eindelijk hun crosscompetitie te veranderen, maar moeten ze dan uitgerekend het woord trail gaan misbruiken? Goed dat er cultuurbewakers zijn die zich om zulke vijfletter woordjes druk kunnen maken. Straks noemen ze de Sinterklaasintocht nog een trail. Sterker nog het dreigt al fout te gaan, ik las over enkele samenwerkende restaurants die samen een tapas-trail uit de grond hebben gestampt. Verschrikkelijk! Ik hoop dat je hier ook de trailpolitie op af stuurt.

    Als vaste deelnemer van de Zeeuwse crosscompetitie heb je natuurlijk ook alle recht van spreken. Ik hoop dat die Zeeuwse vrijwilligers, die hun vrije zaterdag opofferen om een paar 100 man te laten sporten, zich nu niet door jou weg gezet voelen als een beetje simpel van geest. Vooral dat je ze in je stuk dialect laat praten, zou wel eens als hautain kunnen worden opgevat door die eenvoudige boertjes.

    Nee, trailen is geen hype. Het is gewoon iets wat heel snel, heel populair is geworden. Maar net als Nordic Walking, de lolobal, Montignac en zure regen zijn wij een blijvertje! Een hype is iets voor kuddedieren en kuddegedrag gaat volstrekt niet samen met in de vrije natuur rennen.

    Nogmaals: Klasse!!?

    Tom

  3. Beste mensen, Dat één ding duidelijk mag zijn…

    De 21e Den Inkelcross word zaterdag 14 december gelopen! Wie wil… voel je welkom… schrijf je in! De wedstrijd is mogelijk gemaakt door een ‘klein’ clubje AV’56-ers die zich al heel veel jaren belangeloos inzetten om het te organiseren. Net zoals de vrijwilligers die dat al jaren doen binnen de andere aan de crosscompetitie meedoende verenigingen.

    De VZA (vereniging zeeuwse atletiekverenigingen) doet er vind ik goed aan de coordinatie van met name de sponsoring wat beter te organiseren/wat meer van deze tijd te laten zijn.

    Wat betreft de sponsor -Koole Sport- kan ik me heel goed voortsellen dat deze een aantal kaders heeft aangegeven voor vernieuwing. De Zeeuwe Cross competie verdient een afstofbeurt/imagoswitch… maar wel met behoud van de geeigende CROSS karakteristieken! Dat leert mij de reactie’s op het door mij binnen mijn vrijwilligerstaak bij AV’56 geschreven persberichtje ter promotie van de 21e Den Inkelcross.

    Terzijde….
    WHATS IN A NAME 🙂 …
    -core stability versus BUIK-GRONDGYMNASTIEK
    -fitness versus SPORT
    -wellness versus GEZONDHEID
    -trail versus CROSS
    enz. enz.
    Tijden veranderen en benamingen dus blijkbaar ook. Laten we (ik bedoel daar mee van jong tot liefst zo oud mogelijk) gewoon samen genieten van in ons geval al die leuke/mooie atletiekevenementen en onze keuzes maken daarin. Wat mij betreft liefst binnen de bestaande atletiekverenigingsstructuur. Want wildgroei versnippering van te veel ‘wilde’ door individuelen georganiseerde evenementen. Dat doet de atletiekcommunity (om nog maar eens een wat anders ‘bekkend’ modern woord toe te voegen) geen goed.

