De winnaars van de Marathon Zeeuws-Vlaanderen

door Koen de Vries

Het is niet moeilijk om de grootste winnaar van de Marathon Zeeuws-Vlaanderen aan te wijzen. Dat is natuurlijk altijd de winnaar, in dit geval Sjaak Luteijn uit Oostburg. Maar hij is niet alleen het goudhaantje omdat hij als eerste over de streep kwam. Is het ooit wel eens gebeurd dat een man van bijna 55 (op 20 mei is hij jarig) in Zeeland of omgeving een marathon won? Ik ken het me niet voorstellen.   

Daar komt bij de manier waarop hij won. Na een kilometer of 25 lag hij nog meer dan zeven minuten achter op de koploper van dat moment, de Belg Bart Bleyaert. Luteijn liep toen naar verluidt ongeveer op de tiende positie. Een enorme inhaalrace bracht hem daarna de zege. De Oostburger liep nota bene tijdens zijn eerste marathon ooit het slimst van allemaal. Of moeten we zeggen dat anderen niet zo slim waren? Eerlijk gezegd denk ik: ja. Om het maar eens netjes te zeggen: Bart Bleijaert heeft zijn race niet goed ingedeeld. En aantal andere kanshebbers ook niet.
Ik sprak na afloop nog met Erwin Harmes, een van de grote favorieten voor de zege. Die wetenschap maakte de Nieuwlander veel te zenuwachtig. De laatste twee nachten had hij nauwelijks geslapen. Na vijftien kilometer was het al een eind over, vertrouwde hij me toe. Jammer voor Erwin, want die jongen gun ik wel een succesje. Maar geen man overboord. Hij is nog jong, en van je mislukkingen kun je het meeste leren. Doe er je voordeel mee, Erwin!
Wie er nog meer winnaar waren? De organisatie natuurlijk, want ik vond de marathon Zeeuws-Vlaanderen staan als een huis en klinken als een klok. Ik kan nog een paar anderen noemen, omdat ik die na afloop toevallig sprak. Peter Balkenende uit Goes, ooit een robuusde verdediger bij voetbalclub Kloetinge, snoepte liefst elf minuten van zijn p.r. af. Met 2.59.07 werd hij twaalfde. Zelf liep ik wel twintig kilometer samen met een Belg die zijn eerste marathon liep. Hij meldde na een kilometer of vijftien dat hij binnen de vier uur wilde finishen, terwijl we op een schema van 3.35 liepen.,,O, dan ga ik het was rustiger aan doen”, zei hij, nadat ik hem dat had uitgelegd. Ondertussen bleef hij gewoon bij me lopen. Tot bij Spui liepen we samen, daarna moest hij de rol lossen. Maar hij finishte wel netjes in 3.45.
Anton van Daalen uit Koudekerke mag ik niet vergeten natuurlijk. Hij snoepte een minuut af van zijn al bijna stokoude p.r. Een andere winnaar was Rik van de Velde uit Axel. De wielerliefhebber voltooide zijn eerste marathon in 4.57. Ik ben waarschijnlijk een paar honderd winnaars vergeten. Sorry, maar ik heb niet iedereen in de gaten kunnen houden. Ben ik prominente winnaars vergeten? U mag het hier melden.
Aan de finish hoorde ik dat bij de vrouwen een zekere juffrouw Rijk, of De Rijke uit Schoondijke of ergens daar uit de uur gewonnen had. Nooit van gehoord. Het bleek om Elisa Rijk te gaan. Een jonge dame in een roze broekje die de 42 kilometer dartelend aflegde. Als woonplaats staat Tilburg vermeld, maar haar roots liggen in West-Zeeuws-Vlaanderen. Voor mij is ze een nieuwe ster aan het firmament. Haar tijd van 3.22 is nog een parkoersrecord ook. Ik ben benieuwd wat we nog meer van haar zullen horen. Lein Lievense heeft haar al uitgenodigd om aan de Kustmarathon mee te doen.
Verder deed de derde plaats van Monique Allefs mij deugd. Al was het alleen maar omdat zij een voorbeeld is van iemand die zich op (wat) hogere leeftijd nog behoorlijk kan verbeteren. Ik betrek deze constatering ook op mezelf. Te meer omdat Sjaak Luteijn slechts vijf dagen ouder is dan ik. Wie weet, ligt er nog een lang en succesvol marathonleven voor me.

4 reacties

Opgeslagen onder Nieuws

4 Reacties op “De winnaars van de Marathon Zeeuws-Vlaanderen

  1. Mooi stukje Koen en goed gelopen. Een kleine correctie: het parcoursrecord staat nog altijd op naam van Leonie Ton met 3u16.

  2. Leendert van de Ven

    Hoi Koen,

    Gefeliciteerd met je prachtige tijd, knap gelopen op een toch redelijk zwaar parcours. Zelf kan ik je dit hier niet nadoen hier, hiervoor hebben we -9 graden, bijna windstil en een zonnetje nodig. Je hebt er weer een mooi verslag van gemaakt…. Het was een prachtige dag gisteren, nu op naar de KM.

  3. Jos

    Helaas vanwege een blessure heb ik niet mee kunnen doen aan deze mooie wedstrijd, die al vanaf vorig jaar op mijn agenda stond. Om toch iets te proeven van deze wedstrijd ben ik gewapend met de Canon fotocamera en m’n fiets vanaf het ziekenhuis bij Terneuzen het parkoers gevolgd richting Hulst. Op het 18km punt kwam ik eerst Bart Bleyaert tegen. Verder fietsend kwam kwam ik op het 17km punt een glimlachende Sjaak Luteijn tegen, op dat moment lopend op een 10e plaats. Na nog een tijdje de voorbij lopende deelnemers te fotograferen besloot ik om terug te rijden naar Sjaak en ben ik ‘m vanaf het 25km blijven volgen, om hem regelmatig te voorzien van water.
    Hij maakte kilometers tussen 3.55 en 4.00, goed voor een eindtijd van 2.48. Als de ondergrond wat drassig was dan af en toe een 4.05 maar de ervaren crosser bleef goed zijn tempo vast houden. Richting het 30km haalde hij de 1 na de andere loper in zonder echt te versnellen. Alleen op 30km, toen Sjaak de nummer 2 in de wedstrijd voorbij liep, ging het tempo eventjes omhoog naar 3.45; het passeren van al die deelnemers gaf hem vleugels. Toch weer teruggezakt naar 3.57 per km, passeerde hij op het 35km punt de leider in de wedstrijd, die kampte met kramp. Een andere achtervolger in een geel shirt bleef op dezelfde afstand lopen. Sjaak bleef z’n kilometers gewoon afleggen zo tegen de 4 minuten per kilometer zonder te versnellen. Op de zeedijk bij Terneuzen werd het duidelijk: niemand ging hem meer passeren. Zijn achtervolgers waren niet meer te zien. De overwinning was daar. Mooi om te zien de manier waarop Sjaak deze marathon, zijn eerste, heeft gelopen. Rustig starten, vanaf 17km ietsje sneller en zo de rest uitlopen. Het was een genoegen om hem op deze manier te begeleiden. Zie mijn foto’s op onderstaande link.

    https://picasaweb.google.com/111973664743749744191/May122012#

  4. Boudewijn

    Wat is hardlopen toch een schitterende sport. Outsiders kunnen zomaar een race winnen. Via deze weg zou ik de winnaars dan ook van harte willen feliciteren.

    Ik denk dat Elisa Rijk een jaar of wat geleden aan een televisieprogramma (denk dat het runners life was) mee heeft gedaan.

    Groet,

    Boudewijn

Geef een reactie

