Engels en Luteijn leiden verkiezing

door Koen de Vries

Anjolie Engels en Sjaak Luteijn voeren het klassement aan bij de verkiezing van de Zeeuwse hardloper en ardloopster van het jaar 2012. Bij de mannen gaat Lutijen aan kop met vijftien stemmen. Oostburger Luteijn (55) won in 2012 onder meer verrassend de Marathon Zeeuws-Vlaanderen. Hij wordt op grote afstand gevolgd door Giel Joziasse en Erwin Harmes. Beiden hebben drie stemmen vergaard.
Anjolie Engels-Wisse staat op negen stemmen. Ze wordt gevolgd door Marianne de Kok uit Lewedorp, die op vier staat. Engels (37) won het afgelopen jaar in Zeeland nagenoeg alle wedstrijden waarbij ze aan de start stond. In de Kustmarathon werd ze tweede, achter Marlies Kort.

De tussenstand:

Vrouwen: 1. Anjolie Engels 9, 2. Marianne de Kok 4, 3. Frederique Versluijs, Marlies Kort beiden 3, 5. Elisa Rijk, Kathy Poppe, Esther van Kole-Sluijs, Marijke de Visser allen 1.
Mannen: 1. Sjaak Luteijn 15, 2. Giel Joziasse, Erwin Harmes 3, 4 Jan de Wilde, Tim Pleijte beiden 2, 5. Michel Schrier, Niek van Belzen, Jan Bostelaar, Simon de Clerck, allen 1.

Stemverklaringen:
Mijn stem voor hardloopster van het jaar 2012 gaat naar: Esther van Sluijs-Koole!!
Esther heeft het afgelopen jaar heel veel progressie gemaakt en bijna elke wedstrijd verbetert zij weer haar tijd. Ze is altijd super gemotiveerd en ik vind het knap hoe zij het lopen combineert met al haar andere bezigheden, gezin en werk. Ze is voor mij een echte motivator: als ik ’s geen zin heb in heuveltraining op de vroege zondagochtend zegt ze: “ik kom je morgenochtend gewoon om 9:00 uur ophalen”. Geen discussie en na afloop ben ik altijd blij dat we toch gegaan zijn. Esther is tijdens het marathonweekend ook altijd heel actief: ze loopt zelfs 2 marathons (!) … 1 x hardlopend en de volgende dag wandelend. Verder staat ze altijd voor me klaar en ze is gewoon een toppertje met heel veel doorzettingsvermogen!!
 
Bij de mannen gaat mijn stem naar: Jan de Wilde!!
Vanzelfsprekend, omdat ik hem als een prettige coach en trainer ervaar, maar ook als mens. Geinteresseerd in de mens achter de loper, geduldig, bedachtzaam, enthousiast begeleider en heel ervaren als loper en trainer, waarvan velen, en gelukkig ik zelf ook de vruchten plukken. Sinds ik nog geen 1,5 jaar geleden aktief wedstrijdloper ben geworden heb ik veel progressie mede aan hem te danken. In bovenstaande heb ik het nog niet gehad over zijn tomeloze inzet bij de wekelijkse heuveltrainingen op Schouwen en bij de trainingen in de aanloop naar de Kustmarathon. Daarbij staat Jan zelf als loper ook nog zijn mannetje.

