Harder trainen

 

Karel Lismont (22)

Karel Lismont (22)

Een nieuwe trainingsrubriek van Jan Roose:

In het weekend van de kustmarathon waren er bij Omroep Zeeland in het programma “Trugkieke” beelden van hardlopen uit de oudheid. Ruim 50 jaar geleden was Hein Cujé de beste hardloper in onze provincie en zelfs in Nederland. In 1958 wist deze loper al een 10000 meter af te leggen onder de 30 minuten. Later volgden er nog enkelen, onder wie Piet Vonck en John Vermeule. De laatste is Zeeuws recordhouder met een tijd van 28.38.01 min. Kijk je naar de Zeeuwse top 100 allertijden op deze afstand, dan valt op dat er sinds 2000 maar 2 namen zijn bijgekomen. Nu werd de 10000 meter op de baan jarenlang niet meer georganiseerd in de provincie, maar ik vraag me af of van de huidige generatie veel lopers er een plaats zouden innemen. Erwin Harmes is er dit jaar in geslaagd en bezet nu de 40e plaats, maar dat is bijvoorbeeld 5 plaatsen achter de nog steeds meelopende Jaap Oele en dat was in die tijd niet eens een subtopper. De aanvallende en gedurfde manier van lopen bevalt me echter wel bij Erwin. Op de weg staan weliswaar wel lopers van nu in de ranglijst en die kunnen op de baan waarschijnlijk ook wel een top 100 plaats behalen, maar helaas zien we ze daar bijna nooit. De wegranglijst op de 10 km zou er ook anders uitzien, als deze afstand al langer als officiële afstand te boek zou staan. We hebben een aantal mannelijke lopers van rond de 33 minuten, maar als je deze tijd in punten ( IAAF tabel ) vergelijkt met de 100 meter bij de dames, dan volstaat 13.8 sec. Een tijd waar niemand wakker van ligt, dus dames in Zeeland, die dat kunnen lopen, komen nooit in de belangstelling. Eigenlijk zou er toch met bosjes onder de 30 minuten gelopen moeten worden en waarom gebeurt dat niet? Trainen we wel hard genoeg en dan bedoel ik niet lang genoeg, maar snel genoeg. Volgens mij is het allemaal te soft. Trainen in zônes met een hartslagmeter, die aangeeft dat de inspanning te groot wordt, is rem één. Bang om geblesseerd te raken is rem twee. Het klopt dat sommige mensen voor een bepaalde sport ongeschikt zijn en dan is dit een natuurlijke schifting. Jammer, maar helaas. Een kabouter gaat ook niet op basketbal. Een slechte indeling van de wedstrijdkalender is rem drie. Om onder de 30 minuten te komen moet je eigenlijk 2 keer per dag trainen, toch minstens 10 trainingseenheden per week. Wie doet dat nog? En dan bedoel ik niet 2 rustige duurloopjes op een dag, maar minstens 1 x bikkelen. Misschien dat jullie je schema’s hier eens kunnen publiceren, maar dan graag met concrete gegevens, zoals afstanden en tijden of snelheid en dat gerelateerd aan je persoonlijke records? In het boek “Iconen van de lange afstand” staan trainingen van Belgische toplopers uit o.a. de jaren 70 en 80. Karel Lismont werd al op zijn 21e Europees kampioen op de marathon, won nog veel meer medailles op grote kampioenschappen, maar zijn snelste marathon was “slechts” 2.11.13 uur. Nederlandse toppers moeten dus niet te hard roepen, dat ze wel eens even onder de 2.10 gaan lopen, want met een 10 km van 28.30 min. is dat nauwelijks haalbaar. Karel trainde soms 3 keer op een dag, liep een 10000 meter onder de 28 minuten, liep in de winter veel crossen en toch had hij een lange carrière. Hoe zag zo’n trainingsweek er ongeveer uit? Karel werkte gewoon en moest dus trainen voor en na zijn werk. Maar ook tussen de middag. Het schema als voorbereiding op een marathon of het crossseizoen was vrij eenvoudig: Van maandag t/m vrijdag ’s ochtends een duurloop van 10 km, tussen de middag 3 á 4 km inlopen 10 x 100 meter versnellen en 3 á 4 km uitlopen, ’s avonds baantraining bijvoorbeeld 10 x 200 of 300 meter. Op zaterdag 2 x 15 km, want duurlopen van 20 km of meer waren niet aan Karel besteed. Hij vond 2 x 10 km op een dag veel effectiever. Deze duurlopen en baantrainingen gingen natuurlijk wel in een behoorlijk tempo. Niks op 70%, want wie op training niet snel kan lopen, kan het in een wedstrijd ook niet. Deze trainingen nadoen is onzin, maar een beetje verandering kan geen kwaad. Ook voor minder snelle lopers, dus train in de toekomst eens harder. Hoe hard? Duurlopen tussen 10 en 20 km slechts 30 sec per km boven je wedstrijdtempo. Herhalingen van 1000 meter in je wedstrijdtempo van de 3000 meter en liefst nog iets sneller. Wel genoeg rust tussen deze tempo’s en begin voorlopig maar eens met 3 herhalingen. Herstelloopjes enz. doe je natuurlijk wel in een rustig tempo, hoewel de “oude Belgen” daar in hun tijd ook nog wel eens anders over dachten. Vergeet ook niet zo nu en dan een algehele herstelperiode van een paar weken en wissel het soort wedstrijden per seizoen af, dus in de winter een paar maanden hoofdzakelijk crossen en in de zomer ook eens een tijdje op de baan. Er volgt dit jaar nog één bijdrage van mij voor de trainingsrubriek,maar ik hoop dat in 2014 anderen ook eens hun visie op de training voor de lange afstand geven.

Advertenties

2 reacties

Opgeslagen onder Lezersreacties

2 Reacties op “Harder trainen

  1. Tom

    Mogen we dan ook het schema van Jan? Het zou nl. nogal vreemd en ongepast zijn wanneer hij dingen van een ander verlangt, die hij zichzelf waarschijnlijk nooit heeft opgelegd.

  2. Sven Vermeulen

    Interessant! Altijd goed om verschillende meningen / tips te lezen, dat doet je eens goed nadenken over je eigen manier van trainen. In de tenniswereld wordt ook veel naar elkaar gekeken. De jeugd in Oost-Europ traint veel jonger en veel meer, maar Nederlanders hebben betere ‘middelen’ en zijn laatbloeiers. Ik denk dat iedere vorm van training goed is, maar door te blijven leren van anderen kunnen we nog beter worden.
    Bedankt voor het artikel Jan.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s