Trail by the Sea

door Koen de Vries

Soms is het leuk je te laten verrassen, soms ook niet. Ik zit een beetje te twijfelen of ik de tweede editie van de Trail by the Sea tot de eerste, of tot de tweede categorie moet rekenen. Toen ik vanmiddag onderweg was, baalde ik als een stekker: wat zwaar, wat een wind, wat een kou, wat een sneeuw. Er kwam maar geen einde aan. Maar nu, een paar uur later, moet ik concluderen dat je ook in Zeeland een echte trail kunt lopen. En als je dat doet, doet dat zeer. Maar pijn is fijn. Met dank aan de organisatie, maar ook een beetje met dank aan dat k-weer, waar maar geen eind aan lijkt te komen.  De start   

Het begon zondagmorgen voorspoedig. Oké, het waaide, het sneeuwde, het was een graadje of nul, maar dat alles gebeurde in onze ruggen en dat was best fijn. Bovendien was het laag water, waardoor we over het strand de eerste acht van de 38 kilometer in sneltreinvaart konden afleggen. Ook het stuk door de duinen, weer over het strand en dan door de Meeuwenduinen (met het zware dodemanspad) waren goed te doen. Maar toen kwam het bos. Dat was een stuk zwaarder dan vorig jaar. Op weg naar het dodemanspad

De heren organisatoren hadden er een aantal zware stukken aan toegevoegd. Aan het begin van het bos kwam ik Jos den Hollander voor het eerst tegen. Hij was van z’n mountainbike gestapt en legde het gespartel van de deelnemers met een grijns op z’n gezicht vast. Ook dat van mij. ,,Dit stukje kende ik nog niet”, meldde ik bij het passeren opgewekt. ,,Er komt nog veel meer”, was zijn antwoord.

dodemanspadDaar was niets van gelogen. Natuurlijk moesten we net als vorig jaar over de Van Elzelingenheuvel, een kuitenbijter van jewelste en tot zondag volgens mij de lastigste klim in het hele bosgebied. Niet veel later doken voor mij echter de ene na de andere zware klim op, een paar met mul zand en eentje met een touw, waaraan je je naar boven kon hijsen.

Bij die klim stond ‘meneer’ Wim Schot op de top, zag ik op het laatste moment, tussen de sneeuwvlokken op m’n bril door. De oud-voorzitter van av Delta Sport en Zeeuws mosselvoorman gaf me bij het passeren een klopje op m’n schouder en moedigde me aan. ,,Gaat goed Koen, je bent bijna op de helft.” Die opmerking zorgde voor een dipje. Na al dit onbekende geweld was de accu al een eind leeg en ik moest nog een kilometer of twintig. Nu wil ik tijdens een training of wedstrijd nog wel eens een laatje extra energie opentrekken – een laatje waarvan ik het bestaan noch de verblijfplaats meestal ken – en dat lukte me warempel ook deze keer. Door het mulle zand van de Zeepeduinen ging het nog wat moeizaam, de trap en de tocht door de bunker (beiden nieuw) zorgden voor een kleine terugslag, maar vanaf daar ging het beter en beter.

Bovenaan die trap zag ik Jos den Hollander overigens voor de tweede keer. Ook nu stond hij al dat leed van de deelnemers met veel genoegen te filmen. ,,Heb jij die trap er ook bij verzonnen?”, kon ik met een hartslag van 180 nog net vragen. ,,Ja, leuk hè”, antwoordde hij. Beneden zag ik z’n fietsje staan. Op dat moment had ik die tweewieler wel achter een paar struiken willen verstoppen. 

de trap
Tot het Gerberabos (of zoiets) was het weer het oude werk, maar daarna gingen we links in plaats van rechts. Althans, dat moest. Ik ging op een tweesprongetje nietsvermoedend rechts, gewoon omdat we vorig jaar ook zo gingen. Gelukkig stond daar een man die nogal goed van stem was en me verwittigde van mijn verkeerde keus. ,,Meneer. Meneer! Meneeeeer! U gaat de verkeerde kant op!”

De nieuwe route bleek toch zeker een factor drie zwaarder dan de oude. We moesten het welbekende steile fietspad over, waar de fietsers wordt aangeraden af te stappen vanwege de (te) steile klim en afdaling. En daarna gingen we over het strand, waar het inmiddels hoog water was, en met de harde, ijskoude wind met striemende sneeuw tegen. Daar, vlak voor het strand, zag ik Jos den Hollander voor de derde keer. Ik wilde nog roepen dat hij moest tracteren, maar daarvoor had ik geen energie meer. Hij had nog een klein vraagje in petto: ,,Vind je het nog steeds leuk, Koen?” Ik kon dit cynisme op dat moment niet zo goed waarderen, maar moest verder.

Van het strand ging het door de duinen, daarna een kilometertje of twee door een knollenveld, daarna over een pad dat een beetje uit de wind lag. Het slotaccoord was een nieuwe duinovergang met heel veel traptreden en een stuk strand met mul zand en de al eerder gememoreerde ijskoude wind.

Wat was het heerlijk om voor het laatst over de duinen te mogen klimmen, op de finish af te stevenen en de speaker met z’n Rotterdamse accent m’n naam te horen noemen. Na 3 uur en 56 minuten zaten de 38 kilometers erop. Ik was blij dat het voorbij was. Zelden zo afgezien als in m’n eigen provincie. Jos heb ik na afloop niet meer gezien en dat was maar goed ook. Maar nu word ik toch wel een beetje benieuwd naar zijn (sadistische) film.

Zondag 24 februari 2013 was een zware dag, een koude dag maar ook een fijne dag. De stichting Sportpromotion Zeeland had alles pico bello voor elkaar, Bedankt!

4 reacties

Opgeslagen onder Nieuws

4 Reacties op “Trail by the Sea

  1. Jos den Hollander

    Hoi Koen, ik ben blij dat je zo genoten hebt en mooi hoe jij beschreven hebt hoe je de trail hebt ervaren. Aan het filmpje wordt gewerkt. Binnenkort te zien via de site van Sportpromotion Zeeland.

    groet, Jos

  2. Arjan Schotanus

    Een trail met een winters element waar niet iedereen op zat te wachten.
    Afgezien van dat het niet prettig is om met dit weer foto`s te maken,heb genoten van deze dag en achteraf van het foto resultaat mooie plaatjes geschoten.
    Kijken kan op http://www.fotorunner.nl

    Arjan Schotanus

  3. Zie het beeldverslag waar Koen het over heeft op http://t.co/SsQCpQw1XT

  4. koendevries

    Mooie film, Jos!

Geef een reactie

