Marathon als toetje

Vandaag een gastblog van Martijn de Kok over zijn voorbereiding op de Kustmarathon
door Martijn de Kok
Bij deze een update van mijn programma richting de kustmarathon. Terwijl ik dit schrijf bedenk ik dat het lijkt alsof nu alles in het teken staat van die ene marathon. Dat is natuurlijk niet zo! Mijn seizoen is al geslaagd! De marathon wordt hopelijk een mooi toetje op het seizoen. Een mooi avontuur waarbij alleen al de trainingen een avontuur op zich zijn, een avontuur om van de genieten…

Pr 10 km Bradelierloop 11 augustus (week 32)

Voor mij toch een belangrijk moment. Eindelijk een 10 km onder de 33 minuten gelopen! Tevens het bewijs dat mijn snelheid nog niet heeft geleden onder de duurlopen die de laatste tijd langer zijn dan ik gewend ben. Bovendien ben ik heel snel van deze wedstrijd hersteld. Ik draaide in deze week een topweek van bijna 90 hardloopkilometers. Daar kwam ook nog een fietstraining bij van 65 km. Maandag: 70 min. Dinsdag baantraining: 4 x 1.200-800 op een tempo dat wat hoger lag dan het beoogde 10 km tempo. Woensdag: 70 min + intervaltraining op de fiets van 2u15. Donderdag wat ontspannen loslopen met techniekoefeningen en versnellingen. Vrijdag rust. Zaterdag de wedstrijd. Zondag 30 km op parcours kustmarathon. Topweekje!

Schotsmantriatlon Kamperland 18 augustus (week 33)

Wat een mooie ervaring, maar oh wat was het verschrikkelijk warm. Zwemmen ging boven verwachting. Iets meer dan 24 min over 1.000 m inclusief het wisselen naar de fiets. Het fietsen viel me zwaar tegen. Ik had al na één km zere benen. De wind was vrij sterk en WARM. Verder wat kleine klimmetjes waardoor ik geen moment in mijn ritme kwam. Op de fiets veel sportdrank genuttigd maar dat kon ik niet goed verwerken waardoor ik steeds overeind moest komen. Bij het lopen kreeg ik gelijk maagklachten. Na heel even te hebben gewandeld kwam ik daarna toch wel in een ritme en haalde ik nog veel mensen in. Na de finish lag ik nog een uurtje op apegapen maar na een verfrissende duik in het Veerse Meer was ik weer het mannetje. De pizza en het biertje smaakten me vervolgens prima!

Ook dit was een lekker sportweekje. Maandag: zwemmen 1.200 m. Dinsdag wat tempo’s gelopen maar spierklachten. Woensdag bij fysiotherapeut Anton Engels geweest: overbelasting, zal snel over zijn. Die woensdagavond nog 45 min gefietst met wat interval. Donderdag baantraining: 2 x 1.600-200-800, behoorlijk hard, klachten vrijwel geheel weg. Vrijdag 35 minuutjes ontspannen gelopen met wat versnellingen. Zaterdag de triatlon. Zondag 120 km fietsen (toertocht) en 47 min ontspannen gelopen door het Poelbos.

Halve van Westenschouwen, 25 augustus (week 34)

Dit weekend wilde ik veel loopkilometers maken, maar ik wilde toch ook graag nog een halve marathon lopen op een zwaar parcours. Omdat ik vorig jaar al de halve van Westenschouwen liep, dacht ik dit jaar aan de Kustloop in Vrouwenpolder. Ik kwam er achter dat dit niet zou gaan in verband met een buitensportweekendje in de Ardennen dat weekend. Dat gaat natuurlijk voor! Bovendien kent de halve van Westenschouwen ook een zeer pittig parcours. Met in- en uitlopen wilde ik 32 kilometers maken. Na ruim 3 km te hebben ingelopen begon ik aan de wedstrijd. Ik liep op trainingsschoenen omdat ik nog wat last had van blaren van de triatlon. Trainingsschoenen geven toch wat meer comfort. Bovendien had ik nog stijve kuiten van de baantraining van dinsdag. Deze training was toch nogal heftig geweest.

Stiekem hoopte ik op een tijd onder de 1.15. Vorig jaar liep ik 1.15.53 en ik had het idee dat mijn vorm veel beter was dan een jaar terug, toen ik terugkwam van een blessure. Ik bepaalde het tempo in het begin van deze wedstrijd en dat bleef zo tot het einde. Tot ongeveer het 10 km punt liep Michel Schrier met mij mee. Hij had al ruim 10 km in de benen, ook om kilometers te maken met het oog op de kustmarathon.

Tijdens deze wedstrijd probeerde ik ook gelletjes uit van Powerbar. Ik los deze op in water. Bij duurlopen ging dat prima. Ook nu ging dat best aardig terwijl het tempo natuurlijk hoger lag dan tijdens een duurloop. Dat drinkt toch wat lastiger. Toch kwam ik zonder maagproblemen en zonder blaren bij de finish in een tijd van 1.15.21. Niet onder de 1.15 maar toch ruim een halve minuut sneller dan vorig jaar.

