Rustweken voor Paola van Gilst

Verschillende lopers gaan op dit blog bloggen over hun voorbereiding op de Kustmarathon. Onlangs was Elisa Rijk de eerste, vandaag is het de beurt aan Paola van Gilst, 39 jaar en woonachtig te Goes.

Ook voor mij is de voorbereiding op de Kustmarathon weer begonnen…  Vorige week verbleef ik een weekje  op het zonnige Ibiza, terwijl de eerste trainingsloop voor de Kustmarathon van start ging. En zondag was ik niet aanwezig bij de tweede trainingsloop, maar ’s middags wel als toeschouwer bij de Zomerklassieker van Brabant te Roosendaal.  Ik beleef namelijk op dit moment mijn ingeplande rustweken, waarin de sportboog niet te hoog gespannen staat. Na volgende week zal ik in overleg met Jan de Wilde die mij daarin bijstaat weer een trainings- en wedstrijdplan gaan opstellen voor de komende maanden met de bedoeling uiteindelijk goed voor de dag te komen tijdens de jubileumeditie van de Kustmarathon 2012. Ik krijg wel eens een verbaasde reactie, als ik een bepaalde wedstrijd niet loop of men begrijpt niet dat ik niet vaker aan een marathon begin, maar ik loop nog niet heel erg lang en blijf graag met plezier en blessurevrij lopen. Ik neem de wijze raad over te nemen rust dan ook aan,  alhoewel het niet mee valt zonder schema’s en eetpatronen te opereren. Voor mij dus vakantie, rust, cocktails, lekker eten en zon als het ideale startsein, dat de periode van voorbereiden op de Kustmarathon is begonnen. Een reactie die ik ook nog al eens ontvang: wat minder contact maken met en zwaaien naar het publiek. Dat zou mijn prestaties ten goede komen, want lachen, zwaaien en reageren op toeschouwers zou verspilling van energie zijn. Dus: moet ik in mijn voorbereiding na gaan denken over: zwaaien en lachen? of juist niet? Het wordt mijn tweede Kustmarathon en ik hoop op net zulk lekker weer als vorig jaar. Ik hou van warmte en van zon. Vandaag was ik toeschouwer in Roosendaal en ik vond het koud! Vorig jaar liep ik ook daar in de hitte. Heerlijk!! Ik train gemiddeld 3 á 4 keer per week: 1 x op baan met mijn clubgenootjes van AV’56, 1 x tempotraining in het Poelbos, 1 x duurloop in m’n eentje en 1 x heuveltraining of wedstrijd. Daarnaast doe ik sinds kort ook krachttrainingen  volgens een schema dat ik van Anjolie heb gehad. Daarin heb ik nog een lange weg te gaan want het zijn hele pittige oefeningen, maar de aanhouder wint! Vanaf volgende week wil ik gaan beginnen met de georganiseerde kustmarathontrainingen. Ik heb dat vorig jaar ook gedaan en ik vond dat heel erg leuk. De trainingen waren soms wel heel erg zwaar, maar ik had heel veel steun aan de groep en ik vond het prettig dat ik 1 oktober  ook precies wist wat me te wachten stond.  Ik volg dus de schema’s van trainer Jan de Wilde. De schema’s zijn heilig voor mij! Als ik alle trainingen netjes afwerk geeft dat mij voldoende zelfvertrouwen voor de grote dag. Ik vind het ook prettig om zeker te weten dat ik goed bezig ben en dat ik niet teveel en ook niet te weinig loop! Door het hardlopen heb ik o.a.  ontzettend veel leuke mensen ontmoet in een nieuwe (belevings)wereld. De wereld is voor mij door het lopen letterlijk groter geworden, want als je een restaurant runt, ontmoet je vooral gasten en leveranciers. In het hardlopen kan ik, zo blijkt, veel van mezelf kwijt. Ik kan me erin uiten, ook met mode en kleding. Er is een wisselwerking met medelopers,  bekenden, het publiek en het gaat me aardig af, dus dat inspireert! Ik wil volgend jaar eindelijk de marathon in Rotterdam lopen. Ik wil graag nog sneller worden op de 10 km en op de halve marathon. Verder wil ik blijven genieten van de gezellige Zeeuwse loopjes en ik wil een loopreis maken naar een lekker warm land!

Advertenties

1 reactie

Opgeslagen onder Lezersreacties

Een Reactie op “Rustweken voor Paola van Gilst

  1. jan van doorn

    Altijd blijven lachen Paola ookal zal dat best wat energie verbruiken.

    Ik ben van mening dat plezier hebben, plezier uitstralen en dat uiten en delen in de vorm van een lach, blik van herkenning, of gewoon een enthousiaste zwaai naar je supporters misschien net wel dat ene secondje minder snelle eindtijd brengt. Maar dat jou en al die mensen die langs de kant staat dat heel veel belangerijkere mensen-mens matches (lees energieuitwisseling tussen mensen) opleverd. Dat is naast de loopprestatie die je levert misschien wel net zo waardevol en energie gevend. Toch?…

    De verwrongen inzichzelf gekeerde atleten met ‘top’ ambities vergeten vaak juist die o zo belangrijke mensenlijke aspecten van hun sport/duurloophobby/bezigzijn. Het genieten ervan en vooral… dat gave gevoel om dat met die lach, blik en zwaai te delen is toch vele malen meer waard dan net die paar secondjes sneller?

    Leuk geschreven blogverhaal van je trouwens! Passend bij de titel PZC hardloopster van het jaar! Trouwens die titel ‘won’ je niet met je hardlooptoptijden maar met je positieve extroverte persoonlijkheid en uitstraling! Doorgaan zo en vooral lekker blijven genieten en delen met ons allemaal!

    ALTIJD BLIJVEN LACHEN DUS ! 🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s