Spartathlon en een beetje Kustmarathon

door Koen de Vries

De meeste bekenden weten het inmiddels wel: ik hou van het lopen van lange afstanden. Heel soms ontmoet ik nog wel eens een verbaasde blik als ik bijvoorbeeld vertel dat ik volgende week zaterdag voor de tiende keer de Kustmarathon loop. ,,Voor de tiende keer? Maar dat is toch hartstikke ongezond?”    

Dan draai ik m’n bekende riedeltje maar weer af. Dat ik er altijd voor zorg dat ik fit  over de streep kom, dat ik sinds ik hardloop nooit meer last heb van migraine, dat ik me gezonder en fitter voel dan ooit en dat je nog véééél verder kunt lopen dan een marathon.  Ik refereer dan meestal aan de Spartathlon, een loop van 246 kilometer van Athene naar Sparta die je in de verzengende hitte binnen 36 uur moet voltooien. Slechts 204 kilometer langer dan de marathon. Die lopen mensen ook gewoon uit.

Vanmorgen werd ik gewekt door Radio I met een interview met Jan Albert Lanting. De veteraan uit Borne (55) gaat vrijdagmorgen om 8 uur van start in de Spartathlon en hij vertelde Lara Rense en Marcel Oosten wat hem zoal te wachten staat. De presentatoren vielen bijna van hun stoel van verbazing toen hij vertelde over de hitte, het zware parkoers, de valse honden onderweg en allerlei andere ontberingen die hem te wachten staan. ,,Maar dat is toch niet gezond”, klonk het bijna tegelijk uit twee kelen.

Dat moest Lanting beamen. ,,Maar het is wel een geweldige uitdaging en een fantastisch avontuur”, voegde hij er aan toe. Gezond of ongezond, ik zal morgen en zaterdag af en toe op de site http://www.spartathlon.gr/participants.html kijken en Jan Albert Lanting en andere Nederlanders tijdens hun missie volgen.

De Nederlanders zijn best goed in de Spartathlon. In 2010 werd Lanting tweede, op z’n 52e, in de ongelooflijk snelle tijd van 23 uur, 31 minuten en 22 seconden. Hij liep dus meer dan tien gemiddeld! En vorig jaar werd Leonie van den Haak uit Amsterdam achtste overall en tweede vrouw in 28.42.36. Van den Haak doet dit jaar niet mee, maar wel Wilma Dierx uit Amsterdam (47) met wie ik vorig jaar tijdens Olne-Spa-Olne (69  kilometer slechts) een stukje samen rende.

En laten we voor het gemak Luc de Jaeger-Braet ook maar even Nederlander noemen. Hij woont in Sint Laureins, net over de Zeeuws-Vlaamse grens, en werkt als fysiotherapeut in IJzendijke. Het wordt zijn vijfde Spartathlon, de eerste vier liep hij allemaal uit. En dat terwijl gemiddeld minder dan een derde van alle gestarte deelnemers daadwerkelijk finisht. Ook met De Jaeger-Braet, een uitermate aardige man,  liep in in Olne Spa-Olne een stukkie mee. Het tempo lag niet superhoog, maar uiteindelijk moest ik hem toch laten gaan. De Nederlandse Belg is een diesel die misschien wel 300 kilometer in één tempo kan lopen.

De Spartathlon lopen is dan misschien nog helemaal gezond, ‘gewoon’ hardlopen is dat wel. Of misschien: het kan hartstikke gezond zijn. Ook het hardlopen van de wat langere  afstanden, zoals de marathon. Als je er maar hard genoeg (en verstandig) voor traint. En dat ontbreekt er juist vaak aan.

Afgelopen zondag was de Dam tot Damloop, tien engelse mijl (16,1 kilometer) van Amsterdam naar Zaandam. De ambulances reden af en aan. Daar werd maar weer eens bewezen dat hardlopen niet gezond is, ook niet op de kortere afstanden, als je er niet voor traint. Tal van slecht voorbereide mensen die zich zo nodig aan iets of iemand of zichzelf moesten bewijzen stortten ter aarde en konden niet verder. Zij zorgen voor anti-reclame voor het hardlopen.

Wat ik nu ga zeggen moet ik even afkloppen aan de onderkant van ongepolijst eikenhout, en nog een keer en nog een keer, maar tijdens de Kustmarathon gebeuren dat soort dingen gelukkig zelden of nooit. Hier staan gelukkig bijna alleen maar verstandige, dus goed getrainde mensen aan de start.

EN DAT MOET ZO BLIJVEN!!!

3 reacties

Opgeslagen onder Nieuws

3 Reacties op “Spartathlon en een beetje Kustmarathon

  1. Anouk Joziasse

    Is de Spartathlon geen uitdaging voor jou Koen?

  2. Hey Anouk. Nog niet. Jij weet wel waarom….

  3. Koen,

    Denk dat je om het even welke afstand af kan leggen, als je er maar genoeg voor train. Daar moet je ook nog maar de tijd, zin en doorzettingsvermogen voor hebben. Zeker voor lange afstanden..

    Begreep 34 mensen onwel tijdens damtotdam loop, procentueel gezien niet veel.. Voor geoefende lopers valt 16km wel mee, maar als je bijna nooit hard ga lopen…. is het best wel een eind 😉

    Ik vermoed dat de reputatie van de Kustmarathon van dien aard is dat iemand met veel te weinig training het niet aan zal durven om te starten 😉

    Boudewijn

Geef een reactie

