Strik voelt zich thuis aan Zeeuwse kust

De eerste lopers in de straten van Vlissingen. foto Arjan Schotanus/fotorunner.nl

door Maurice Steketee
Neals Strik en Anthony Pochet zijn aan elkaar gewaagd in de jubileumeditie van de PZC Familieloop. Pas in de laatste kilometer slaagt Strik er in de Belgische titelverdediger te lossen. De inwoner van Baarn verpulvert het parkoersrecord en finisht in 1.07,20 uur.

Ze zijn een opvallende verschijning in het hardloopcircuit. Neals Strik uit Baarn trekt samen met zijn vader van wedstrijd naar wedstrijd in binnen- en buitenland. Soms legt het duo zo’n zevenhonderd kilometer af om aan een race mee te doen. Zaterdag kwam Strik op uitnodiging van de Stichting Jayden naar Vlissingen om mee lopen in de PZC Familieloop en maakte zijn faam waar. Want waar Strik aan de start verschijnt, wacht de concurrentie een zware middag.

,,Maar ook ik had het vandaag niet makkelijk’’, vertelde Strik na zijn zege in de jubileumeditie van de PZC Familieloop. ,,Ik had er wel rekening mee gehouden dat ik aan de bak moest, zeker ook omdat het behoorlijk warm was. Pas op een kilometer voor de finish kon ik die Belg lossen, maar ik moest er wel honderd procent voor gaan.’’ Die Belg was Anthony Pochet, die zijn titel in Vlissingen verdedigde en ook voor de Stichting Jayden liep. Het duo was duidelijk een maatje te groot voor de rest van het deelnemersveld en liep bijna de hele race samen. ,,Met deze temperaturen heeft het ook weinig zin om elkaar kapot te lopen’’, zei Strik, die in een fraaie tijd van 1.07,20 finishte voor het Arsenaaltheater. Dat was bijna vier minuten sneller dan de winnende tijd van Pochet in 2011. Ook de Belg boekte flinke progressie. Bij de finish hoefde hij slechts zeven tellen op Strik toe te leggen.

Voor de inwoner van Baarn was het alweer de tweede zege op Zeeuwse bodem dit jaar. Eerder deze maand won Strik de Halve van Renesse. ,,Ik was voor die wedstrijd gevraagd door Marcel Adriaanse om voor de Stichting Jayden te lopen. Dat deed ik ook vandaag en de Kustloop in Vrouwenpolder loop ik eveneens voor het goede doel. Ik ben heel lang niet in Zeeland geweest, maar ik kom er graag. Eind jaren negentig liep ik tijdens de stratenlopen nog tegen John Vermeule. Het waren altijd mooie wedstrijden.’’
Tjitte van den Buys was de beste Zeeuw. De Middelburger finishte in 1.19,54 en kwam als derde over de eindstreep in de Familieloop, die onder lastige omstandigheden werd afgewerkt.

Bij de vrouwen was er wel Zeeuws succes. Henny Strating uit Kamperland won in 1.41,18 uur. ,,Het was de derde keer dat ik een halve marathon liep. Ik ben onlangs begonnen met een beetje kilometers maken, want in oktober wil ik de Kustmarathon lopen. Die heb ik al vijf keer gefietst en een keer gewandeld. Nu wil ik ‘m wel eens rennen en deze wedstrijd pastie goed in de voorbereiding.’’ Rianne Jansen uit Middelburg werd zaterdag tweede, plaatsgenote Marian van Dijk maakte het podium compleet.

Meer over de PZC Familieloop in de PZC van maandag, met onder meer de volledige uitslag van alle drie de afstanden.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Bijdrage Maurice

Geef een reactie

