Colours by the Sea

door Koen de Vries

Wat is er leuk aan om je al hardlopend met poeder van allerlei kleuren te laten bestrooien? Ik heb lang over deze vraag nagedacht, maar heb er geen goed antwoord op kunnen vinden. Dat ligt met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aan mij. Vrijdagavond hadden immers meer dan 5500 mensen wél een goede reden om aan Colours by the Sea mee te doen. Ze hadden er bovendien 17,50 euro voor over om zich op vijf verschillende plaatsen langs de Vlissingse boulevard bont en blauw te laten kleuren.   coluurs1
Ik ben even wezen kijken, want je moet dingen zien om te kunnen oordelen. Eerlijk gezegd betrapte ik me er soms op dat ik het schouwspel als een soort van Jan Roose (sorry Jan) aan me voorbij liet trekken. Wat is hier nou leuk aan, vroeg ik me pissig af. Is hardlopen alleen niet genoeg? Ik kan er intens van genieten: van de omgeving, van het gevoel dat m’n lijf het doet, van de positieve gedachten die in me opkomen. Tijdens het hardlopen aan mijn lijf verder geen polonaise. Als ik hardloop, moet iedereen met z’n poten van me afblijven!

Maar dat Roose-gevoel maakte weer evensnel plaats voor iets positiefs. Om kwart over acht draaiden de eerste colourrunners de boulevard op, om half tien was er nog steeds geen eind gekomen aan die enorme stoet. Al die lachende gezichten, al die mensen die vonden dat ze met elkaar iets leuks aan het doen waren. Er kleefde een bijzonder hoge fun-factor aan dit evenement en dat verhoogde bij mij weer de gun-factor. Ga lekker je gang als je het leuk vindt. Je doet er niemand kwaad mee.   colours2

Wereldwijd breken regeringen zich het hoofd bij het vinden van manieren om het volk in beweging te krijgen. Bewegen is immers gezond, bewegen zorgt voor een gezondere levensstijl, bewegen zorgt voor lagere tekorten in de gezondheidszorg. Het antwoord is nu gevonden: organiseer een colourrun. Hoe merkwaardig het verschijnsel ook is: het werkt!

Er was vrijdagavond bij mij dus een Roose-gevoel, een gun-factor maar ook wat jaloezie. Zaterdag 22 juni houden wij van de PZC de Familieloop. We rekenen op meer dan duizend deelnemers en zijn daar tevreden mee. Maar eerlijk gezegd zouden we nog veel tevredener zijn met 5600 deelnemers. Hoe moeten wij ons evenement opleuken om zoveel mensen uit hun luie stoel te krijgen? Gierende straaljagers over de mensenmenigte laten vliegen? Een paar dozijn blote juffrouwen langs het parkoers stationeren? Suggesties zijn welkom.

7 reacties

Opgeslagen onder Nieuws

7 Reacties op “Colours by the Sea

  1. andres de Witte

    moet je eens kijken Koen hoeveel van deze mensen over 5 jaar nog meedoen aan zo’n colour run.. niet 1 waarschijnlijk. De PZC loop zal dan normaal gesproken nog steeds bestaan.. en niemand die nog weet wat Colour run is. Niets extra’s doen dus voor die PZC loop.

  2. koendevries

    Als dat zo is, zou het mooi zijn als al die colourrunners aan de Familieloop mee zouden doen.

  3. Paola

    Heel herkenbaar, de door Koen de Vries geschreven (eerste) gevoelens ten aanzien van de Colour Run. “Wat heeft die gekkigheid met hardlopen van doen?”, dacht ik. “En waarom niet een tijdregistratie, als er nu toch startnummers zijn?” Maar eigenlijk zie ik er inmiddels een opmaat in, richting een o zo zinnige, maar de laatste jaren op de achtergrond geraakte, hardloopactiviteit: de cross! Lekker ravotten in de blubber, dansen in de regen, door het stof, de sneeuw of alles wat de natuur voor invloeden kan hebben op een hardloopwedstrijd. Crossen is impopulair geworden of gewoon te weinig bekend? Bij de Colour Run is het hartstikke leuk onderweg met verfpoeder bespoten te worden en vanuit de diepere gedachte, die achter de Colour Run van oorsprong zit ( Holi feest uit India) , is het blijkbaar (zie het aantal deelnemers) een bij nader inzien gezellig, leuk en voor herhaling vatbaar evenement. Goed voor lijf, ziel, geest en middenstand. Vaker breek ik een lans meer “colourfull” te zijn, ook bij het hardlopen. Denk aan leuke, vrolijke kleding en outfit hierbij. Maar betere hardlopers worden we door ook te crossen! Dus na de verf, nu de modder in!!

