Een nachtmerrie voor elke loper

Start
door Maurice Steketee
De schrik sloeg me dinsdag even om het hart. Van een collega Kustmarathonloper zag ik gisteren een foto voorbijkomen op Facebook. Nee, niet in hardlooptenue, en nee, ook geen foto van z’n pastamaaltijd of startnummer. Nee, het was vele malen erger. Op de foto zat zijn been in het verband. Ik had nog even de hoop dat het een foto uit de oude doos was, maar helaas. ,,Een nachtmerrie is werkelijkheid geworden! Gisteren in de allerlaatste training voor de kustmarathon met nog 1 km voor de boeg… ‘ een boomstronkje’ en daar gaat je kustmarathon dan in rook op. Vandaag in ’t ziekenhuis geweest… gescheurde enkelbanden en een scheurtje in het botgewricht! 4-6 weken uit de roulatie.”
Het bericht is van Dennis Plessius, een ervaren Kustmarathonloper. Bijna nooit geblesseerd en dan dit. Het is inderdaad de nachtmerrie van elke loper. Ik was die avond van plan om nog even een rondje te gaan joggen, maar ik durfde niet meer. Wat een drama moet het zijn als je zo dicht bij de start bent, en dat dan een lullig boomstronkje je fataal wordt. Dennis, veel sterkte, hopelijk ben je er snel weer bij!
Dennis is overigens niet de enige die er zaterdag niet bij is door een blessure. Ook marathonjunk John Guequierre zal de Kustmarathon als loper aan zich voorbij moeten laten gaan. De ex-postbode kampt met een gescheurde achillespees en is een paar maanden uit de roulatie. Hij zal nu als begeleider meegaan in de VIP-bus. Daar zal het nog wel lang onrustig blijven….
Ook Michel Schrier doet zaterdag niet mee. Vorige week liet hij me al weten niet voor z’n eigen kansen te kunnen gaan door een fikse trainingsachterstand. ,,Ik loop met mn broertje David mee”, liet hij toen weten. Maar doordat de lange duurlopen niet volgens verwachting verliepen ziet hij er nu helemaal van af. De lijst van uutvallers voor de start is inmiddels behoorlijk gegroeid. Ik doe de deur op slot en blijf tot zaterdagmorgen maar binnen denk ik.

7 reacties

Opgeslagen onder Bijdrage Maurice

7 Reacties op “Een nachtmerrie voor elke loper

  1. Dit weekend kreeg ik het bericht dat Erik Goossen door een kuitblessure, opgelopen letterlijk op de laatste trainingshelling in Zoutelande, besloten heeft niet te starten.

  2. Mijn voorbereiding van verre van ideaal maar… ga van start en zie wel. Zag op de website dat ik er 6 uurtjes over mag doen. En wie finisht heeft ook die medaille en een prachtige herinnering 🙂

  3. Dat is balen en dan zo kort nog voor de Marathon! Ik zou zaterdag ook van start gaan op de Marathon en zat ook lekker op schema! Maar 2 maand geleden kreeg ik last van een overbelaste peesplaat in de voet en kan dus helaas ook niet de wedstrijd gaan lopen! Het zou voor mij de 4e keer worden! Doordat ik nu een trainings achterstand heb opgelopen en de blessure nog niet in zijn geheel over is, heb ik besloten om zondag te gaan wandelen. Helaas gaat dat voor Dennis helemaal niet door! Wens hem maar beterschap en hopelijk volgend jaar wel van de party! Zelf hoop ik er als hardloopster ook weer bij te kunnen zijn!

  4. Dennis Plessius

    Bedank voor je medeleven Maurice, nu 3 dagen na de fatale gebeurtenis ga ik mij steeds meer realiseren dat ik er zaterdag niet bij kan zijn… de artikelen in de PZC, de beelden bij Omroep Zeeland zijn voor mij op dit moment mentaal moeilijk te verwerken 😦 Met in het hoofd wetende wat dit fantastische evenement je kan brengen! (Ik had er echt zin in en de vorm was TOP)
    Kon ik de tijd maar terug draaien, had ik maar niet dat laatste rondje gaan trainen, maar net zoals alle voorgaande marathons 10 dagen rust gehouden… tsja die gedachten krijg ik maar slecht uit het hoofd! (net zoals dat boomstronkje)
    Bij deze wil ik nogmaals iedereen bedanken voor hun steun en medeleven en wens iedereen ontzettend veel succes toe in die schitterende 42.195 meter! En vooral… genieten!!!
    Volgend jaar ben ik er in ieder geval weer bij 🙂
    Enne Maurice, een rondje joggen kan géén kwaad hoor 🙂 de kans om daar een klein lullig boomstronkje tegen te komen is wel héél erg klein.

  5. Sven Vermeulen

    Dit soort berichten en reacties doen je echt weer beseffen hoe speciaal dit evenement voor iedereen is. We willen allemaal heel graag meedoen, maar hopen dat een ander dit ook kan…. en als dat dan niet kan door een blessure… dan voelen wij dezelfde pijn. Niet van de blessure, maar van het gemis! Heel veel sterkte Dennis en alle andere geblesseerden! Volgend jaar wordt extra mooi voor jullie!

  6. @Maurice, binnen is het ook niet veilig.. helaas…

    @Dennis, ik weet hoe het voelt. Sterkte!!! Overigens ook voor de andere geblesseerden.. Zo ontzettend vervelend.. ik weet hoe het voelt…
    Beterschap.

  7. Hanno de Hoon

    Wens iedereen die om welke reden dan ook niet mee kan doen aan en van de evenementen dit weekend heel veel sterkte, maar m.n. John als mede UUTLOPER
    Hoop dat je z.s.m. weer lekekr mag rondhobbelen
    Hanno

Geef een reactie

