Deel A en B

Het strand is niet bij iedereen favoriet om op te lopen. foto Maurice Steketee

Het strand is niet bij iedereen favoriet om op te lopen. foto Maurice Steketee

door Maurice Steketee
De vakantie zit er weer op dus hoogste tijd om hier weer eens wat van me te laten horen. Op mijn laatste vakantiedag had ik het voorrecht om mee te doen aan de Kustloop. Een loop met twee gezichten. Op deel A kun je flink doortrekken. Het is vlak, grotendeels geasfalteerd en dit keer hadden we op deel A ook windje mee. Je hebt er het idee dat je een echte atleet bent, die hard kan lopen. Deel B heeft weinig uitleg nodig. Je bent er weer terug op aarde, met beide beentjes op de grond. Die doodgewone loper die hard moeten werken om maar een meter vooruit te komen. Het is het strand van Vrouwenpolder. En tijdens de Kustloop mogen we daar liefst negen kilometer overheen rennen. Of eigenlijk sjokken, ploeteren en stoempen. Woorden die over vier weken tijdens de Kustmarathon ook weer vaak zullen vallen.
Het contrast tussen deel A en deel B zit ‘m niet alleen in de ondergrond. Aan het geluid dat je medelopers produceren weet je precies op welk deel je loop. Op deel A wordt nog rustig gekeuveld en af en toe wat gelachen. Op deel B hoor je slechts gezucht en gesteun. Wat heb ik de afgelopen jaren al veel lopers om me heen horen zeggen: die Kustloop doe ik nooooit meer. Veel te veel strand. Maar een jaar later staat bijna iedereen er weer vrolijk aan de start, inclusief deze loper.
Maar toch heeft het wel iets, dat lopen op strand. Terwijl de meeuwen bezig zijn met een middagdutje mogen wij ons in het zweet lopen. Dit keer was het hobbeldebobbelen over het strand. Als een stuiterbal van links naar rechts kachelen op zoek naar dat ene stukje hard zand dat er helemaal niet is. Maar dat wel allemaal in een prachtig decor, waar lopers uit de Randstad en Brabant jaloers op zijn.
Zelf had ik deze keer weinig reden tot klagen. Tijdens m’n vakantie heb ik flink door kunnen trainen, eigenlijk vooral veel wedstrijden gelopen, en dat merk ik in de prestaties. In twee maanden tijd sneuvelden zowel m’n pr op de 10 kilometer als op de halve marathon. Zaterdag zat ik opnieuw niet ver van m’n pr af en dat geeft vertrouwen richting de Kustmarathon. Nog vier weken en dan mogen we eindelijk weer. Alleen telt het parkoers dan ook nog een deel C, D en F!

2 reacties

Opgeslagen onder Bijdrage Maurice

2 Reacties op “Deel A en B

  1. Jack Smits

    Heel goed getypeerd en vooral erg herkenbaar.

  2. Jeroen

    Dat laatste stuk vanaf de Piraat is wel saai. In het begin mocht je door een natuurgebied met nog wat klimmetjes. Helaas.

Geef een reactie

