Nog één maand

door Koen de Vries

Het is vandaag 6 september en dat betekent dat het nog precies één maand duurt voordat de tiende editie van de Zeeuwse Kustmarathon gehouden wordt. Voor mij en ook voor Maurice staan de komende dertig dagen, en ook nog een flink aantal dagen daarna, volop in het teken van die marathon. We zijn niet alleen druk met trainen (zaterdag bijvoorbeeld de 32 kilometer vanuit Zoutelande), maar ook met het maken van de vierde editie van het Kustmarathonboek.  

Perfect day op het strand

 

Het boek bestaat uit twee delen: verhalen over de tiende editie en een terugblik op de edities een tot en met negen. Deze week hebben we het tempo van  verhalenmaken over de vorige negen marathons flink opgevoerd. En maandag trappen we in de PZC in de serie voorbeschouwingen af met een verslag van de Kustmarathon-show die Michael Harte en Dolf Jansen zaterdagavond geven in de Grote Kerk van Veere. Daar zijn overigens nog wat kaarten voor beschikbaar.

In het kader van de voorbereiding liep ik vanmorgen voor de verandering maar weer eens een rondje standbeeld. Dat betekent: vanuit Vlissingen over het strand naar Zoutelande, bij het Kustmarathonstandbeeld de dijk op en vanaf daar onderlangs de duinen terug naar Vlissingen. Het was een heerlijk loopje, met dank aan het weer, de omgeving en ook een beetje aan mezelf. Er blies een lekker windje, de zon scheen af en toe, het was laag water en eindelijk niet meer zo druk op het strand, er voeren bootjes voorbij, tot mijn verbazing kwam er een grote groep ganzen over en tenslotte voelde ik iets wat lijkt op vorm in de benen.

Die vorm voelde ik zaterdag voor het eerst, tijdens de laatste vijf kilometers van de Kustloop. Vanaf de duinovergang in Oostkapelle tot de finish in Vrouwenpolder kon ik het tempo opschroeven naar kilometers van 4.35. Veel lopers halen daar hun neus voor op, maar voor mij is dat behoorlijk snel, zeker als je er al 16 kilometer heb opzitten. En vandaag had ik dat heerlijke gevoel weer. Van Zoutelande naar Vlissingen, een kleine acht kilometer, ging het ontspannen met een gangetje van 12 per uur.

Heerlijk! Ik denk dat ik zo Jan, sorry Bram de Rijke (79) maar eens ga bellen om te vragen naar zijn Kustmarathon-belevenissen. Om dat lekkere gevoel nog wat te versterken schalt door huize De Vries momenteel Perfect Day van Lou Reed. Dat er nog maar veel van dit soort dagen mogen volgen.

1 reactie

Opgeslagen onder Nieuws

Een Reactie op “Nog één maand

  1. Cees van den Bulck

    Je bedoelt waarschijnlijk Bram de Rijke, Koen.
    Heel veel succes met je laatste voorbereidngen.

Geef een reactie

