Nighttrail by the Sea

door Koen de Vries

Beste Jan,

Ik las op Atletiek Zeeland je commentaar op de Nighttrail by the Sea. Sorry dat ik het zeg, maar op mij kwam het over als een stukje van een gefrustreerde bejaarde die vindt dat vroeger alles beter was. Ga met je tijd mee Jan, spring over je eigen schaduw heen. Blijf lekker crossen, maar erken dat die vorm van hardlopen even z’n beste tijd gehad heeft. Misgun de mensen die lekker door de natuur willen rennen hun plezier niet. Waarom zou je dat geen hardlopen noemen?    nigttrailfotoblog     

Nee, de Nighttrail by the Sea van vrijdagavond was geen topsportevenement. Geen evenement voor hardlopers die door middel van drie trainingen per dag het maximale uit zichzelf willen halen. Het was een prachtige loop voor hardloopliefhebbers – wat mij betreft mag je ze recreanten noemen – door de Walcherse natuur, met een extra dimensie: in het donker. Op de eerste editie kwamen al meer dan 200 liefhebbers af. Dat zullen er volgend jaar misschien wel twee keer zo veel zijn. 

Ik vond het iets speciaals hebben, die eerste Nighttrail by the Sea. De wereld zag er  opeens heel anders uit, maar was en bleef prachtig. Dankzij een voorzichtig schijnend maantje kon je ver kijken. Vanaf de duinen zag je verschillende Walcherse dorpen liggen. De zee lag er mooi bij, met de lampjes van de vele vissers langs de laagwaterlijn, de verlichte boeien, de langsvarende schepen.

Bovendien hadden Huub van Noorden en Sjaak Brouwer hun zaakjes uitstekend voor elkaar. Voor iedereen was er een hoofdlampje. Het parkoers was uitstekend ‘uitgepijld’, er waren drankposten, er was een omkleed- annex materiaalopbergtent, het ontbrak de lopers aan weinig tot niets. Klasse!

Wat mij betreft: volgend jaar weer! Kom ook eens kijken Jan. En geniet!

Groet van Koen

7 reacties

Opgeslagen onder Nieuws

7 Reacties op “Nighttrail by the Sea

  1. Jan van Doorn

    Graag sluit ik me aan bij bovenstaande reactie van Koen op de op atletiek zeeland geplaatste mening van Jan Roose. Jan… al een aantal jaren worden ‘wij’ hardlopers (recreanten, en prestatielopers) en organisatoren/vrijwilligers in jou artikelen voorzien van allerlei adviezen, meningen, en initiatieven ter promotie van DAT WAT GEWEEST IS… in duurloop/baan atletiek Nederland/Zeeland.

    Het pleit voor je (repsect daarvoor) dat je zoveel energie stopt in het promoten van o.a. het crossen. Jij en mensen rondom jou heen vanuit jou generatie zijn naar ik meen toch echt blijven hangen in nostalgie. Dat is jammer… kom op mannen en vrouwen van toen. Sluit je aan, kom er bij, geniet mee samen met het inmiddels heel groot gegroeide legioen ‘nieuwe’ atleten en evenementen met raakvlakken van de door jullie zo gekoesterde atletiekbeleving van een aantal jaren geleden.

    Geniet mee van evenementen zoals de Long en Short Trails op Schouwen. De Zakloop in Nisse. De 2 prachtige Zeeuwse Marathons. enz enz. En nu dus ook de Nighttrail by the See in Zoutelande. Samen vormen zij ‘de parels’ van het nieuwe elan aan atletiekevenementen in onze provincie.

