Kustmarathon bedankt!

door Koen de Vries

Precies een week geleden schreef ik een blog met de titel ‘De enige echte PZC Strandtest’. Het ging over het strand tussen Vrouwenpolder en Oostkapelle bij hoogwater. Dat zou volgens mij zaterdag tijdens de Kustmarathon een grote bak mul zand zijn. Nou, dat had ik beter niet kunnen doen. Sommige lezers waren er niet blij mee. De term ‘paniek zaaien’ viel nog net niet, maar het ging toch aardig die kant op. mulzand  

Ik vind het jammer dat ik m’n gelijk moet halen – ik moest er immers zelf ook doorheen ploegen – maar ver zat ik er niet naast. Wat een verschrikkelijke martelgang was dat stuk van zes kilometer. De snelle mannen en vrouwen konden bij hun doortocht nog wel een stukje hard zand vinden, maar de laatkomers konden dat eigenlijk nergens. Het water kwam razendsnel op en snoepte minuut na minuut grote stukken strand op.

Overal zocht ik naar goed beloopbare stukjes, bijna nergens kon ik iets vinden. De eerste kilometers ging het langs de vloedlijn nog wel aardig. Het leverde weliswaar natte poten op, maar ook nog wat snelheid. Snel was het ook daar gedaan, waarna ik m’n weg onderlangs de duinen zocht, door de wielsporen van auto’s, op het ribbelzand van nieuwe duintjes en bij alles wat daar in de buurt lag.

Organisatoren Lein Lievense en Morien Janse volgden de Kustmarathon op de motor.

Organisatoren Lein Lievense en Morien Janse volgden de Kustmarathon op de motor.

’t Was niks, en het werd niks. Ik heb tussen wanhopige, vloekende volwassen mannen gelopen, tussen mensen die in pure paniek hun schoenen hadden uitgetrokken met  de gedachte zo nog iets aan snelheid te kunnen winnen, tussen gelaten wandelaars…

Maar ook tussen stille genieters: Dit was de Kustmarathon! Dit was geen marathon voor mietjes. De Kustmarathon kon niet zwaar genoeg zijn en dit was een van de weinige lekkere stukken. Het waaide niet, het regende niet, het was niet snikheet of ijskoud. Dit was het ultieme geniet-stuk.

Arnold Boonman, de voorzitter van het organisatiecomité van de Marathon Zeeuws-Vlaanderen, begrijpt de spirit van de Kustmarathon. Afzien en genieten.

Arnold Boonman, de voorzitter van het organisatiecomité van de Marathon Zeeuws-Vlaanderen, begrijpt de spirit van de Kustmarathon. Afzien en genieten.

Eerlijk gezegd heb ik het zo positief niet bekeken. Maar ik voelde me er wel intens gelukkig. Is het niet geweldig dat je op je 56e nog zo lekker over het stand kan baggeren? Dat je je nog beresterk voelt en je je verheugt op de vele kilometers die nog voor je liggen?

Ik had dat ook een beetje te danken aan Ingrid. De eerste twintig kilometer hadden we gelopen in lekkere groepjes, lekker gekeuveld en gelachen met Jan en Alleman. De kilometers verdwenen razendsnel onder m’n schoenen. Bijna twaalf per uur. In no time waren we in Vrouwenpolder.

Een toevallige ontmoeting op Neeltje Jans. Links Angelique Versluijs, de winnares van de 10 kilometer van de Ladiesrun, rechts Astrid den Herder, die de 5 kilometer won.

Een toevallige ontmoeting op Neeltje Jans. Links Frederique Versluijs, de winnares van de 10 kilometer van de Ladiesrun, rechts Astrid den Herder, die de 5 kilometer won.

Ingrid is geen strandloper, ik wel, en ik voelde me geroepen om nog een poosje bij haar te blijven. Daardoor kon ik het op het strand relatief rustig aan doen en had ik na Oostkapelle nog genoeg over om weer lekker door te gaan. Eigenlijk hebben we tijdens dat hele stuk van Oostkapelle tot Zoutelande de puinhopen van dat strand nog kunnen zien. Veel, heel veel lopers moesten hun inspanningen op dat #$@>-stuk op enig moment bekopen.

Het werd één grote inhaalrace. Tonny van Iersel voorspelde ons vlak voor Domburg met zijn informatiebord dat we, bij gelijk tempo, tussen de 3.58 en 4.00 uur zouden finishen. Bijna niemand die de streeftijd haalt. Wij wel: het werd 3.57 laag. Het was een heerlijk tochtje, mede dankzij het vele publiek dat je door al hun aanmoedigen laat groeien tot grote hoogten. Kippenvel. 

