Op de weg terug

door Maurice Steketee
Omdat ik volgende week zaterdag graag mee wil doen aan de PZC Familieloop, maar twijfelde of ik er wel fit genoeg voor ben, besloot ik vrijdagavond mee te doen aan de Spieren voor Spierenloop in Middelburg. Het was tenslotte toch vlak bij huis, dus een mooie test om te kijken of ik al een wedstrijdje aankan. In een wedstrijd loop je immers een stuk harder dan in een training. En het was nog voor het goede doel ook. Ik schreef me in voor de 4 km, de 8 durfde ik nog niet aan, omdat ik bang was om te forceren. Een kleine 20 minuten wedstrijdtempo leek me meer dan voldoende. Trainen heb ik de afgelopen week weliswaar vaak gedaan, maar nog niet ver en hard. Sinds ik weer kan trainen, ben ik een stuk fanatieker geworden. De laatste zeven dagen heb ik zelfs elke dag gelopen. Geen lange afstanden, soms maar een kwartiertje, maar toch, ik was elke dag in beweging en ik moet zeggen dat het steeds beter ging. Afgelopen woensdag had ik zelfs behoefte om na het werk om 11 uur ’s avonds (!) nog op pad te gaan voor een rondje. Sommigen zullen me voor gek verklaren, maar ik moet zeggen: het was heerlijk. Ik kan iedereen aanraden om vlak voor het slapen gaan op een mooie zomeravond een stukje te rennen. Je slaapt daarna heerlijk! (Zijn er meer mensen die er na tien uur ’s avonds wel eens op uittrekken om te rennen?) Bij mij is het zeker voor herhaling vatbaar, maar dan wel in de zomer. In de winter zou ik er niet aan moeten denken. Het was nu lekker rustig op straat, weinig verkeer en de temperatuur was perfect.

Terug naar de Spieren voor Spierenloop. Het lopen ging niet onaardig, alleen de echte snelheid was er nog niet. Maar veel belangrijker, ik had geen last van de hamstring, ook niet toen ik wat aanzette. Best vreemd, want tijdens de trainingen voelde ik ‘m nog wel. Het blijft toch een vreemde kwaal. Als ik morgen geen terugslag heb, gaan we dinsdag ook naar Yerseke voor de Sportvissersloop, de eerste wedstrijd van het PZC stratencircuit.

Ik hoop wel dat er dan wat minder wind staat als vrijdagavond in een stormachtig Middelburg. Want wind stond er. Maar het had ook z’n voordeel. Ik begreep van de nummers 1 en 2 op de 8 kilometer, Erwin Harmes en Wim van Sparrentak, dat ze met de wind in de rug soms snelheden van 21 kilometer per uur haalden.

3 reacties

Opgeslagen onder Bijdrage Maurice, Nieuws

3 Reacties op “Op de weg terug

  1. marijke van Zee

    Fijn Maurice! Heerlijk om weerpijnvrij te kunnen lopen. Succes en hou het heel.

  2. Cees van den Bulck

    Je mag best vermelden, dat je de 4 km won hoor, Maurice.
    Toch een leuke prestatie.

  3. haha tja Cees, voor mij was er maar 1 winst en dat was dat ik eindelijk weer eens een wedstrijdje kon lopen 😉 Maar bij deze is het nu toch vermeld 🙂

Geef een reactie