  2. Richard van Grimbergen

    Ik word ook een beetje moe van Jan Roosse…altijd maar strijden tegen de massale hardlooprage…nieuwe generaties, nieuwe normen…Hoewel zijn stukjes en strijd tegen trainingsmethode geen onzin zijn (te veel lange duurlopen zijn denk ik dodelijk voor snelheid, te weinig cross en baan idem dito)., is het goed dat Nederland in beweging komt. Op welke manier dan ook. En tsja..als echt hardlopen het criterium is, mag Jan ook zelf niet meer meedoen..zijn snelle flitsende outfit ten spijt 😉

  3. Dat mijn hardlopen ( ik ben nu 63 jaar ) al jaren niets voorstelt geeft ik direct toe. Ik ken mijn beperkingen en loop dus ook geen afstanden boven de 10 km meer, maar daar gaat het verder niet om. Overigens wil ik mijn persoonlijke records graag naast die van jullie leggen en dan praten we verder. Trails liep ik 25 jaar geleden al, maar toen heette het nog niet zo. Het gaat me om de massagekte rond al dat lopen en de uitwassen, die dat met zich meebrengt, terwijl de essentie van de sport uit het oog verloren wordt. Iedereen, die er een beetje boven uit steekt, wordt op een enorm voetstuk geplaatst en daar is geen reden voor. Kijk maar naar de resultaten van de Nederlandse toplopers in de marathons van Eindhoven en Amsterdam. Een heleboel grootspraak voor de race en vervolgens uitstappen of tijden ver boven de doelstelling. En dat heeft allemaal te maken met de huidige opvattingen over hardlopen, waarbij sommigen het uitlopen van de kustmarathon topsport noemen. Hardlopen evolueert op deze manier naar een soort optocht. Als een heleboel mensen zich daar goed bij voelen is dat prima voor die mensen, maar de sport heeft er niets aan. Mijn stukjes zijn geen hang naar nostalgie, maar een soort waarschuwing om te voorkomen, dat alles naar één kant doorslaat. Veel mensen lezen echter, wat ze willen lezen en hun reactie is dan persoonlijk of betreft een detail. Jammer, maar voor mij veelzeggend.

  4. Richard van Grimbergen

    Het wordt echt steeds gekker met de heer Roosse…de arrogantie! “de essentie van de sport…”, “..de sport heeft er niets aan…” Hoezo ” ..hun reactie is dan persoonlijk…”. En die van u dan, mijnheer Roosse? Wie bent u om wie dan ook te duiden wat de essentie van de sport zou zijn? Ik heb uw idee over trainingsmethoden, het vermijden van lange duurlopen en het deelnemen aan cross- en vooral baanwedstrijden hoog zitten. Ik vind, net als u, dat snelheid verloren gaat in de massale loopgekte en dat er nog te weinig van dergelijke krachtmetingen zijn en dat er te weinig indrukwekkende tijden worden gelopen, zéker in het Zeeuwse. Sterker nog, de zogenaamde Zeeuwse toppers, zijn landelijk, of zelfs in de Benelux, zo goed nog niet. Maar stop alstublieft maat een aanmatigende houding. Daar wint u geen sportieve zieltjes mee. En…als iedereen, die 10 kilometer niet sub 40 loopt thuis zou blijven, blijven er weinig deelnemers over. U en ik mogen dan ook niet meer meedoen 😉

  5. Zoals ik al zei: “Veel mensen lezen, wat ze willen lezen en daar baseren ze hun reactie op”. Ik schrijf hier nergens dat alleen sub 40 lopers op de 10 km mogen meedoen. Ik heb wel eens geschreven, dat je minstens 50 minuten op een 10 km moet kunnen lopen, vooraleer je met een marathon gaat meedoen. Als ik Richard zijn verhaal goed lees, is hij het op veel punten met me eens. Alleen de toon bevalt hem niet. Hij noemt dat arrogantie. Ik noem het 50 jaar kennis van de hardloopsport en dat kan niet iedereen zeggen ( dat is pas arrogantie ). Sportieve zieltjes hoef ik niet te winnen en Roose is met één s. Aangezien de discussies op deze manier persoonlijk worden ( opmerkingen over een schoolmeester!!! ) en het niet meer over de inhoud gaat, lijkt het me tijd om te stoppen. Afgelopen zaterdag werd ik bij de cross in Wommelgem aangesproken door een Belgische loper, die vond dat ik de spijker helemaal op de kop sloeg. Misschien zijn er zo nog wel meer, maar reageren die niet op een forum.