Slechts één doel haalden we niet. Aan het eind van het strand stoomden Paola van Gilst en Annet van der Linde ons voorbij, en hen wilden graag weer terugpakken. Annet achterhaalden we op de trappen bij Westkapelle, maar Paolo bleef ons voor. Steeds zagen we haar rug, maar steeds bleef die aan de kleine kant. Tsjonge, wat heeft die Goese meid van iets in de 40 goed gelopen!

Paola van Gilst op het strand vlak bij oostkapelle

Paola van Gilst op het strand vlak bij oostkapelle

Toch bleven onze inspanningen niet onbeloond. Op de boulevard van Zoutelande passeerden  we in een bescheiden eindsprintje een mevrouw uit Terneuzen, waardoor Ingrid nog net derde werd in de categorie vrouwen 45+. En ook ik had prijs. Nee, natuurlijk niet dankzij m’n snelheid, maar dankzij mijn trouwe deelname aan de Kustmarathon. Het was m’n tiende (en de tiende keer dat ik m uitliep) en kreeg daarvoor een glazen aandenken.

Eerlijk gezegd ben ik geen groot liefhebber van dit soort producten, maar deze krijgt toch een ereplaats. Hij komt op de kast, naast het Kustmarathonklokje dat ik ooit van Cor Muller kreeg. De Kustmarathon heeft me heel veel goeds en moois gebracht. Elke keer als ik dat glazen dingetje zie, zal me dat een goed gevoel geven. Kustmarathon, bedankt!

5 reacties

Opgeslagen onder Nieuws

5 Reacties op “Kustmarathon bedankt!

  1. Ted van der Meer

    Mooi verhaal en ik verheug me alweer op het eerstvolgende Kustmarathonboek van de PZC

  2. Is het niet de wind dan is het wel de temperatuur of het strand. Iedere keer is het wel iets en iedere keer ook anders. Gewoon volgend weer!!

  3. Hoi Koen,

    Gefeliciteerd met je tijd, netjes!

    Jouw voorspelling m.b.t. het strand kwam uit, maar dat kon je denk ik ook wel op je hardloopschoenen aanvoelen. Ook zonder die voorspelling wist ik dat het strand zwaar zou zijn. Eens dat de horde voor je het strand kapot heeft gelopen is het echt over.

    Afijn, volgend jaar is het tij een stuk gunstiger..

  4. Carlo van Quekelberghe

    Hallo beste,

    Hoe kan ik iedereen bedanken, hoe kan ik iedereen bereiken nu, dan doe ik het via deze blog dacht ik zo.
    Mijn dank gaat uit naar de organisatie die dit alles mogelijk hebben kunnen maken, de vele vrijwilliggers hun inzet de supporters die langs de kant stonden langs de duinen het strand waar ook,…ze stonden er.
    De reactie,s van ouders met kinderen met kom op Carlo je kan het en ohh wat had ik pijn in mijn heup (misstap) dan die kinderen met een doosje prieliegy, weer andere kinderen met een tas vol met spekjes het smaakte allemaal even lekker, en de vriendelijke mensen ze waren er allemaal!
    Die wandelaar die mij een zoutkoekje gaf,die zag dat ik er even door zat die hartelijkheid die daar van uit gaat, die mevrouw die langs de kant stond die zei Carlo als je voor de camara komt bij de finish recht op kijken he niet naar beneden, want ohh wat verbeet ik de pijn in mijn poot,sorry.
    De bekers water, Boulion, snoepjes, de kraampjes voor de consumptie .
    En het Rode kruis, allemaal even behulpzaam.
    Nu kan ik zo als vele andere die 42.195 km gelopen hebben maar ik realiseer mij zeer goed, dit had niet in zonder medewerking van al deze mensen en kinderen, en de vele vrijwilligers in de sfeer zo als op 6-10-2013
    kunnen plaats hebben.
    Nogmaals hartelijk bedankt allen!

  5. koen odery

    Hoi Koen,

    Ja je voorspelling over het strand klopte inderdaad, maar om daar nou over te paniekeren? Je weet dat het zwaar zal zijn, alleen weet je niet hoe zwaar het zal zijn. Jullie blog was trouwens zeer informatief en met de nodige humor, houden zo!
    Ook weer een dikke pluim voor de organisatie en de vele vrijwilligers van de marathon, een echte geoliede machine! Ook het publiek, de bandjes langs het parcours die je steeds een boost geven om verder te doen.
    Allen hiervoor hartstikke bedankt!!!!

Geef een reactie

