Pas op, een hert!

foto Arjan Schotunus

foto Arjan Schotunus

door Maurice Steketee
Het is rond negen uur ’s avonds als ik onderlangs de duinen door een stukje bos bij Dishoek ren. In de verte hoor ik een hardloper roepen: ,,Pas op, een hert!” Ik kijk om me heen, maar zie niks. Het is pikkedonker. Tijdens de eerste editie van de Nighttrail ziet de wereld er een klein beetje anders uit. Hardlopen krijgt een totaal andere dimensie. De volle maan schijnt nog een klein beetje bij, maar voor de rest zijn we aangewezen op ons mijnwerkerslampje. Het blijkt geen overbodige luxe, want zonder deze lichtbron zijn de reflecterende pijlen niet te zien en ben je binnen de kortste keren verdwaald. Aan het eind van de rit gaat het dan toch een keer mis. Het groepje waar ik in mee sjok, mist een afslag. Maar geen paniek. Vanaf een duinpan komt Erwin Harmes, vandaag gebombardeerd tot parkoerswacht, naar beneden gesneld. ,,Jullie lopen verkeerd, je moet deze kant op”, en wijst naar de stijlste trap van Zeeland in het bos van Valkenisse. Bovenaan de trap houden Sjaak Brouwer en John Guequierre alles nauwlettend in de gaten. Sjoemelen is er niet bij. Stiekem ben ik een beetje teleurgesteld, want na zo’n 22 kilometer trailen over duinen en strand zit ik er behoorlijk doorheen en verlang ik naar de kortste weg naar de finish. Naar het warme kopje bouillon dat ons is beloofd. Maar helaas, het zit er nog niet in. Als toetje krijgen we namelijk nog even de laatste kilometers van de Hobbeldebobbelloop voor onze kiezen. Kuitenbijters pur sang. Gelukkig doemt in de verte de verlichte kerk van Zoutelande al op en is het einde nabij.

De kerkklok geeft exact 22.30 uur aan als ik na zo’n tweeënhalf uur over de finish kom.  25 kilometer trailen door de nacht is een bijzondere ervaring. Wie bijvoorbeeld achterom durfde te kijken zag een prachtig schouwspel aan zich voorbijtrekken, de Nighttrail werd een Lighttrail. Zelfs een sleepboot ontging het decor van licht niet en scheen vanop zee de lopers een beetje bij. Na afloop lieten Huub van Noorden en Sjaak Brouwer weten dat er naar alle waarschijnlijkheid een tweede editie gaat komen. Maar eerst moeten ze de komende dagen de tientallen, zoniet honderden, routeaanwijzingen nog weghalen. Wie zich geroepen voelt mag meehelpen. Oja, dat moet wel in het donker gebeuren want overdag is het reflecterend materiaal niet te zien.
En het hert? Die heb ik nooit gezien. Lag waarschijnlijk gewoon rustig te slapen, toen de tweehonderd atleten geruisloos passeerden…

Bekijk meer foto’s op www.fotorunner.nl

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Bijdrage Maurice

Geef een reactie

