Stratenloop Westkapelle

door Koen de Vries

Gisteren deed ik voor het eerst dit jaar mee aan een wedstrijd uit het Zeeuws Stratenloopcircuit. In Westkapelle vreesde ik als notoir dieselaar voor een plaats ver in de achterhoede, maar dat gebeurde opmerkelijk genoeg niet. Het ging lekker, wat zeg ik, het ging heerlijk en na 8,5 kilometer noteerde de weer zwaar op de proef gestelde tijdwaarnemer Sjaak (zie zijn oproep verderop) een bruto tijd van 39 minuten en 26 seconden. Dat was 46 seconden sneller dan vorig jaar, toen ik nog maar 55 was.    

Gezien de lage verwachtingen nam ik bij de start een bescheiden positie in. Terwijl Leonie Ton na een gezellige babbel vlak voor het sein van vertrek de eerste rijen van het peloton opzocht, trok ik me nog wat verder terug. De laatste maanden had ik me immers volledig toegelegd op de langere afstanden en daar word je misschien wel sterker van, maar beslist niet sneller.

In het eerste rondje van de vijf leek de verzuring al toe te slaan, maar toen een door het Westkappelse publiek luid aangemoedigde plaatselijke held voorbijkwam en ik in zijn kielzog kon blijven, kwam er plotsklaps een grote lading energie vrij. Na een rondje slipstreamen liet ik de dorpsheld ter plaatse en doemde niet veel laten mijn neef Martijn in de verte op. Ondanks het feit dat hij elke ronde werd aangemoedigd door zijn vriendin Lindy en dochter Zelda (wordt eind volgende maand één jaar) kon ik hem achterhalen en samen gingen we de laatste twee ronden in.

Dat we werden gedubbeld door de latere winnaar Tim Pleijte, de nummers twee en drie Martijn de Kok en Erwin Harmes en door nog enkele snelle jongens, was even een dompertje. Het gebeurde ook zo onverwacht. Je hoort die mannen nauwelijks aankomen. De dorpsheld kondigde zich lang van te voren aan, met zijn zware stappen, maar al die toppers zijn voorvoetlanders en lopen zo licht als een veertje. Een paar keer ‘tik tik tik’ en ze zijn al naast je.  Een andere factor die niet echt stimulerend werkt in Westkapelle, is dat je het commentaar van Fred Rabout over het hele parkoers kunt volgen. Zo hoorden Martijn en ik terwijl we nog zeker anderhalve kilometer moesten lopen dat Michel Ridderhof, een jongen die wij beiden vroeger moeiteloos konden bijbenen, al door de finish kwam.

Desondanks liepen mijn neef en ik een heerlijke inhaalrace. Martijn schroefde het tempo in de slotfase nog eens flink op en ik kon hem, weliswaar met de tong op m’n schoenen, aardig bijbenen. Jammergenoeg was de Zuidstraat van Westkapelle net iets te kort, anders hadden we erkende stratenlopers als John Q en (collega) Maurice Steketee zeker nog bijgehaald. Hoe lang is het geleden dat ik na een stratenloop kon zeggen dat ik heerlijk gelopen heb? Heel lang geleden!

De terugtocht op de fiets naar Vlissingen, waar ik aanvankelijk wat voor gevreesd had, verliep dankzij dat prettige gevoel moeiteloos. Eén puntje van zorg is er wel. Ik ben bang dat ik net als een paar jaar geleden veel te vroeg in vorm ben voor de Kustmarathon. Destijds verbeterde ik in augustus twee keer m’n p.r. op de halve marathon maar in oktober was het helemaal over met de pret.

Dit jaar is de voorbereiding op de Kustmarathon echter totaal anders. Begin september staat er in Noord-Frankrijk een trail over 62 kilometer op het programma. Wie weet loop ik de maand daarna dat kippe-endje van de Kustmarathon wel net zo lekker als de Stratenloop van Westkapelle.

OPROEP VAN SJAAK SINKE

De inschrijver verzuipt

De organisatie van het PZC-stratenloopcircuit is natuurlijk blij met iedere inschrijving zeker die via internet aeromad@zeelandnet.nl. Bij de laatste vier wedstrijden was het gebruikelijk dat er op de dag zelf nog 100 tot 120 na-inschrijvingen verwerkt moesten. Dee laatste 40 stuks komen dan nog in het laatste half uur terwijl ik de tijdwaarneming voor  de jeugdloop moet doen. Het zal duidelijk zijn dat dit veel stress oplevert om die laatste 40 stuks nog tijdens de wedstrijd in te voeren waarbij fouten nauwelijks te voorkomen zijn. Beste atletes en atleten help de inschrijver/tijdwaarnemer en schrijf op tijd in via internet waardoor hij met iets minder stress de stratenlopen kan doorkomen. Bedankt. Inschijven via internet is ook nog goedkoper.

