Krantenknipsels

door Koen de Vries
Vanmorgen constateerde ik tot m’n afschuw weer eens dat ik meer op m’n vader lijk dan ik eigenlijk zou willen. De man had in mijn ogen een aantal zeer onhebbelijke gewoontes. Een daarvan was het uitknippen van stukjes uit de krant. Dat was niet alleen vervelend omdat je dan later tegen een gat zat aan te kijken als jij aan de beurt was om de krant te lezen, maar ook dat je die stukjes overal in het huis terugvond. Na lang aandringen van de rest van de familie borg mijn pa die stukjes uiteindelijk op in een kast. Toen hij niet meer op zichzelf kon wonen en moest verhuizen, kwam ik bij het uitruimen van het huis al dat uitgeknipte spul weer tegen. Er zijn vele dozen met krantenknipsels naar het oud papier gegaan.

Ik betrapte me er vanmorgen op dat ik ook zo’n tik begin te ontwikkelen. Ik knip interessante stukjes weliswaar niet uit – ik scheur ze gewoon – ik ben er wel mee bezig. Om daaraan een eind te maken, vat ik hier kort samen wat voor interessant loopnieuws in die stukjes staat. En ik beloof, nee verplicht mezelf of ze daarna meteen in het ronde archief te mikken.

* De Belgische hoogleraar Bert Blocken onderzocht de gevolgen van aerodynamica in het wielrennen. Negentig procent van de weerstand die een wielrenner ondervindt, is luchtweerstand. Dat kun je verminderen, door in een groep niet op kop te rijden. Als je dicht op elkaar fiets, ondervindt de nummer twee tot 30% minder luchtweerstand, de nummer drie tot 40% en de nummer vier tot 45%. Ik vind dat veel.
Wat bleek verder: je hebt ook minder luchtweerstand als iemand vlak ACHTER je rijdt. In de ideale situatie scheelt dat 2,5%. Het komt omdat de tweede renner de zuigende werking van het sluiten van de luchtstroom achter de eerste renner deels opheft.
En: als je elkaar aan kop aflost, moet je met een ruime boog afzakken naar achteren. Anders krijg je weer veel vuile wind van je medefietsers voor je kiezen. Wat dit met lopen te maken heeft laat zich raden. De gevolgen van luchtweerstand zijn bij hardlopen natuurlijk een stuk minder, maar ze zijn er wel. Op een afstand van 10 kilometer zorgt 2,5% minder luchtweerstand voor 150 meter winst. Op een marathon is dat dus ruim 600 meter. Tel uit je winst.

* Onderzoekers hebben een wondermedicijn ontdekt dat bijna overal tegen helpt. Het heet: bewegen. Conclusie van de epidemiologen (want zo noemen de onderzoekers zich): wereldwijd sterven jaarlijks ongeveer evenveel mensen door een gebrek aan bewegen (5,3 miljoen) als door roken (5,1 miljoen). Ik zou zeggen: lekker doorgaan met hardlopen.

* Laurens ten Dam, wielrenner bij Rabobank en momenteel geklasseerd in de toptien van de Ronde van Spanje, drinkt dagelijks rodebietensap. En hij heeft er ook voor gezorgd dat de hele ploeg tegenwoordig speltbrood eet. Wat rodebietensap voor ’s mens welzijn doet, is de lezer van dit blog inmiddels wel bekend. Speltbrood is brood van spelt. Dat is geen graan, maar je kunt er wel heerlijk brood van bakken en het levert o.a. meer energie.

* Het experiment van de wereldvoetbalbond Fifa om blessures te verminderen, lijkt mislukt. De Fifa maakte een programma van elf warming-up-oefeningen, die het aantal blessures tijdens een wedstrijd moesten verminderen. Bij de clubs die aan het experiment meededen, leverde dat nauwelijks resultaat op. Het onderzoek wordt natuurlijk vervuild omdat voetbal een contactsport is, maar de teneur lijkt me duidelijk. Desondanks: een warming-up kan natuurlijk nooit kwaad. En je moet natuurlijk ook niet je eerste meters in volle sprint afleggen. Lijkt me ook niet gezond.

Zo, er kunnen vier krantenknipsels de prullenbak in. En eigenlijk nog wel wat meer, want ik mik er ook een paar in die ik bij nader inzien niet echt interessant vind.

2 reacties

Opgeslagen onder Nieuws

2 Reacties op “Krantenknipsels

  1. Gertjan Bakker

    Van mij mag je elke maand deze rubriek terug laten komen en de meest interessante stukjes met ons delen! Leuk!

  2. idd gewoon 1x per maand wat knipsels doornemen Koen, leuk!

Geef een reactie

