Is pijn genot?

door Koen de Vries

Je hoeft tegenwoordig geen sm’er te zijn om zonder gevolgen te kunnen erkennen dat pijn lekker is. Sterker, je mag in het openbaar rustig zeggen dat je de ene pijn prettiger vindt dan de andere. Daarom doe ik dat bij deze. Woensdag in de Stratenloop van Westkapelle besefte ik weer eens dat ik een hekel heb aan de pijn die je lijdt tijdens korte hardloopwedstrijden. Het gevoel dat je hart in je hoofd zit, dat je je longen kunt uitspugen en dat je je benen na de inspanning kunt losschroeven omdat ze van hout lijken. En dat je een uur na dat korte stukje nog met een hoofd rondloopt met de kleur van de boei die amper een kilometer verderop ligt, aan de andere kant van de Westkappelse zeedijk. Pijn genot? Amehoela.

Er bestaan ook aangenamere hardlooppijnen. Geef mij maar de zalvende pijn van de marathon. Pijn die je na een kilometertje of dertig heel langzaampjes voelt opkomen en waarmee je nog lang door kunt lopen. Je benen worden wat zwaarder, je moet wat harder werken, maar je voelt ook dat ergens diep van binnen nog een motortje draait waarmee je jezelf nog lang gaande kunt houden. Je voelt dat je lijf het doet, dat je sterk bent, dat je gezond bent. Ik zou bijna zeggen: het is een toestand waarvan je nog heel lang kunt genieten.

Aan de andere kant, de pijn die je tijdens een stratenloop lijdt, is wel ergens goed voor. Dankzij dat kortere werk kun je een betere, snellere  marathon lopen. En juist om die reden deed ik mee in Westkapelle. Ik wil m’n basistempo wat opschroeven om op 6 oktober in de Kustmarathon goed te kunnen presteren. Ik geloof niet dat ik de enige was die daarom de vijf rondjes in Westkapelle aflegde. Er waren heel wat soortgenoten actief in de stratenloop.
Voor een goede klassering hoef ik niet mee te doen. Zeker niet een week na m’n eerste serieuze trainingsloop na de vakantie. Omdat langs het hele parkoers luidsprekers hingen, kon ik horen wie langs de finish kwamen. Terwijl ik nog mijlen van de streep verwijderd was, hoorde ik speaker Fred Rabout de namen van passerende lopers door de microfoon roepen waarvan ik dacht: ‘shit, die zou ik toch eigenlijk wel bij moeten kunnen houden?’ Niet dus. Of hopelijk: nòg niet.

Alle pijlen zijn gericht op 6 oktober. Nog tweeënhalve maand af en toe onaangename pijnen lijden om op ‘de dag des oordeels’ heerlijk te kunnen genieten.

1 reactie

Opgeslagen onder Nieuws

Een Reactie op “Is pijn genot?

  1. Cees van den Bulck

    Vergeet ook de Noormannenloop op 27 juli niet. Pure nostalgie: De Noormannen noemen het nog een prestatieloop en als herinnering krijgt men een lintje. De Noormannenloop: een mooie loop op een pittig parcours.

Geef een reactie

