Kustmarathonkoorts

door Koen de Vries

Nog vijftig dagen tot het Kustmarathonweekend, meldt de site van de Zeeuwse Kustmarathon prominent. Ja, hij komt er weer aan, de mooiste en de zwaarste. Je merkt het aan alles.  
Waar je ook komt op Walcheren, je komt altijd wel een paar trainende hardlopers en/of wandelaars tegen. Als het geen heel peloton is. De Kustmarathontrainingen op woensdagavonden zijn al zo druk, dat de verzorgers bang zijn dat ze niet genoeg water kunnen aanbieden. Toen ik dinsdag voor een traininkje door Zoutelande liep, zag ik dat op verschillende plaatsen de Kustmarathonvlag in top was gehesen. En op eerder genoemde Kustmarathon-website zag ik een nieuw filmpje van de route en de bezienswaardigheden onderweg. Het was mooi, alleen geluid ontbrak. Lag dat aan mijn computer?

Op Facebook las ik regelmatig berichten van m’n neef, die op vakantie was in Italië. Ja, ook daar wordt getraind en niet zo’n klein beetje ook. Facebook is overigens toch een mooi Kustmarathonmedium. Nagenoeg iedere zichzelf respecterende Zeeuwse hardloper gebruikt dat woord minstens één maal in z’n berichtgeving.

Er is meer. Binnenkort is in Zoutelande een Kustmatahoncafé en in de e-mail van de PZc druppelen steeds meer vragen, verzoekjes, opmerkingen en tips binnen. Mensen van wie je niet wist dat ze mee zouden doen, doen toch mee. Sébastièn Schletterer meldde zondag bijvoorbeeld dat hij in training zou gaan voor de Kustmarathon. Ingeschreven had hij nog niet. En een dag eerder liep ik een stukje op met Remy Vasseur en ook hij loopt met stoute plannen in het hoofd. Eerst de hele triatlon van Almere, daarna …. u raadt het al. De Kustmarathonkoorts stijgt met rasse schreden. Je ontkomt er kortom niet meer aan. Hoe graag je ook zou willen.

Of toch wel? Nou, in elk geval een beetje. Eerlijk gezegd heb ik m’n vizier vier weken eerder op scherp gesteld, op de Trail de Cote d’Opale op 8 september. Die 62 geaccidenteerde kilometers houden mij op dit moment iets meer in de greep. Morgen staat een training van 40 kilometer op het programma, volgende week eentje van 45. Pas na 8 september denk ik voor de volle 100% aan de Kustmarathon. Wat me overigens wel verbaast, is dat ik nog nooit iemand gehoord hebt over trainingsschema voor de marathon die de 35 kilometer overschrijden. Toen ik nog onderwijzer was, vond iedereen dat je boven de stof moest staan. Dat je meer moest weten dan je te vertellen had. Waarom geldt dat niet voor de marathon? Waarom (ruim van te voren) geen 40 km trainen, of 45, of 50? Of 62? Ik kan niet zo snel een antwoord verzinnen.

Ik ben benieuwd hoe het zal gaan op 5 oktober, als ik meer, veel meer dan die allermooiste 42 kilometers en 195 meters van heel Nederland en omstreken getraind heb.

5 reacties

Opgeslagen onder Nieuws

5 Reacties op “Kustmarathonkoorts

  1. Cees van den Bulck

    Zie in mijn boekje de lange trainingslopen (jaren 70): 65 km en 55 km als training voor de Westlandmarathon, die () volgend jaar nog eens eenmalig georganiseerd gaat worden.

  2. Patrick de B.

    Misschien zijn er minder ultralopers dan mensen die eens per jaar voor een marathon trainen? Volgens mij is er geen echt Marathon recept en moet die lange vermoeiende weg naar de start vooral bij je fysiek en je mogelijkheden passen. Zeker voor de 90% die alleen willen finishen.
    Zelf heb ik dit boek nooit begrepen en ervoer ik de kustmarathon meer als een veel te lange natuurloop en heeft het heel weinig van een wegmarathon. Dat tri-atleten er bijvoorbeeld vaak zegevieren is gewoon vreemd en vraagt m.i. ook om trainingen uit deze sport, bijv. extra kracht-elementen.
    Daarentegen: onze zeeuwse topper kiest er juist voor om als basis een zeer hoge topsnelheid en tolerantie tegen verzuring (recent record Sletterer 1500 m) als uitgangspunt te nemen. Wellicht dat een inkijk in de specifieke schema’s voor de kustmarathon van enkele van onze regionale toppers daar iets meer over kan vertellen.