Jan de Wilde. De meesten, zo ook ikzelf, kennen Jan vooral als trainer. Toch wil ik graag twee prestaties uit 2012 van Jan als hardloper toelichten. In Rotterdam liep Jan afgelopen jaar de marathon weer eens dik onder de 3 uur, 2:57:27 was zijn eindtijd. Dit was een mooie 28e plaats bij de heren 50 en dat terwijl Jan net in dit jaar  de overstap maakt naar de heren 55. Voor uw idee als hij in die categorie was gefinisht was dit een 4e plaats geweest! Daarnaast finishte Jan de loodzware Kustmarathon in 3:05:13, uiteraard was dit een 1e plaats in zijn categorie en hoe, hij hield hier de Belg Walter Packolet ruim achter zich.Hij had namelijk 3:12:40 nodig om de finish in de Langstraat in Zoutelande te halen. Het mooie van Jan is dat hij, in zijn enthousiasme en liefde voor de sport en de mensen in de sport, enorm veel mensen bij de hand neemt. De Kustmarathon-training, de diverse trainingen die hij verzorgt voor AV 56 en de individuele atleten begeleiding, ik zal vast nog wel iets over slaan, maar dit alles doet hij met passie, professioneel en met aandacht voor de individu. Ik heb het geluk dat Jan ook mij bij de hand genomen heeft en kan u verzekeren dat een groot deel van de progressie die ik maak direct gevolg is van zijn inzet.
Tot slot nog dit, je hoort Jan niet veel spreken over zijn eigen prestaties als loper maar iedereen moet toch wel zien dat de tijden die Jan loopt uniek zijn, zeker ook gezien zijn leeftijd. De balans tussen het trainen, coachen en enthousiasmeren aan de ene kant en de zelf discipline aan de andere kant om ook zelf nog geweldige prestaties neer te zetten maken Jan wat mij betreft de Zeeuwse loper van 2012. 

Marlies Kort. Na zoals ik later begreep een bewogen en emotioneel zwaar jaar liep Marlies afgelopen Oktober een dijk van een Kustmarathon. Hoe uniek is het om jaren later thuis te komen en na een zware strijd als eerste over de finish te springen. Van lopen was in de vreugde namelijk geen sprake meer. De gehele race was er de angst het niet te halen omdat het nemen van voeding domweg niet ging. Haar gezicht stond op sterven maar de wil was sterk genoeg. In de laatste kilometers wist ze een voorsprong op te bouwen van ruim anderhalve minuut, dat is een sportmentaliteit die wat mij betreft bekroond moet worden met de titel Zeeuws hardloopster van het jaar.

Erwin Harmes verdient het om hardloper van het jaar te zijn, vanwege zijn enorme passie voor het lopen, veel wilskracht en een enorm doorzettingsvermogen. Daarbij presteert hij steeds beter en hopelijk kan hij ook steeds beter met een favorietenrol omgaan. Met zijn pittige werkomstandigheden (een krantenwijk en een baan van 5 dagen per week bij Koole Sport) lukt het hem toch om regelmatig 2x per dag te trainen. Hij woont zelfstandig, kan dus ook niet zomaar even aan tafel schuiven voor een warme maaltijd ’s avonds. Petje af voor deze sterke  kanjer.

Marijke de Visser verdient het om hardloopster van het jaar te zijn, vanwege de enorme progressie die ze maakt in de baanatletiek (met name een sterke 1500 meter) en bij het crossen. Een fijne, bescheiden, jonge meid die het zeer goed doet en hard traint. Het is leuk om weer “nieuw”  talent te hebben in de atletiek.

 

Hieronder nog een keer de spelregels:
* Iedereen mag twee stemmen uitbrengen: één op een Zeeuwse hardloper en één op een Zeeuwse hardloopster
* Op uw hardlopers hoeven nog geen stemmen uitgebracht te zijn. U mag ook met nieuwe namen komen
* Het hoeven niet per se de snelste hardlopers te zijn. Er kunnen tal van redenen zijn om iemand de beste te vinden
* U moet uw stemmen mailen naar kustmarathon@gmail.com DUS NIET STEMMEN ONDER DIT BLOG
* Het zou leuk zijn als u aangeeft waarom u op deze lopers stemt
* De verkiezing duurt tot en met zondag 20 januari
* De winnaars krijgen een wisselbeker
* Onder de inzenders verloten we een cadeaubon van 25 euro. Vermeld uw naam en adres bij uw inzending!

 

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Nieuws

Geef een reactie