Na de finish was het toch even bijkomen. Daarna heb ik nog 40 minuten uitgelopen richting de Pijlerdam. Ondanks dat het bos heel mooi is bij Westenschouwen had ik toch even genoeg van alle klimmetjes aldaar. Toen ik terugkwam bij de Molenberg had ik nogal behoefte aan cola en eten. Dat eenmaal versnaperd hebbende voelde ik me weer snel fit en kon ik de bloemen in ontvangst nemen en een trappist innemen in gezelschap van de markante Jan Kloet.

Zondag, de dag na de wedstrijd kampte ik met forse spierpijn en heb ik alleen een herstelloopje gedaan van 26 minuten.

Week 35, 36 en 37 in schema

 

Ma   27-08 70   min + fietsen: 54 km   rustig
Di   28-08 Int.   training: 2 x 7-6-5-4 min, 1 min rust, 2 min tussen de series
Wo   29-08 84   min + fietsen: 2u15 met interval
Do   30-08 Baantraining:   4 x 1.000-400-600:76-73-75 (rondetijden)
Vr   31-08 Fietsen:   18 km   rustig + 37,5 min
Za   01-09 Challenge   parcours + mountainbiken: 120 min
Zo   02-09 Kanoën   + tempoduurloop: 40 min (totaal 15    km in 58 min)

 

Ma   03-09 90   min
Di   04-09 Baantraining:   4 x 800-400-800: 76-73-75
Wo   05-09 98   min
Do   06-09 Rust
Vr 07-09 WEA Stadsloop: 7,8 km: 3e
Za   08-09 67   min, incl. wandel en rekken (3,5 min totaal)
Zo   09-09 35 km in 2u41

 

Ma   10-09 50   min
Di   11-09 Int.   training: 2 x 7-6-5-5, 1 r, 2 s + fietsen: 1u20 rustig
Wo   12-09 32,5   min + fietsen: 1u30 met wat interval
Do   13-09 Baantraining:   3 x 1.200-400-1.000-400: 78-77-78-77 (rondetijden)
Vr   14-09 66,5   min (15 km)
Zo 16-09 30 km Beekse   Marathon:

Nu nog drie weken te gaan richting de marathon. Wat ik nog precies ga doen hangt af van hoe ik me voel. In ieder geval ga ik de laatste twee weken voor de marathon flink gas terug nemen om fris aan de start te staan!

3 reacties

Opgeslagen onder Lezersreacties

3 Reacties op “Marathon als toetje

  1. Aart de Landmeter

    Hoi Martijn, erg leuk om je prestaties en persoonlijke verhaal te volgen. Hoe combineer je dit intensieve programma met je werk? M.a.w. doe je alles altijd in de avonduren, of bijv. ook ’s ochtends vroeg of tussendoor?

  2. Martijn de Kok

    Hey Aart,

    Goeie vraag! Mijn vrouw staat volledig achter het sporten en gaat soms mee en denkt ook mee in mijn programma. Dat stimuleert natuurlijk veel meer dan wanneer iemand steeds vraagt wanneer ik weer eens een avondje thuis ben. Daarnaast ben ik weinig tijd kwijt aan woon-werkverkeer waardoor ik meestal rond 17.00 uur thuis ben. Looptraining doe ik altijd voor het eten. Na het eten kan ik dan evt. nog fietsen of iets anders doen. De langere trainingen doe ik in het weekend. Een enkele keer train ik tussen de middag, maar dat komt toch vaak niet uit, zeker omdat nu dus ook mijn doordeweekse trainingen vrij lang zijn.
    ’s Morgens vroeg voor het werken sport ik vrijwel nooit.
    Voordeel van de kustmarathon vind ik dat je in de zomer kunt voorbereiden. In de winter maak ik veel minder trainingskilometers. Dan train ik wat meer tussen de middag en zijn het kortere trainingen. ’s Avonds in het donker lopen vind ik niet zo veel. Wel train ik ook in de winter één keer per week op de verlichte atletiekbaan.

  3. Patrick de B.

    Martijn,

    Ik waardeer het dat je zo open over je schema bent.
    Er zijn ook bloggers die altijd klagen over motivatie en blessures en bewust of onbewust de indruk wekken weken geen kilometer te trainen, maar wel als een speer in een wedstrijd gaan. En dan nog wat denigrerend naar de andere deelnemers ook melden dat ze eigenlijk rustig aan hebben gelopen.
    Dat je veel fietst als extra training om ws. wel het cardio-stuk, het lichamelijk wennen aan de lange inspanningstijd en kracht maar toch het loopmechanisme te sparen is voor mij wel een eye-opener. Gezien het aandeel triatleten dat hoog eindigt in de kustmarathon is dat misschien wel de gouden tip voor de loper die de steeds steiler en smaller wordende doodlopende straat ingelopen is.
    We lezen het in de krant.

Geef een reactie