  4. Mij zul je inderdaad niet snel bij de start van een van de Zeeuwse crossen zien, ik hoor als 40 jarige Drentse Rotterdammer ook niet echt tot de doelgroep. Komend weekend start ik trouwens wel bij de Mosselloop, maar dat terzijde. Mijn stukje gaat niet specifiek over de Zeeuwse crossen (het was slechts een mooie kapstok), maar meer over het feit dat organisaties de naam trail ‘misbruiken’ om meer lopers te lokken. Wat dat betreft had mijn stukje ook kunnen gaan over de Aquaklimcross of Lemelerbergloop. Nu rust er gelukkig geen copyright op term trail, maar lijkt het me slim om niet aan de haal te gaan met deze term. Waarom? Er bestaat een grote kans dat je lopers juist nog meer van je vervreemdt als je een crossparcours gaat verkopen als trail. De gemiddelde trailer is behoorlijk kritisch en verwacht een mooie grote en technisch uitdagende ronde en geen 5 rondjes van 1 a 2 km met een paar boomstammen. Het resultaat: teleurgestelde lopers, bakken vol kritiek via social media met als resultaat volgend jaar nog minder deelnemers.
    Crossen is een fantastische discipline van de atletieksport, een nuttige discipline ook, vooral voor jonge en wedstrijdatleten. Dat betekent niet dat je niet met je tijd mee moet gaan als organisatie maar dit hoeft m.i. niet ten koste te gaan van de traditionele cross. .Ik kan me voorstellen dat een organisatie naast het crossprogramma ook een (recreatieve) trail aan gaat bieden. Er zijn genoeg traillopers in Zeeland die een organisatie graag helpen met het uitzetten van een mooie uitdagende poldertrail van minimaal een kilometer of 20. Wat dat betreft is de AVD Cross in het mooie Drentse Dwingeloo een mooi voorbeeld. Na een aantal slechte jaren met steeds minder deelname werd er een bosloop (toen was trailen nog geen hype zoals nu) toegevoegd aan het programma en sindsdien loopt het deelnemersaantal ieder jaar op. Synergie is het toverwoord.

    Nog een noot voor Tom: trailen is de hype al lang voorbij, althans in het buitenland. Kijk eens op http://www.skyrunning.com of http://www.utmb.com. Het is een serieuze grote sport met een sterk bezet circuit en zijn eigen helden.

  5. Tom

    Ronnie, het zal je verbazen, maar ik kan me voorstellen dat trailen voor velen de mooist denkbare manier is om van het hardlopen te genieten. Ik vind echter een aantal van die trailers niet bepaald ruimdenkend wanneer zij andere lopers, of organisaties menen terecht te moeten wijzen wanneer die in hun ogen de holy trail beschadigen. Daarnaast stoorde ik me behoorlijk aan je neerbuigende houding naar de organisaties van de Zeeuwse crossen. Zonder al die vrijwilligers is er volgend jaar niet eens een Inkelschanstrail.

  6. Marcel Mangnus

    Als de plannen van Koole-Sport doorgaan, dan kunnen we het crossen in Zeeland wel vaarwel zeggen. Ik vind het een onbegrijpelijke eis van Koole-sport en hoop van harte dat de Zeeuwse atletiekverenigingen hier niet in meegaan. Hopelijk ziet Koole-sport dan in dat je het crossen het crossen moet laten. Waarom zou je een discipline met zo’n lange, rijke traditie willen veranderen in een ‘hype’ die nog maar recent is begonnen? Crossen en trailen zijn twee verschillende sporten. Als je van een cross en trail maakt, dan is het geen cross meer.

    Ik hoop dat Koole-sport tot inkeer komt, anders hebben zij wat mij betreft het einde van de Zeeuwse cross op hun geweten. Lijkt me een discutabele reputatie…

  7. Allen,

    Wat een commotie, AV’56 vermeld dat de cross een paar verrassingen in de stijl van een trail krijgt. Nu lijkt het ineens alsof men claimt dat het een trail is??
    Als ik de reacties zo eens lees krijg ik de indruk dat dit zowel bij de crossers als de trail lopers tegen het zere been is. Echte argumenten die verder gaan dan “ik wil het niet” heb ik nog niet voorbij zien komen.

    Het lijkt mij alleszins de moeite waar om de cross, wat ik lees als x rondjes over hetzelfde parcours (wat na het 3e rondje een modderpoel is geworden) hard proberen te lopen, een beetje aan te passen. Mij spreekt het persoonlijk absoluut niet aan, al was het maar omdat ik een hekel heb aan het schoonmaken van mijn schoenen 🙂 .. Daarbij vind ik x keer hetzelfde rondje achter elkaar lopen niet leuk.

