Zevenheuvelenloop

foto ANP

door Maurice Steketee
Het derde weekend van november 2012 zal ik niet snel vergeten. Nee, ik heb geen marathon gelopen, maar het was minstens zo zwaar. Niet qua kilometers, maar wel qua parkoers. Het begon zaterdag met de Hobbeldebobbel in Zoutelande. Een verschrikkelijke loop waarbij je geen seconde in je ritme komt en het bijna elf kilometer en in totaal 18 keer trap op, trap af en duin af, duin op is. Aan het eind ben je zelf helemaal op en is het beste er af. Maar na een glaasje gluhwein en een stukje banketletter ben je weer helemaal het mannetje, althans zo ervaarde ik het deze keer.
Een dag later stond de Zevenheuvelenloop op het programma. Ook dat klinkt als een flinke opgave, maar vergeleken met de Hobbeldebobbel is deze sterk bezette wedstrijd in Nijmegen een eitje. Er zit eigenlijk maar één redelijk pittige klim in, voor de rest is het vooral vals plat omhoog. Maar goed, ik vergelijk ’t met rennen door de Zeeuwse duinen, dus ben misschien niet helemaal objectief. Wie een hekel heeft aan massaliteit raad ik aan er nooit aan mee te doen. Vanuit heel het land komen tienduizenden lopers, bijna allemaal met de trein, op de Zevenheuvelenloop af. Ondanks de drukte is het wel allemaal goed geregeld. Parkeergarages zijn omgetoverd tot kleedlokalen en ook de start is vrij overzichtelijk. Alleen op sommige punten op het parkoers is het erg druk.  Zonder warming-up, zonder al te hoge verwachtingen, en met de Hobbeldebobbel in de benen vertrok ik samen met een aantal collega’s pas tegen de klok van tweeën. De winnaar was toen overigens al gefinisht. In de eerste vijf kilometer ging het eigenlijk boven verwachting en na wat rekenwerk kwam ik tot de conclusie dat ik mijn tijden in voorgaande edities (1.10 een paar jaar geleden en 1.15 minuten vorig jaar) wel eens zou kunnen verbeteren. Tot m’n eigen verbazing kon ik goed in m’n ritme blijven en vooral in de laatste vijf kilometer ging het als een trein. Met de 1.09 was ik dan ook erg tevreden. Dit geeft vertrouwen voor de Zakloop in Nisse waar ik een pr op de halve marathon hoop te lopen.

7 reacties

Opgeslagen onder Bijdrage Maurice

7 Reacties op “Zevenheuvelenloop

  1. Elisa

    Goed bezig Maurice!

  2. Jan Kees

    Inderdaad een massaal evenement maar altijd weer bijzonder om mee te doen. In Deventer stap ik in een overvolle trein met alleen hardlopers die allemaal naar de 7^^loop gaan. Gewoonlijk ga ik met een groepje collega’s; ditmaal met mijn dochter Eva die voor het eerst 15 km loopt! Veel publiek, gezellig sfeer, uitstekende organisatie en tevreden (op een paar blaren na) weer naar huis!

  3. Patrick Vogel

    Klasse Maurice, eerst de hobbeldebobbel en daarna de Zevenheuvelenloop, knap hoor en dan zeker in 1.09. Wij zijn ook met een groepje(Weststrate lopers) geweest naar de Zevenheuvelenloop, en inderdaad een pracht evenement. Alles top geregeld, en we hebben supertijden gelopen daar. Aart Joziasse 57:56, Johan Joziasse 1.05.07, Bart Pouwer 1.04.50, Rob Jeras 1.06.39, Leo Zuidweg 1.14.07, en ik zelf 1.03.56.
    Op naar het volgende evenement

  4. Sjaak Sinke

    Ik heb een deel van de finish gezien via internet. Wat een hoeveelheid mensen. Opvallend: veel finishers die met een bruto-tijd van 2 uur en 10 minuten op een netto uit kwamen van 1 uur en 20 minuten. Lijkt me niet echt leuk. Zondag 25 november de Zakloop in Nisse met nu al 596 inschrijven netjes verdeeld over de 7.5 km en de 21 km. Dat wordt weer stressen op de finish om alles te registreren. Maurice goed gedaan

  5. Mooie tijden Patrick, er wordt door die Zeeuwen behoorlijk hard gelopen daarzo!
    Is maar goed dat er aan de zakloop geen 26.000 meedoen Sjaak 😉

  6. Boudewijn

    Nette tijd Maurice!

    Hoe massaal het ook is, het valt mij iedere keer op dat het deelnemersveld na een aantal kilometers voldoende uiteen is geslagen om toch prettig te kunnen lopen.

  7. anja

    Heb voor t eerst de 7-heuvelen gedaan,ook ik vond het een schitterend goed verzorgde loop,en dat er duizenden meelopen heb je helemaal “geen last”van,,,,,,,volgend jaar denk ik weer,,,,,,,,

Geef een reactie

