Een witte Kustmarathon?

weer
door Maurice Steketee
De een interesseert het geen boei, de ander bekijkt het met angst en beven: het weerbericht. Met nog anderhalve week te gaan, beginnen de weersvoorspellingen van de weermannen en – vrouwen steeds wat nauwkeuriger te worden, maar of ze de waarheid al spreken? Na de waterstanden is het weer misschien wel het meest besproken onderwerp in aanloop naar de Kustmarathon.
Ervaren Kustmarathonlopers hopen vaak op ‘zo zwaar mogelijk’. Ze zijn wel wat gewend en laten zich niet afschrikken door een beetje wind of een buitje meer of minder. Aan de andere kant heb je de debutanten. Het zijn de lopers die sowieso al een beetje tegen de 42 kilometertjes opzien en het merendeel van die groep hoopt tijdens de eerste marathon op ideale omstandigheden. Wat die ideale omstandigheden zijn, verschilt trouwens weer persoon.
Een blik op de voorspellingen van de vakantiewebsite zoover.nl leert dat het er redelijk gunstig uitziet voor de debutanten. De temperatuur zal op zaterdag rond de 17 graden liggen en dat is prima weer om een marathon te lopen. Wel is er bijna vijftig procent kans op neerslag en de wind wordt ingeschaald op kracht vier. Die zal wel in het gezicht blazen. Voor de Ladiesrun, mountainbikers en de Wandelmarathon zullen de omstandigheden nagenoeg hetzelfde zijn, maar ik moet u waarschuwen. Elk jaar plaatsen we op dit blog een weersverwachting en het komt maar zelden voor dat -ie precies uitkomt. We houden het dus nog even spannend…
Zelf hoop ik op sneeuw. Storm, regen en zon heb ik inmiddels wel gezien, maar voor mij zou het een droom zijn om de Kustmarathon in een wit decor te lopen. Misschien is er wel een weermodel te vinden dat dat aangeeft. Ik hoor het graag.

Ik ben benieuwd waar andere lopers op hopen.

5 reacties

Opgeslagen onder Bijdrage Maurice

5 Reacties op “Een witte Kustmarathon?

  1. Kom dan op 2 februari 2014 in Cadzand lopen bij de DPO Halve Marathon.
    Met het upgraden van de zeeuwsvlaamse wegen wordt dit, naast de trouwe schare Vlamingen, ook voor de rest van Zeeland steeds beter bereikbaar. De kans op sneeuw is daar best groot en uiteraard hebben we hier ook zand, zee, duinen, de elementen en de bevrijdende finish.

  2. He Maurice, voor een witte kustmarathon moet je er waarschijnlijk zelf nog een organiseren…. maandje of wat later 🙂 of een paar sneeuwkanonnen regelen, dat kan natuurlijk ook..

    Anders is het dichtste wat bij sneeuw zal komen misschien zwarte sneeuw.. Of je die zal zien heb je min of meer zelf in de hand..

    Wat mij betreft is 15-19 graden prima, windkracht 3-4 vind ik ook prima.. Regen hoeft niet.. de voorspelling ziet er wat mij betreft dus prima uit 🙂

    Mocht het desondanks wel regenen en stormen dan is het niet anders….

  3. Sven Vermeulen

    Hee meneer Maurice…. doe niet zo raar met je sneeuw! Ik ga voor de ideale omstandigheden, maar mocht je je witte marathon krijgen, dan ben je de eerste die een sneeuwbal van mij krijgt…

  4. @Patrick Die staat zeker op m’n programma
    @ Sven haha

  5. BDV

    Wind in het gezicht blazen voor de lopers betekent dan wind in de rug voor de mtb-ers 🙂

Geef een reactie

