De Pikkelstraat

De Pikkelstraat

door Maurice Steketee
Zaterdagmiddag een 10 miles gelopen in Anzegem. Anzegem? Ja Anzegem, een plaatsje ergens in België, waar je bij de start wordt begeleid door tien toeterende vrachtauto’s, een eenzame doedelzakspeler ergens in een maisveld je naar de finish blaast, waar een koude douche wacht in een legertent tussen de koeienvlaaien, waar je verschaald bier krijgt tijdens een 2 uur durende tombola en bijna iedereen met een koffiezetapparaat naar huis gaat of een grote ananas. Dat is Anzegem. De wedstrijd heet Dwars door Grijsloke, een begrip in Vlaanderen, in de buurt van het parkoers van de Ronde van Vlaanderen. Geen meter vlak, op en neer met de wind die vrij spel heeft.

Maar wat me gisteren het meest is bijgebleven is de Pikkelstraat. De Pikkelstraat is namelijk de scherprechter van Dwars door Grijsloke. De Pikkelstraat is een enorme kuitenbijter. Je neemt een van de steilste Zeeuwse duinen, maar dan geen 50 meter, maar een paar honderd, zeshonderd om precies te zijn. En dat dan drie keer, want je loopt er drie rondjes om zo aan zo’n 16 kilometer te komen. Het gemiddelde stijgingspercentage in de Pikkelstraat is zeven procent, maar er zit ook een stuk van 14 procent in.

De Pikkelstraat ligt in een prachtige omgeving. Heuvelachtig vooral en dat was een van de voornaamste redenen waarom we zaterdag met een groepje hardlopers afreisden naar Anzegem, waar je perfect een heuveltraining kunt doen. En dat kan met het oog op de Kustmarathon zeker geen kwaad.

Het was mijn debuut in een Belgische koers en zo kan ik na Nederland, Spanje, Oostenrijk, Italië, de VS nu ook België aan m’n looplijstje toevoegen. Het lopen ging trouwens als een trein. Op het geaccidenteerde terrein (geen meter vlak) liep ik de 16 kilometer binnen de 1.16. Vooral over de manier waarop dat ging was ik zeer content. Laat de duintjes bij Zoutelande maar komen. Dankzij de Pikkelstraat ben ik er klaar voor.

3 reacties

Opgeslagen onder Bijdrage Maurice, Nieuws

3 Reacties op “De Pikkelstraat

  1. jack

    Ja zeer mooi parkoers daar in Grijsloke vlakbij de Tiegemberg en de Kluisberg

  2. Gert Luyckx

    Mooi om dat lengteprofiel van de Pikkelstraat grafisch te zien. Ik was enkele plaatsen achter jou, net boven de 1:16. Je zal me wel voorbijgestoken zijn in de laatste kilometers want bij mij was het beste eraf op het einde 😉

  3. Leuk Gert, om ook eens een reactie uit Belgie te ontvangen. Ik ben inderdaad de laatste kilometers in sneltreinvaart richting station gelopen 😉

Geef een reactie

