Lang of kort? Het kan allebei

door Koen de Vries

Altijd weer interessant, een discussie over trainingsmethoden. Ik kwam in korte tijd twee verhalen tegen die weer eens bewijzen dat er meer wegen zijn die naar Rome leiden.

Een uurtje voor de start van de Kustmarathon van dit jaar kreeg ik het boek Het Duurloopmisverstand van Klaas Lok in de handen gedrukt. Andres de Witte uit Terneuzen had het voor me meegenomen. ,,Interessant. Moet je eens lezen”, sprak hij, voordat hij aan een warming upje begon. En interessant is het zeker, met name voor hardlopers met weinig tijd. Een hele korte samenvatting: je hoeft niet veel kilometers te maken om een goede marathon te kunnen lopen. 

Het boek van Klaas Lok gaat over de zogenaamde Verheul- of Souplessemethode. Wat citaten vanaf de achterflap. Klaas Lok was 26 maal Nederlands kampioen in de periode 1974-1985 op diverse afstanden, van 1500m tot 10 km en crosscountry ( ).  Hij liep o.a. de 10 km in 28.24 en de 20 km in 59.30 minuten. ( )
In dit boek beschrijft hij de trainingsmethode die bij hem een opvallende progressie teweegbracht en waarop ook vele anderen bijzonder presteerden, zoals topveteraan John van der Wansen, die wereldrecords liep. Een methode waarbij niet duurlooptraining maar souplesse, extensieve intervalduurtraining de basis is van elk schema voor de 800 meter tot en met de marathon.

Klaas Lok trainde op deze manier omdat hij snel last van overbelasting had. Uitspraken van zijn trainer Herman Verheul: Duurlopen? Blijf maar bij de kachel zitten. En: Als je te veel jakkert in de training, word je trager.

Toen ik het boek had doorgenomen, viel bij mij de Runners World in de bus. Daarin staat een artikel over de canova-methode. Niet te verwarren met de  Cassanova-methode, die over een heel andere tak van sport gaat. De methode is genoemd naar de Italiaan Renato Canova, die in het Keniaanse Iten als atletiektrainer vele marathonlopers naar de wereldtop bracht. Zijn geheim wordt al in het intro onthuld: Veel kilometers maken in je marathonwedstrijdtempo. Heel veel kilometers zelfs. Canova zet zijn pupillen zware traininsprogramma’s voor, waarbij ze vaak twee keer per dag lange afstanden moeten lopen met daarin hoge tempo’s.   

Ik heb hier twee trainingsmethodes tegenover elkaar gezet die ik de afgelopen weken tegenkwam. Er zijn er natuurlijk veel meer, maar daar gaat het nu even niet om. Kern van de zaak: er zijn meerdere manieren om je op een goede manier op een marathon voor te bereiden. Als je weinig tijd hebt of als je lichaam langdurige inspanningen niet al te vaal aankan, kun je voor de souplessmethode kiezen. Als je van lekker lang hardlopen houdt, een echte diesel bent of een natuurliefhebber dan is de Canova-methode waarschijnlijk meer geschikt. Een waarschuwing is hierbij wel op zijn plaats. Ga niet meteen trainingsweken met meer dan 100 kilometers plannen.

8 reacties

Opgeslagen onder Nieuws

8 Reacties op “Lang of kort? Het kan allebei

  1. Boudewijn

    Hoi Koen,

    Ik heb het boek van Klaas Lok al enige tijd liggen en heb mijn trainingen erdoor laten inspireren. Dat wil dus zeggen geen duurloop meer maar intervallen. De lange duurloop loop je dan met tempowisselingen.
    Tot heden bevalt het mij heel goed. Je blijf toch wel redelijke afstanden afleggen, met 10 x 400tjes ben je inclusief in- en uitlopen snel 11km onderweg..

    Wat ik doe is niet helemaal 100% conform maar het slaafs volgen van trainingsschema’s ligt mij persoonlijk toch niet zo. In ieder geval boek ik progressie, maar kan nog niet echt zeggen of het dankzij of ondanks de wijzigingen in de trainingen komt 🙂

    Heb wel van een paar mensen begrepen dat de methode als controversieel gezien wordt, maar dat weerhoud mij persoonlijk niet. Het gaat er immers om wat er voor het individu (i.c. ondergetekende) werkt.

    Groet,

    Boudewijn

  2. John

    De souplessemethode kan z’n vruchten afwerpen zeker voor de kortere afstanden en voor een effiiente looptechniek. Echter voor de marathon spelen ook nog andere factoren zoals het trainen van je vetverbrandingssysteem. Daar vind je bij Verheul (die heeft de souplessemethode bedacht) niets van terug. Je zal dus in de aanloop naar een marathon toch nog lange duurlopen moeten doen om je verbrandingssystemen zo efficient mogelijk te laten werken. Een combinatie dus. Als je geen marathons loopt dan laat je die lange duurlopen gewoon achterwege. En je bespaart een hoop tijd. Maar maken die duurloopjes het nu niet gewoon leuk om te lopen?