  4. Marjolein

    Hardlopen was eigenlijk bijzaak, Koen. Het was een prachtig spektakel waarbij ik heel veel vrolijkheid, enthousiasme en medemenselijkheid heb gezien en ervaren. Natuurlijk speelde het weer ook een grote rol maar naast alle ellende in de wereld blijken we toch ook in staat te zijn om lief voor elkaar te zijn… 😉

  5. Miranda

    Hardlopen was inderdaad voor velen bijzaak. Ook bij mij moest even de knop om. Even niet zo snel mogelijk naar de eindstreep, maar genieten van alle fun. Genieten van mijn oudste dochter die voor deze vijf kilometers had getraind en is begonnen met een heus loopschema. En genieten van mijn jongste dochter die na 300 meter viel en met twee open knieen toch doorliep omdat ze geen spelbreker wilde zijn. Ook genieten dat wij met het hele gezin hieraan meededen en een hele leuke, gezellige avond hadden.

    Bovendien was het zo’n evenement waar je rustig je tas ergens onbewaakt neer kon zetten om een paar uur later weer mee te nemen. En een evenement waar mensen begrip hebben voor elkaar en elkaar waarschuwen voor een vluchtheuvel of een lelijk opstapje op het parcours. Dat zie je niet vaak en zeker niet bij ladiesruns.
    Een evenement waarbij iedereen plezier had en het goede doel goed werd gesteund.

    Ik verbaas mezelf erover wat er aan is om rondjes te rennen op een atletiekbaan of om een circuitje a te leggen in de zeelandhallen. Tja, gelukkig dat we niet allemaal hetzelfde leuk vinden want dan werd het wel erg druk…………

  6. Martin

    Ja Marjolein precies al jij al stelt, hardlopen is bijzaak.
    Maar wel meeliften op de hype. Doe iets met hardlopen en een goed doel ; succes verzekerd.
    Jammer om zo onze mooie sport tot een clownesk gebeuren te degraderen. Gun ieder z’n lol maar noem het geen run of hardlopen, dat geeft een volstrekt onjuiste voorstelling van zaken. Ik hoop dat iedereen het leuk heeft gehad.

  7. Hoi Koen,

    Denk dat het je aan moet spreken, mij persoonlijk spreekt het overigens ook niet aan. Maar als iemand anders er lol in heeft moeten ze vooral hun gang gaan..
    Wellicht aanschouwt een deel van de deelnemers onze sportieve uitspatting eveneens met gemengde gevoelens. En, objectief gezien, hebben ze daar misschien ook wel gelijk in 🙂

    Vraag mezelf wel af of dit echt helpt om mensen duurzaam in beweging te krijgen, iemand die ik toevallig ken en zich in had geschreven zal hierdoor zeker niet gaan sporten. Het leek haar wel leuk..
    Zou een aardig onderzoeksonderwerp voor een aantal cios studenten kunnen zijn: aantal mensen wat voor en na colour run actiever zijn gaan sporten.

    Hoe moet je de PZC Familieloop opleuken om tot 5600 deelnemers te komen…. Laten we met kleuren strooien buiten beschouwing laten, want dat vinden jij en ik niets..
    De PZC Familieloop is misschien ook wel goed zoals het nu is, meer voor kwaliteit dan voor kwantiteit gaan. Daarnaast is 1200 deelnemers ook een zeer respectabel aantal.

    Groet,

    Boudewijn

Geef een reactie

