Wat een publiek, wat een sfeer!

door Koen de Vries 

In het verleden heb ik me wel eens laatdunkend uitgelaten over de marathon van Rotterdam: te druk en een saai parkoers. Die nadelen blijven voor mij als verstokt natuurloper recht overeind, maar ik heb zondag ook hele mooie dingen meegemaakt. Wat een publiek, wat een sfeer! Nee, ik heb geen spijt van m’n lastminute-inschrijving. Liesbeth de Vries heeft zondag behoorlijk genoten.   marrrrotfinish  

De laatste keer dat ik ‘Rotterdam’ liep, was in 2009. In vergelijking met toen was deze editie een stuk drukker. Op het parkoers met lopers, waardoor je 42 kilometer en 195 meter lang moest uitkijken waar je liep, maar ook met publiek. Ik vond het ongelooflijk druk langs de lijn met overal luidruchtig aanmoedigende mensen. Kilometers lang stond het rijen dik. Voor honger of dorst hoefde je niet te vrezen. Vooral in het tweede deel kreeg je heel wat spijs en drank aangeboden.

Ik kreeg er een ongelooflijke kick van, vooral op plaatsen waar ook nog eens muziek te horen was. Dat begon al voor de Erasmusbrug met een band op een dubbeldeksbus en het ging maar door. Al voor het halvemarathonpunt begon ik m’n kuiten te voelen maar dat was ik kilometers lang kwijt dankzij een discjockey die bij een benzinepomp house stond te draaien met een dicibelletje of honderdplus. In de tunnel onder de Coolsingel, na zo’n 25kilometer, zorgde een grote groep trommelaars voor opzwepende ritmes die door schitterende akoustiek nog minuten in m’n hoofd bleef hangen. Iets verderop stond nog steeds de discjockey die ik kende van de vorige keren en als vanouds keiharde, lekkere rampetampmuziek in je oren toeterde. En dat niet één keer, want op de terugweg van het Kralingsebos kwam je ‘m nog een keer tegen. Die boerenkapellen bij de Kustmarathon vind ik mooi hoor, maar dit is echt van een andere orde.

omkleden in een tent

omkleden in een tent

Ik had me niet voorbeid op deze marathon en was van plan lekker rustig te lopen om iets onder de 4 uur te finishen. Tot 30 kilometer liep ik in de buurt van Dennis Plessius en Marike Brusket op een schema van 3.55 en ik had me voorgenomen om hen in de slotfase te laten gaan. Zo jofel voelde ik me na de Veertig van Texel en de training Schore-Vlissingen (38 kilometer) niet. Maar al die muziek en dat publiek bracht me in een euforische stemming. Na 30 kilometer, bij het begin van het Kralingsebos, ging het tempo nog een beetje omhoog en dat kon ik fluitend vasthouden. Op de Coolsingen zag het werkelijk zwart van de mensen en een eindsprintje kostte geen enkele moeite. Zo fit als een hoentje finishte ik nog onder de 3.50. Een negatieve split op de marathon, veel lekkerders is er niet in een lopersleven.

Het heeft trouwens ook wel wat om met een meisjesnaam op je startnummer te lopen. Er werd vaak gelachen als ik voorbijkwam maar ik kreeg toch vooral veel extra aanmoedigingen. Veel grappen heb ik niet gehoord, wel opmerkingen als ‘ik weet zeker dat jij geen Liesbeth heet’.

Minder positief is het lopersleed dat je onderweg tegenkomt. Op verschillende plaatsen zag ik deelnemers uitgeteld op het parkoers liggen, sommigen al voordat de helft erop zat. Publiek erbij, ziekenwagen erbij, een en al ellende. Je vraagt je af wat sommige mensen bezielt om een marathon te lopen. En reclame voor hardlopen is het ook niet. Verder was de Rotterdam marathon dat wel. Ik hoop niet dat dit m’n laatste was.

5 reacties

Opgeslagen onder Nieuws

5 Reacties op “Wat een publiek, wat een sfeer!

  1. Leen Geschiere

    Gefeliciteerd Koen! Zo’n negatieve split wil ik ook nog wel eens meemaken.

  2. koendevries

    Ha Leen,
    Hoe was t met jouw 10km?
    Groet van Koen

  3. Sjaak Sinke

    Op naar de Marathon van Zeeuws Vlaanderen komende weekend en binnenkort de marathonzesdaagse? Koen doe je niet veel te veel loopjes voor dat ‘oude’ lichaam

  4. Marike Brusket

    Hoi Koen , je liep super als Liesbeth!veel succes zaterdag !
    groeten Marike Brusket

  5. Leen Geschiere

    Hoi, ’t was wel even wennen aan de warmte, maar die 10K ging best goed. Steeds een stapje sneller, zal’k maar zeggen. Succes morgen!

Geef een reactie