  3. Patrick de B.

    Als blessure-gevoelige 40-tiger lijkt me methode Verheul een interessante methode, al vrees ik de blessures als men weer op de volgende hype gaat springen, overigens een oude vooral Nederandse hype.
    Ik heb een handout gevonden van een trainersbijeenkomst waar ze methode Verheul uitleggen. Alles draait om het soepel lopen van intervallen op een matig tempo in combinatie met spierversterking van het loop-rompsysteem.
    Echt iets wat je in verenigingsverband met een trainer moet doen dus.

    http://www.atletiekunie.nl/upload/File/Dutch%20Runners/handouts%20ltd09/Blok%202%20Nr%2035%20De%20Methode%20Verheul%20in%202012.pdf

  4. Ruud fredriks

    Hoi Koen, is inderdaad een interessant boek. Maar Klaas Lok zegt zelf dat hij niet weet of dit voor een marathon werkt, ook al omdat hij zelf nog nooit een marathon heeft gelopen. Wel wordt je er een snelle loper van, alleen jammer dat al die “rustige” lopers je na 30km voorbij lopen…..
    Groeten, Ruud

  5. Boudewijn

    @Patrick de B.
    Er wordt uitgegaan van trainen in verhouding tot de eigen prestaties. Ik weet niet of in groepsverband trainen dan de beste optie is, je loop dan misschien te hard of te zacht om voor jezelf optimaal te trainen. Van de andere kant stelt Klaas Lok wel dat je beter een paar seconden te langzaam kan trainen dan 1 seconde te snel.

    @Ruud fredriks
    Dat heb ik in dat boek niet gelezen.. wel een schema en adviezen voor de marathon. Los daarvan, het feit dat Klaas Lok het zelf niet heeft gelopen zegt m.i. niet zoveel. Hij heeft dusdanige prestaties neergezet dat zeker 99% van de hardlopers zich niet met hem kunnen of mogen vergelijken.

    Ik vraag mezelf af waarom je vetverbranding niet op de fiets zou kunnen trainen. Een aantal uren op een relatief lage hartslag fietsen is gemakkelijker vol te houden dan een aantal uren op een relatief lage hartslag hardlopen… als het dan nog hardlopen mag heten 🙂

  6. Patrick de B.

    @Boudewijn:
    Een trainer observeert in ieder geval de technisch juiste uitvoering van de oefeningen en weet per individu de te lopen snelheden door te geven.
    Ik kan mezelf alleen observeren bij het trainen als ik dat middels een camera of i.d. zou doen en niemand wordt zo actief oud om alle fouten zelf te ervaren en de volgende keer wel goed te doen. Een oplettend en kundige “meester” die bovendien kan motiveren komt dan van pas. Uiteraard kun je gewapend met de nieuwe kennis en inzichten zo’n groep weer verlaten. Mij heeft destijds (maar dat was niet de Verheul/Lok methode) lid worden van een atletiekvereniging/loopgroep een behoorlijke prestatieboost gegeven.

  7. @John: 1. Nieuwste inzichten geven aan dat vetverbranding beter getraind wordt met intervaltraining dan met duurlopen !!! De legendarisch Emiel Zatopek (die intervaltraining in de spotlights geplaatst heeft) trainde voor de marathon ook min of meer wisselduurlopen in de vorm van zeer, zeer veel 400jes !!!
    2. Met alle respect, maar je hebt misschien mijn boek niet (goed) gelezen? Ik geef in Het Duurloopmisverstand HEEL DUIDELIJK aan dat er voor de marathon wisselduurlopen getraind MOETEN worden, tot aan 30 km, voor wereldtoppers tot aan 40+ km.

    @ Ruud: Met alle respect, maar ik ‘vrees’ dat ook jij mijn boek niet (goed) gelezen hebt: ik ben van mening dat mijn methode juist WEL goed voor de marathon werkt. Door een groot deel van de duurlopen te schrappen en te vervangen door ontspannen intervaltraining, krijgen de meeste lopers een betere reactiviteit en lopen daardoor sneller, ook op de marathon.

    En ik heb zelf wel 1 jaar aan marathonlopen gedaan. (2u18, vanwege versleten teengewrichten – tgv scheve en stijve teengewrichten – moeten stoppen hiermee).

  8. Sorry, vergeet ik mijn naam onder de tekst in bovenstaande reactie te zetten: Klaas Lok. (Misschien kan de moderator dat svp doen?)

Geef een reactie

