Geen kilo kwijt

door Maurice Steketee
Vandaag ben ik de keukenkastjes maar eens langs gegaan om te kijken wat ik nog allemaal aan ‘chemische troep’ heb liggen om tijdens de Kustmarathon naar binnen te werken. Ik noem het bewust chemische troep, omdat de sportgelletjes en energierepen die we tijdens de lange duurlopen naar binnen slurpen niet alleen een aanslag zijn op je darmen, maar ook op je tanden. Het ene gelletje is nog zoeter en smeriger dan het andere. Volgende week in de PZC staan we trouwens uitgebreid stil bij sportvoeding, dus ik kom hier nog op terug.

Om toch nog even bij eten en drinken tijdens het hardlopen te blijven, wil ik het even over de weegschaal hebben. Een apparaat dat nooit liegt. Sinds ik in 2008 mijn eerste Kustmarathon liep, ben ik tien kilo aangekomen. Nu dacht ik dat door de vele lange duurlopen (zo’n  50 a 60 kilometer per week en als ik in goeden doen ben nog wat meer) wel een paar kilootjes zou kwijtraken de afgelopen weken. Maar niks is minder waar. Ik schommel rond de 80 kilo. Ok, er gaat wel eens een kilootje af, maar een zak chips later is die kilo er weer bij, hoewel het maar een zak van 200 gram was. En die eet ik natuurlijk niet in een keer leeg. Alhoewel….

Afijn, om een lang verhaal kort te maken. Hoe hard ik ook train, er gaat geen kilo af. Nu ben ik ook niet gaan hardlopen om af te vallen en voel ik me er verder prima bij, frappant blijft het wel.  Maar vanmiddag had ik voor het eerder genoemde artikel een bewegingswetenschapper aan de telefoon en die bood uitkomst. Hoewel het per persoon verschilt, zou het zomaar kunnen dat ik meer spiermassa heb gekregen. Dus als u binnenkort denkt, welke bodybuilder loopt daar, dan ben ik het dus. Ik zou er ook geen ruzie mee maken….

Hebben meer mensen deze ervaring?

 

4 reacties

Opgeslagen onder Bijdrage Maurice

4 Reacties op “Geen kilo kwijt

  1. Sven Vermeulen

    Ik loop nu twee jaar en ben toch zo’n 4kg kwijt (nu 61kg). Dit had ik niet verwacht want ik sportte toen ook al zeven dagen per week (tennis). Ik merkte vooral dat mijn bovenbenen dunner werden en mijn middel smaller werd.

  2. Hoi Maurice,

    Heb na van alles proberen een paar gelletjes van sis gevonden, die bevallen mij tot heden prima. In ieder geval niet van die kleffe zoete rommel. Smaak zit er ook nog wel aan, kan er ook nog lekker op lopen zonder dat mijn maag er echt een mening over krijgt.

    Als je altijd alles hetzelfde doe, dan past je lichaam zich hierop aan, aldus het verhaal wat een trainer mij ooit vertelde. En ik denk dat hij gelijk heeft.
    Ben je vooral bezig met duurloop, voeg dan regelmatig een pittige interval toe. Al was het maar om meer snelheid te kweken… Of een stevige wedstrijd.
    Ik merk dat mijn gewicht daar op reageert.

    Zou iemand wel gewicht kwijt willen raken, dan ligt het voor de hand om ook eens naar het eten te kijken… minder chips bijvoorbeeld 🙂 en meer echt voedsel.

    Volgens mij kan je vet niet in spiermassa omzetten 🙂 je kan het wel verbranden…
    Je kan ook spiermassa kweken, dat gaat prima met hardlopen, trouwens ook met zwemmen zo heb ik ondervonden 🙂

  3. Karin Bastian

    Spieren wegen zwaarder dan vet, daarom denk ik dat Maurice meer spieren heeft gekweekt en minder vet. Op de weegschaal zie je dan niet altijd / niet meteen resultaat, maar je hebt wel een ‘strakker’ lijf.
    Wat sportvoeding betreft raad ik hardlopers vloeibare gelletjes aan, dat kan zijn van SIS, maar ook Born en Powerbar hebben nu geheel vloeibare gelletjes. Die van Powerbar heeft ook natrium, ook niet verkeerd (maar Maurice krijgt zijn zouten via chipjes binnen, dat kan ook ha ha). Succes hoor !

  4. Robert Sonke

    Als anderen tegen je zeggen dat je er afgetraind uitziet (volgens mijn moeder veel te mager) broeken toch echt ruimer zijn geworden, verwacht je wat medewerking van de weegschaal.

    Toch straks, als er even geen doel is en de sinterklaassnoep nadrukkelijk lonkt ……. Tja ……… Toch een pondje meer dan!

Geef een reactie