  6. Jan van Doorn

    Jan Roose… je afrondende reactie hierboven bevestigd naar ik meen het grote ‘conflict’ tussen de hardloopbeleving van jou en je generatiegenoten en de hedendaagse hardlopers. Metaforisch… 2 werelden met een onoverbrugbare oceaan ertussen… Jan geniet van jou hardloop/atletiekwereld, jou successen, samen met jou hardloopmaten. Geniet van de wedstrijden zoals die van afgelopen zaterdag in Wommelgem. Maar hou ons alsjeblieft op afstand… die oceaan van tegenstelling in sportbeleving en sportdoelstelling is simpelweg dus echt niet te overbruggen.

    In de krant van gisteren las ik in het wedstrijdverslag over de Elderschanscross dat er een sponsorcontract is getekend met daarin een uitdrukkelijke eis van de sponsor dat de huidige crossen in de nabije toekomst veel meer Trail-elementen zouden moeten krijgen…

    Wat is jou mening in deze?…. EN DE MENING VAN ANDEREN OOK TROUWENS…. Is dat niet een signaal naar de behoeften van vandaag en de toekomst?

    Mijn mening in deze is… stop met dat rondjes lopen door een bemodderd en bebost stukje met linten afgezet weiland. Ga voor een mooi parcours door de prachtige Zeeuwse natuur. Die hebben we immers ten opzichte van andere provincies heel veel! En of de benaming van die wedstrijden dan Cross of Trail is zal mij een worst zijn. Tot ziens als (mede)organisator, supporter of deelnemer Jan… enne zet dan a.u.b. je pet op POSITIEF! 🙂

  7. Cees van den Bulck

    Als er iemand niet arrogant is, dan is dat Jan Roose toch wel. Hoe kun je iemand, die zich zo inzet om de “echte” atletiek in ere te houden arrogant noemen. Ik vind het als leeftijdgenoot van Jan (65) ook heel moeilijk om het lopen van nu als serieuze atletiek te beschouwen, als ik als parkoerswachter tijdens de kustmarathon op 26 km, 2 uur na de latere winnaar de eindeloze stoet lopers voorbij zie sjouwen, ook al sta ik daar met heel veel plezier te wachten tot de bezemfietser is gepasseerd. Natuurlijk is het zo, dat tijden veranderen en dat we met onze tijd mee moeten gaan. Ik ga niet in op de uitwassen van alle loopwedstrijden, die Jan eerder noemt, al denk ik daar ook het mijne van. Sterker nog: Ik heb ingeschreven voor de Zevenheuvelenloop om mij in de massa te kunnen verschuilen. Ik kijk naar het huidige prestatieniveau. Het duidelijkste voorbeeld is voor nog altijd een 10 Engelse mijl eind jaren 70 in Middelburg: 63 man, waaronder ikzelf, bleven binnen het uur. En nu? misschien 3 of 4. Maar voor 90 procent van alle lopers telt het niveau niet meer. Het uitlopen is datgene dat telt, hoe lang men er ook over doet.
    Een interessante discussie tijdens een verjaardagsfeestje enige tijd geleden. Er waren enkele sportievelingen onder de gasten. Een van hen had de 10 km onder de 33 gelopen. Leuk, zeiden de aanwezigen. Een ander vertelde dat hij de kustmarathon had uitgelopen in 5.20. De hele verjaardagsvisite barstte uit in een spontaan applaus. Hiermee wil ik maar zeggen, dat de onkunde van de leken meewerkt om het huidige prestatieniveau als zodanig in stand te houden.
    Jan, ik hoop dat je inspanningen ooit nog eens beloond worden en dat je heel veel deelnemers kan verwelkomen bij de Jaro-crossen en de premie baanwedstrijden.

Geef een reactie