    Als een cross goed is voor je snelheid en kracht, dan is een “trail” over een soortgelijk parcours toch net zo goed voor je snelheid en kracht? Daarbij krijg ik de indruk dat de definities die ik tot heden voor “cross” heb gevonden net zo goed voor trail gebruikt kunnen worden. Het gaat immers allebei om “cross country”. Het enigste verschil wat ik heb kunnen vinden is dat een trail meestal niet op hetzelfde punt terug zou komen.. Maar ook dat schijnt in de praktijk niet altijd te kloppen.
    Lijkt mij niets mis met een cross die uit 1 (hooguit 2) grote ronde bestaat met dijkovergangen, slootjes etc. Meer dan genoeg plaatsen binnen de provincie Zeeland waar je een dergelijk evenement uit de grond kan stampen.
    Tja, dan zit het niet misschien niet meer op dezelfde locatie en heet het misschien anders… Dat is jammer, maar niet onoverkomelijk. Overigens snap ik heel goed dat het een aanslag betekend op de organiserende vereniging, die heeft immers meer vrijwilligers nodig.

    Als een dergelijke cross met 1 of 2 rondes geen cross or trail mag heten omdat we dat in Zeeland niet “gewoon” zijn of omdat het volgens anderen niet binnen de definities past; dan noemen we het “of the road hardloopwedstrijd over uitdagend parcours”. Lijkt mij een prima alternatief, en een vlag die de lading prima dekt.

    Ik snap van een sponsor dat hij graag veranderingen ziet en ik snap ook de weerstand tegen veranderingen. Maar objectief gezien zou het eindresultaat een veel beter bezet circuit kunnen zijn en een uitdagender wedstrijd. Of het wordt een flop, dan is er nog geen man overboord.

    Het is niet mijn bedoeling om met deze reactie iemand te kwetsen.. mocht dat wel gebeuren dan: sorry…

  8. Sjaak Sinke

    Laten we eerst maar eens de deelname afwachten bij een echte trail in de crosscompetitie. Misschien gaan er nog veel meer atleten trailen en dat is weer winst voor de trail. Veranderingen stuiten meestal tegen de borst, zonder dat men er kennis mee heeft gemaakt. Wat die borst betreft, zorg er voor dat daarop je startnummer duidelijk leesbaar is op de finish en maak er geen kruisnummer van

  9. De commentaren vind ik buitengewoon verrassend en eigenlijk lach ik een beetje in mijn vuistje. Ik lees in grote lijnen hetzelfde wat ik al jaren beweer. Echte crossliefhebbers en atletiekkenners vinden deze veranderingen maar niks, maar ook de echte trailrunners hebben grote bedenkingen. Een cross en een trail zijn iets anders, ook al gaat het beide over onverhard terrein. Snelheid doe je niet op in een trail van 15 km en meer. Kunnen de clubs de eis van de sponsor niet beter naast zich neerleggen? En als dat problemen oplevert, kunnen ze ook overwegen uit de crosscompetititie te stappen. Gewoon op zich zelf staande crossen, waar de club op de behoefte inspeelt. Over het vorig jaar ingevoerde ZK cross lees ik overigens ook weer niets. Dat de huidige parcoursen bij de crossen eens kritisch bekeken moeten worden stond al in de aanbevelingen uit 2012. Bij Den Inkelcross bijvoorbeeld zijn sommige passages te smal, zodat gedubbelden ongewild in de weg lopen. Eén van de vaste parcoursbouwers van deze cross heeft al eens een voorstel gedaan voor een andere ronde, maar daar werd niet op gereageerd. Onder druk van een sponsor en de populariteit van de trail kan het dan plotseling wel. Maar een ronde van 3 km in Den Inkel betekent ongetwijfeld stukjes over de weg. Of maken we gebruik van de nieuwe inplantingen? Als ik het goed lees, komt er bij de kustcross van Dynamica in maart wel een echte trail over een grote ronde en langer dan de gebruikelijke afstanden. Helemaal nieuw dus!!! Of wordt het een nieuwe uitgave van de Westduin klassieker uit de jaren 70? Kijk maar eens in de archieven. Deze loop over 15 km ging ook over strand, duinen, bos, weg en ruiterpaden. Een trail dus en is er bijna niets nieuws onder de zon. Bijna, want…. ( ik kan het niet laten ) er werd toen wel sneller gelopen.

Geef een reactie