  3. Vorig jaar heb ik mijn schema eens op deze site gezet. Daar kreeg ik best wat reacties op. Nu is mijn schema iets anders dan vorig jaar. Wil ik best weer op deze site laten plaatsen maar ik weet niet of men dat interessant vindt. Ik weet ook niet of ik een regionale topp(bb?)er ben. Dat moet de uitslag van de komende editie nog uitwijzen.

    Hier staat het schema van Tim Pleijte: http://www.join2train.org/?p=759 . Erg interessant om te zien, vind ik zelf. Alleen niet om jezelf op blind te staren want om deze hoeveelheid en intensiteit aan trainingen aan te kunnen moet je een behoorlijke basis hebben.

    Iedereen veel trainingsplezier gewenst.

  4. Patrick de B.

    Je kunt alleen maar diep respect hebben voor de inspanningen die atleten willen doen om klaar te zijn voor de start. Een schema is het resultaat van een kookrecept met als ingredient het prestatieniveau, de herstelcurve en belastbaarheid, de dagen dat er meer tijd is en de (test)wedstrijden. Zo heb ik het altijd begrepen en zo kan ik me dat van vroeger van Patrick Suy nog wel herinneren. Blessuretjes, net verkeerd weer, gesnotter of pure pech hier en daar, in combinatie met te hard of te zacht trainen gooien dit plan vaak in de war, Mooi dat in de regio het beest de Kustmarathon als ultieme doel gezien wordt en dus ook de manier van voorbereiden voor deze a-typische wedstrijd. Samen bouwen atleten en trainers daar veel kennis over op, vooral van het falen. Met een doel kom je verder.
    En die koorts, daar is in sommige delen van de provincie weinig van te merken. Het TV-programma “Wat als iedereen…” hardloper was zie ik niet.

    Wel zit er koorts in dat lege gevoel van de oud-deelnemer die juist niet specifiek rondjes loopt over wegen en onverharde paden. Een zomer zonder uitputtende of lange trainingen, een mooie zomer ook.
    Geen koortsachtigen te zien, maar slechts het afzetvlak voor de volgende stap.
    Lopen om te lopen, zoals het eigenlijk bij de meesten begon, eerlijk doelloos op het lege pad.

  5. Hoi Koen,

    De kustmarathon wordt voor jou soort van herstelloopje 😉

    Dat filmpje werkt op mijn computer ook niet echt lekker, kon de puntjes ook niet aanklikken.. zeker niet als het puntje ernaast al aangeklikt was…
    Er had wel wat meer inspiratie opgedaan mogen worden op de site van de zevenheuvelenloop, het filmpje wat daar staat vind ik persoonlijk leuker.

    Met jou vraag ik mezelf af waarom er niet op grotere afstanden dan de wedstrijdafstand wordt getraind. Misschien wordt 35km al als voldoende ervaren? Ik volg nu een schema op basis van het boek van Klaas Lok (Het duurloopmisverstand) waarin een paar keer tot 35km wordt gelopen.
    Een paar dagen na de kustmarathon kan ik je vertellen of het beviel 😉

    @Patrick de B.
    Triatleten hebben veel meer duurvermogen. Die komen met een hele triatlon pas na 3.8km zwemmen, 180 fietsen toe aan het lopen van de marathon.. Als je dan “slechts” een marathon hoef te lopen…

    @Martijn de Kok
    Schema’s van anderen vind ik zeker leuk te lezen. Je trainingsafstand per week ineens fors uitbreiden is nooit een goed plan.. wel leuk om te zien wat anderen moeten doen om hun positie in het deelnemersveld te kunnen bereiken. Voor de gemiddelde recreant zijn ze niet op korte termijn haalbaar.

    Veel succes tijdens de trainingen en.. laten we hopen.. tot 5 oktober 😉

Geef een reactie

