Fred Rabout heeft vooral bewondering voor de nummer laatst

ZLM loop 2 MiddelburgOp twee pagina’s kijkt de PZC van donderdag vooruit naar de PZC Familieloop. Hieronder het verhaal met Fred Rabout, ons aller hardloopspeaker.

door Koen de Vries
OOSTBURG ,,Hé Jantje. Goed gelopen jongen. Je ziet er nog goed uit.” Wie zaterdag aan de PZC Familieloop meedoet of bij de finish langs de kant staat, kan weer meegenieten van het commentaar van speaker Fred Rabout. De Familieloop is aan zijn zesde editoe toe, Fred (68) was er zes keer bij. En bij nog heel veel andere hardloopwedstrijden op Zeeuwse bodem.

Hoe lang Rabout al speaker is bij hardloopwedstrijden weet hij niet precies. ,,In elk geval meer dan 25 jaar”, denkt de Oostburgenaar hardop. Ooit maakte hij zijn debuut bij wielerwedstrijdjes en zijn activiteiten breidden zich daarna als een olievlek uit naar allerlei andere sporten. Uiteindelijk concentreerde hij zich op het hardlopen. Omdat het een prachtige sport is, vindt hij. ,,De sfeer is tien op de tien keer schitterend. Er is altijd strijd en na afloop zijn alle lopers vrienden. Incidenten zijn er zelden of nooit, de besten heb en geen sterallures, iedereen heeft respect voor elkaar. Kom daar maar eens om bij andere sporten.”

Zelf was Rabout vroeger voetballer. Keus was er niet, voetballen was de enige sport in zijn omgeving. Als er een atletiekclub was geweest, dan was hij waarschijnlijk gaan hardlopen. Maar De Wielingen, de atletiekclub uit Oostburg, zag pas een jaar of 25 jaar later het levenslicht. ,,Ik voetbalde bij Aardenburg als linksbuiten. Ik had een goede sprint in de benen en een hard schot. Als iemand me lanceerde was Fred levensgevaarlijk. Tenzij er een tegenstander in de buurt was, want ik kwam nog geen lantarenpaal voorbij.”

Als speaker heeft Frad Rabout, bijna altijd a la Barend Barendse met een geruite pet op het hoofd, het meest respect voor wielerspeaker Wim Hendriks. ,,Hij was m’n grote voorbeeld. Als de renners de bocht om kwamen, wist hij wie het waren. Verder gaf hij op een losse, laconieke manier commentaar en doorspekte dat met humor”, aldus Rabout over de in 1982 overleden import-Zeeuws-Vlaming. ,,Maar het belangrijkste is toch dat je jezelf blijft. Je moet niet in het harnas van een ander gaan zitten, want dat werkt niet. Ik ben Fred Rabout, ze moeten me nemen zoals ik ben.”
Maar toch lijken de overeenkomsten tussen Hendriks en Rabout groot. Ook Fred Rabout ziet al van verre wie eraan komt en weet over veel lopers wat te vertellen. ,,Elke loper heeft z’n eigen stijl. De een loopt wat gebogen, de ander juist rechtop en weer een ander gooit z’n pootjes naar buiten. En ik bereid me thuis wel voor op een loop. Ik probeer van iedereen wat te weten te komen.”

Of hij een zwak heeft voor bepaalde lopers? Rabout noemt geen namen. ,,Ik heb soms meer respect voor de prestatie van de laatste die binnenkomt, dan voor de eerste. De laatste heeft vaak meer afgezien dan nummer één. Ik zal daarom nooit m’n positie verlaten voor de laatste binnen is. Laatste worden is niet fijn. Met name bij de jeugd vloeit er wel eens een traantje bij de laatste loper. Ik probeer zo iemand altijd een beetje op te vrolijke, op een pedagogische manier”, aldus Rabout, die in zijn werkzame leven wiskundeleraar was.

Zaterdag krijgt de Zeeuws-Vlaming het niet gemakkelijk. Hij kan zich voorbereiden wat hij wil, het gros van de deelnemers zal hij niet kennen. Aan de PZC Familieloop doen traditiegetrouw veel beginners mee. Het deert Rabout niet: ,,Ik vind het initiatief van de PZC prachtig. Mensen in beweging krijgen, het is heel belangrijk. Bovendien lopen ze over een prachtig parkoers. Waar heb je dat in Nederland? Ik zou het zo snel niet weten.”

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Nieuws

Geef een reactie