 Sjaak Sinke (zazp-er)

3 reacties

Opgeslagen onder Nieuws

3 Reacties op “Stratenloop Westkapelle

  1. Sjaak vraagt al geruime tijd aandacht voor de problemen met al die na-inschrijvingen. Ik kan me ook maar moeilijk inbeelden, dat je serieus een wedstrijd kunt lopen, als je op het laatste moment komt inschrijven. Maar goed, andere tijden zullen ze weer wel zeggen. Toch moeten we niet alle verantwoording bij de deelnemers leggen. Er wordt gevraagd of we zoveel mogelijk gebruik willen maken van voorinschrijven. Ben ik het helemaal mee eens, maar als je dan bij het ophalen van je nummer ( en het betalen ) nog in een lange rij moet staan, omdat er maar 2 personen achter de inschrijftafel zitten, heeft dat weinig zin. En jarenlang was dat bij veel organisaties in Zeeland de normaalste zaak van de wereld. Het voordeel van minder inschrijfgeld is dikwijls te verwaarlozen of niet aan de orde. Hetzelfde geldt voor wel of niet lid van de atletiekunie. In België kent men het fenomeen “voorinschrijven” bij gewone wedstrijden helemaal niet. De leden van een club hebben, naast een vast startnummer, een lidkaart met barcode. Even scannen en je bent ingeschreven. Voor niet leden is er een aparte tafel en deze inschrijvingen worden handmatig ingevoerd. Hier wel een duidelijk financieel verschil ( gratis tegen € 5,- ), zodat het aantal niet leden klein blijft. In de Nederlandse situatie dus helaas niet haalbaar. Toch werken in ons land verschillende sportbonden op deze manier, o.a. de KNWU en de zogenaamde vrije wielerbonden, zoals in onze provincie TMZ. Bij de organisaties, waar ik bij betrokken ben, hebben we helaas nog niet zoveel deelnemers, maar we zijn er wel op voorbereid. Bij de inschrijftafel zitten 5 personen en is er een aparte tafel voor de voorinschrijvers. Op de uitnodigen staat bijna altijd vermeld, dat men tot een half uur voor de start van de wedstrijd kan inschrijven. Zomaar een paar punten, die misschien kunnen helpen bij dit probleem.

  2. Sjaak Sinke

    Jan,
    Al onze Zeeuwse atletiekevenementen kunnen bestaan dank zij de inzet van vele vrijwilligers. De mensen op het secretariaat zitten gegarandeerd langer achter de tafel dan de atleet die even moet wachten om zijn startnummer te krijgen. De vrijwilligers zorgen er voor dat de atleet zijn wedstrijd kan doen en niet andersom zo als laatst iemand wist te melden: ,,Je moet blij zijn dat ik mee doe want anders zou je niets te doen hebben!”. Nu geef ik toe dat een flink deel van mijn pensionadotijd opgeslokt wordt door verwerken van inschrijvingen en tijdwaarneming maar als dat wegvalt vul ik dat zeker wel weer in. Kortom laten we als deelnemer er voor zorgen dat de vrijwilliger zich wil blijven inzetten om een evenement te doen slagen. Dank je wel is niet nodig maar het helpt wel.

  3. Hoi Koen,

    Lees wel vaker dat mensen die zich vooral op lange afstanden concentreren op de korte afstanden zichzelf heel behoorlijk weten te handhaven. Zo vreemd is dat dus niet.

    Voor wat betreft het inschrijven: er kan overwogen worden on helemaal geen na inschrijvingen te accepteren. Hoe moeilijk kan het zijn, als ik om 18.30 weet dat ik deel wil nemen dan weet ik dat om 16.00 uur ook.
    Er is naar mijn idee onder hardlopers meer een mentaliteitsprobleem dan iets anders. Zo blijft men ook zomaar weg zonder netjes af te melden als men toch niet kan komen.
    Alternatief: wellicht is het mogelijk om een aantal startnummers als nummer aan te maken en achteraf in de uitslag aan te passen. Als het aantal lege nummers op is dan is de wedstrijd vol. Wie 1 keer zijn neus stoot zorgt volgende keer wel voor tijdige aanmelding.

    Met sportieve groet,

    Boudewijn

Geef een reactie

