Transvulcania

door Koen de Vries

Heeft u dat nou ook, beste lezer? Dat je aan het eind van het jaar begint te mijmeren dat er weer een jaar voorbij is en dat je niet het eeuwige loopleven hebt? Dat je een beetje op moet schieten met de dingen die je nog wilt ondernemen omdat je knieën wel eens heftig kunnen gaan kraken of je achillespezen het begeven? Niet? Nou, ik wel!

Er zijn nog een heleboel lopen waaraan ik mee wil doen en waarmee ik niet al te lang meer wil wachten. Kan ik over vijf jaar, als ik zestig ben, nog zestig kilometer lopen, of nog ietsje verder? Met wat bergjes op en af erbij? Zou mooi zijn, maar zeker weten doe je het niet. Daarom heb ik vandaag actie ondernomen. Op het gevaar af voor niks zestig euro te hebben uitgegeven. 

Vanmorgen kreeg ik een tweet van de Transvulcania. Er waren nog maar honderd startplaatsen over. Ik had al een paar keer verlekkerd gekeken naar de filmjes over die trail op La Palma. We zijn er een paar jaar geleden op vakantie geweest en ik vond het een fantastisch eiland. De kusten zijn schitterend en in het hart liggen een hele serie vulkanen. Eén nog levend, de rest zo dood als een pier. De natuur eromheen is prachtig, de uitzichten zijn flabbergasting. Of zoiets.

In 2013 gaat de Transvulcania er op 11 mei overheen en hoewel ik nog niet zeker weet of ik dan wel kan en of m’n meisje meekan, heb ik toch maar ingeschreven. Wachten kon niet meer. Het risico om die zestig euro kwijt te raken neem ik op de koop toe.  Even wat details: de Transvulcania is nogal populair in de trailscene. Deelnemers komen uit de hele wereld. De start ’s om 6.00 uur, in het donker, en je moet uiterlijk om 23.59.59 binnen zijn. Ook in het donker dus. De afstand? 83 kilometers slechts. De eerste twintig gaan steil omhoog van 4 naar 2000 meter. Daarna is het op en af tot een kilometer of 60. Dan volgt een steile afdaling. Daarna…

Ach waarom zou ik allemaal uitleggen als het prachtige filmje op de website www.transvulcania.com veel beeldender is? Kijk effe en geniet. Je kunt nog inschrijven. Maar niet lang meer.

1 reactie

Opgeslagen onder Nieuws

Een Reactie op “Transvulcania

  1. Boudewijn

    Klinkt lekker Koen, maar 83km is best wel een eind 🙂

Geef een reactie

