Marathon Het Genieten

door Koen de Vries

Twee marathons in acht dagen? Sommige mensen verklaarden me voor gek toen ik hen vertelde dat ik na de Marathon Zeeuws-Vlaanderen van vorige week zaterdag, nu in Oisterwijk de marathon Het Genieten zou lopen. Ik zag er eerlijk gezegd wel een beetje tegenop, maar achteraf viel het reuze mee. Uiteindelijk bleef ik maar twee minuten boven m’n p.r. Een kilometer of honderd noordelijker bewees ook kilometervreter Dave Boone uit Kruiningen dat het kan. Na zijn mislukte missie in Zeeuws-Vlaanderen (3.06) liet hij zondag 2.52.53 in de marathon van Leiden noteren. Als je maar genoeg kilometers in je benen hebt.   

De Marathon het Genieten dankt zijn naam aan de hoofdsponsor, een luxe etablissement in de hoofdstraat van Oisterwijk, waar je tal van versnaperingen (vloeibaar en in vaste vorm) kunt nuttigen. De Zeeuwse afvaardiging (Patrick Vervaet uit Sint Jansteen, Andres de Witte uit Terneuzen, Ingrid IJsebaert uit Hulst, bevoorrader Rudy Vervaet, de vader van Patrick, en mijn persoontje) brachten daar na afloop nog enige tijd door omdat Ingrid een waardebon van deze zaak had gewonnen. Ze werd tweede vrouw, in 3.27. Proficiat, oftewel gefeliciteerd! We hebben er koffie en taart genomen en nòg een keer koffie. 

Ingrid werd onderweg gesteund door Patrick, Andres en Rudy (op de fiets). Ikzelf ben iets minder snel ter been en heb hun verrichtingen de eerste kilometers van enige afstand gevolgd. Die verliepen in de regen, wat eigenlijk niet eens zo vervelend was. Al snel gaf ik mezelf de opdracht mee om te kijken of er vanuit het achterveld misschien bedreigingen voor Ingrid aankwamen. Ik liep lange tijd samen met een juffrouw die op de derde plaats bleek te liggen. Ingrid lag dus eerst of tweede. Het viel wel mee met die bedreigingen en na een kilometer of 25 stuukte deze juffrouw volledig in elkaar. Na 40 kilometer kwam er een kleine dame uit de buurt van Vught voorbijzetten, maar zij kon onmogelijk nog een bedreiging voor Ingrid zijn. 

Nog nooit heb ik een eerste deel van een marathon zo lekker gelopen als in en om Oisterwijk. Ik heb niet veel op m’n horloge gekeken, maar nu ik de gegevens heb gedownload, blijkt dat ik de eerste twintig kilometers stuk voor stuk onder de vijf minuten heb afgelegd. Niet zo raar, want ik kon m’n ogen al niet geloven toen ik na de eerste (van de twee) ronden de klok zag: 1.43 op de halve marathon. Ter vergelijking: De Kustloop (halve marathon Vrouwenpolder), liep ik in september vorig jaar in 1.49. Het parkoers was zwaarder, de temperaturen waren hoger, maar toch.
Na 25 kilometer begon ik plotseling m’n benen te voelen. Het regende niet meer, de zon begon behoorlijk te prikken en de inspanningen van vorige week waren nog niet geheel verteerd. Maar dat was natuurlijk niet zo vreemd. Dat laatste stuk heb ik veel moeten inleveren, maar de 3.35 was toch lang niet slecht.

Vergeten was de blooper van het begin van de dag. Ingrid overhandigde me bij de carpoolplaats in Sint Job in ’t Goor een fles rodebietensap, die ze me beloofd had. Ik dacht aan een grapje, maar het bleek serieus. Het plasticzakje liet ik vervolgens uit m’n handen vallen, waardoor niet alleen de parkeerplaats een bloedrode kleur kreeg, maar ook enkele boeken die in het zakje zaten. Toen we terugkwamen in Sint Job, verwachtte Andres een witte tent over m’n auto, maar de afdeling moordzaken van de Vlaamse recherche bleek afwezig. De regen had ‘het bloed’ gelukkig een beetje weggespoeld.

Die marathon in Oisterwijk was overigens verrekte leuk. Muziekcorpsen langs de kant, veel enthousiast publiek, een mooi parkoers en een uitstekende organisatie. Jammer dat het maar eenmalig was. De marathon (en een estafettemarathon, een halve marathon en ook nog kortere afstanden) werd gehouden omdat Oisterwijk dit jaar 800 jaar stadsrechten heeft.

3 reacties

Opgeslagen onder Nieuws

3 Reacties op “Marathon Het Genieten

  1. Robert Carol

    Goed gedaan Koen!
    Gefeliciteerd met je tijd.
    Nu de Brabantse Wal marathon op 3 juni. Ook een mooie marathon om te doen.
    Wat is je eerstvolgende marathon daarna? Je moet toch wel in het huidige ritme blijven!

    Groet

    Robert

  2. Anton van Daalen

    Blooper met bietensap? Ik vermoed opzet: verkeerde merk. Wel mooie prestatie zo kort na Zeeuws Vlaanderen.

  3. Igna Becks

    Hey Koen,

    gefeliciteerd met je mooie prestaties, als rasechte brabantse had ik je wel kunnen vertellen dat ze daar overal een feestje van maken.
    Geweldig als je zo kan genieten van een unieke eenmalige marathon.

Geef een reactie

