Hardlopen, meer dan rennen…

Elisa Rijk (winnares Marathon Zeeuws-Vlaanderen 2012) blikt elke week vooruit op de jubileumeditie van de Zeeuws-Vlaamse marathon. Vandaag deel 3:

Hardlopen voor de een een crime voor de ander een genot. Ik besef dat hardlopen een belangrijk onderdeel van mijn leven is en ik wil graag met jullie delen wat hardlopen allemaal kan doen!Hardlopen is….

Een geweldige uitlaatklep, na een drukke dag even je hoofd leeg maken! Maar aan de andere kant ruimte creëren om weer helder te kunnen nadenken. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik na een lekkere training met een nieuwe oplossing kom voor een probleem waar ik heel de dag mee heb lopen sukkelen. Een manier om grenzen te verleggen. Je eigen limieten te leren kennen. Soms misschien net een stapje te ver gaan om het de volgende dag te bekopen. Maar ook zo leer ik wat mijn grenzen zijn, en leer ik hiermee te spelen.

Een tool om mijn zelfvertrouwen op te krikken. Klinkt gek maar uit hardlopen haal ik zelfvertrouwen. Het gaat niet om wedstrijden winnen. Daarvoor loop ik er veel te weinig. Maar een rondje bij herhaling net een paar sec sneller kunnen lopen. Die 5 min met 13% helling kunnen volbrengen, gewoon voelen dat je HET KUNT! De manier om endorfines vrij te maken. Weg met dat humeur. Lekker in je vel na een rondje rennen! Heerlijk kom maar op met die lach!

Een super manier om je dag mee te beginnen. Het wekkertje een uurtje vroeger en heerlijk in alle stilte en donkerte van de vroege ochtend wakker worden. Laat de werkdag maar beginnen! Mijn manier van ontspanning. Je moet mij geen leesboek geven dat heb ik na 2 min al gezien, laat mij gewoon lekker een (paar) uur rennen!

De manier om de omgeving te leren kennen. Ik heb inmiddels door heel Nederland gewoond. Na elke verhuizing weer opnieuw uitzoeken waar de dichtstbijzijnde supermarkt was, hoe ik het beste naar school of werk kon fietsen. Een paar keer al hardlopende verdwalen en ik ken de route, ik ken mijn buurt en heb weer een aantal nieuwe rondjes ontdekt!

Ook een manier om te genieten van al het schoons om je heen! Ik ben een buiten mens en vind het heerlijk om alleen maar vogeltjes te horen, om tegen de wind in op het strand te rennen en voelen hoe je gezandstraald wordt. Om de zon op het water te zien schitteren. In de vroege ochtend te kijken hoe de maan en de sterren langzaam plaats maken voor de zon. Niet elke training is hiervoor geschikt maar een heerlijk duurloopje…. dan heb je hier toch alle tijd voor!

Vooruit het is ook af en toe een manier om van problemen (letterlijk) weg te lopen. Maar dat is toch niet altijd verkeerd..? geeft mij vrijheid!

heel veel voor mij, ontspanning, blijheid, vertrouwen, rust, regelmaat, sporten, vrijheid, een wekker, een gps, pfff heb je ff!!

Potverdorie, wat ben ik blij dat ik op die ene zaterdagochtend mijn schoenen heb aangetrokken en met mijn pa mee ben gegaan naar Breskens. Rennen van daar tot Nieuwvliet en weer terug…. Het begin van heel veel goeds voor mij! http://deelnemers.opgevenisgeenoptie.nl/acties/elisarijk/elisa-rijk/actie.aspx

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Lezersreacties

Geef een reactie

