Honderd-plus

door Koen de Vries

Zou er een club voor honderdplussers bestaan? Als dat zo is, wil ik er lid van worden. Ik heb namelijk voor het eerst in mijn negen-en-een-half-jarige hardloopcarrière in zeven dagen meer dan honderd kilometer gelopen.  Hieronder het resultaat van mijn inspanningen

Woensdag 7 november: 42,195 kilometer

Vrijdag 9 november:           9, 0    kilometer

Zondag 11 november:      25,0      kilometer

Dinsdag 13 november:    42,195 kilometer

TOTAAL:                             118, 390 kilometer

Al dat gedraaf was nodig om goed voorbereid aan de start te komen van Olne-Spa-Olne, een trail door de Ardennen met een lengte van 68 kilometer, volgende week zondag. Voor mij golden die twee marathons als een soort interne ballotage. Zonder die twee klassieke lopen mag ik van mezelf niet afreizen naar België. Het zou dan alleen maar een martelgang worden.

Vandaag vond de laatste van de twee plaats. Voor m’n eigen gemak had ik ‘m in twee stukjes gehakt. De eerste halve marathon, van Westduin naar Westkapelle met de tank als keerpunt en met allerlei kronkeltjes weer terug, ging in 2.11. Redelijk op het gemakje dus. Daarna hield ik in m’n auto een korte lunch- annex recovery-pauze, waarna het richting Vlissingen ging.

Keerpunt was nu het voormailge KNMI-meetpunt, aan de kop van de binnenhaven. Juist daar begon ik m’n benen behoorlijk te voelen. Maar niet getreurd, ik moest toch echt terug naar Westduin, want daar stond m’n auto. Met de tong op m’n schoenen arriveerde ik daar, na opnieuw wat omweggetjes. M’n tweede halve ging welgeteld één minuut sneller: in 2.10. Ja ja, een negatieve split dus. Waar kom je die heden ten dage nog tegen?

Al met al heb ik aan m’n toelatingsexamen voldaan en breekt er nu een periode met wat meer rust aan.Vrijdag nog een rondje met Jan van Doorn, zondag misschien nog een duurloopje en dan hoeven de benen even niets meer te doen. Rust is namelijk ook belangrijk voor de leden van de misschien wel bestaande honderd-plus-club.

3 reacties

Opgeslagen onder Nieuws

3 Reacties op “Honderd-plus

  1. Stevig aan de bak geweest. Succes in Olne.

  2. Er bestaat wel zoiets als de club van honderd. Dat is voor lopers, zoals John Guequierre, die 100 officiële marathons hebben afgelegd. Volgens mij wordt dat klassement aangevoerd door Horst Preisler, een bejaarde Duitser, die de hele wereld afreist om marathons te lopen. Het lopen van 100 km in de week, waar Koen over spreekt, is op zich niet zo bijzonder. De meeste toplopers doen dat. Misschien wel eens de verhalen gelezen van o.a. Jos Hermens en Dave Bedford, die wel tot 300 km per week kwamen? En dat weken achter elkaar met alle gevolgen van dien. Hermens heeft bij wijze van spreke nog nauwelijks achillespezen. Puttemans en Lismont, die daarnaast nog een gewone baan hadden, hielden het op 130 en 160 km per week en gingen net zo hard of harder. Maar ook minder getalenteerde lopers maalden wekelijks ruim 100 km weg en kwamen bij de vele atleten terecht, die onze mooie sport nog geen 10 jaar hebben volgehouden en dat gebeurt nog steeds. Voor Koen geen probleem, want hij zit al bijna aan 10 jaar en met een leeftijd boven de 50 jaar moet je vooral doen wat je leuk vindt. Toch vind ik deze aanpak niet verstandig. Die 118 km is niet het probleem, maar wel dat het in slechts 4 keer gebeurt met 2 marathons, een 25 km en een kort loopje. In mijn “topjaren” trainde ik gemiddeld 80 km per week, maar wel bijna elke dag. Met één duurloop van 15 á 20 km stelden de andere trainingen v.w.b. kilometers niet veel voor, maar een 10 km ging op training wel in 40 á 42 minuten. Soms had ik ook uitschieters boven de 100 km per week, bijvoorbeeld tijdens trainingsweken in het Franse Vittel. We trainden daar 2 x per dag, maar nooit echt lang. In de ochtend een rustig ( 45 minuten ) duurloopje van 10 km en ’s middags baantraining of een snellere duurloop van ook ongeveer 10 km. Zo geraakten we ( samen met broer Wim ) aan ongeveer 140 km en dat was een paar weken voor een marathon een prima voorbereiding. Na de kustmarathon hebben we hier al een paar discussies gehad over het nut van de lange rustige duurlopen in de voorbereiding, maar ik wil mijn ervaring met weken boven de 100 km hier graag aan toevoegen. En nogmaals: 100 km in de week stelt niet veel voor als je 2 x per dag 45 minuten loopt. Maar heb je daar tijd voor ( 2 x omkleden en douchen ) en kun je het mentaal opbrengen?

  3. Cees van den Bulck

    Zie mijn eerdere reacties op “Terugslagje”.

Geef een reactie

