Spanning

door Koen de Vries

Een van de mooie dingen in het hardloopwereldje is de ontspannen sfeer die er altijd hangt. Nou ja, altijd, zaterdag voor de start van de Kustmarathon in de sporthal Westenschouwen, was er toch ook wel spanning. Zo liep er een goede bekende, we noemen geen namen, enige tijd in z’n onderbroek rond. Hij was vergeten z’n sportbroek aan te trekken.   

Maar als de meute dan eenmaal gestart is, is alles weer relaxed. Ontspannen lopen is bij een marathon van levensbelang, er is dan ook alle tijd voor een praatje. Ik liep lange tijd samen met Alex uit Westkapelle. Op de Stormvloedkering werden we ingehaald door een loper in een Feyenoord-shirt. Hij liep in een tempo dat bij de laatste kilometer hoort. ,,Dat is een Feyenoorder, die halen we straks wel weer in”, was mijn conclusie. Dat commentaar  viel bij Alex niet in goede aarde. Hij had vele jaren alle thuiswedstrijden van de club bijgewoond, meldde hij. Nu heb ik na Domburg niet veel mensen meer ingehaald, maar de Feyenoorder wel. Die stond bijna geparkeerd op de Westkappelse Zeedijk. Mijn vooroordeel was bevestigd.

Een van de signalen die ik krijg als ik écht moe ben, is het suizen van m’n rechter oor. Dat begon al bij Domburg. Mijn negende Kustmarathon was dan ook geen hoogtepunt.  Desondanks heb ik genoten van de entourage. Er stonden weer meer toeschouwers langs de kant en ze waren luidruchtiger dan ooit. Ook al denk je al een uur dan je nu echt moet gaan wandelen, je doet het niet. Het hoeft ook niet, want je krijgt er energie van.

Fotograaf Ruben Oreel vergeleek afgelopen week de Kustmarathon met de Elfstedentocht. Het begint er volgens mij inderdaad echt op te lijken.   

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Nieuws

Geef een reactie

