Laatste fase

door Koen de Vries

Vandaag ben ik begonnen aan de laatste fase van de voorbereiding op de Marathon Zeeuws-Vlaanderen. Na het lopen van extra veel kilometers de afgelopen weken is nu de tijd aangebroken om de inwendige mens nog wat te versterken.

Vanochtend heb ik me na het wakker worden nog een keertje omgedraaid om te proberen m’n slaaptekort wat in te halen. Nadat dat mislukt was, heb ik voor het ontbijt twee extra glazen water gedronken. De komende dagen zal ik dat blijven doen en niet alleen ’s morgens. Het lijf moet doorgespoeld om de alom aanwezige kwalijke stoffen kwijt te raken.

Daarna heb ik mezelf op een extra banaan getracteerd. De gedachte hierachter is om extra suikers in de spieren op te slaan. Die kunnen we zaterdag in de slotfase van de marathon waarschijnlijk goed gebruiken. Het volgende ritueel, het bakken van pannenkoeken, past in dezelfde opzet. De term stapelen, die kenners voor het eten van extra koolhydraten gebruiken, blijf ik een beetje merkwaardig vinden. Ik krijg daar heel andere beelden bij.

Voor de fijnproevers: ik heb de pannenkoeken gebakken van pannenkoekenmix van de natuurwinkel. Daarin zit naast biologisch dynamisch tarwemeel ook boekweitmeel, zeezout en een vleugje vanille. Omdat er te weinig melk en eieren in huis waren (wij noemen dat falend inkoopbeleid), zal ik waarschijnlijk vrijdag een tweede bakronde moeten inlassen. Dat ik het stapelen serieus neem, blijkt ook wel uit het feit dat er in de koelkast nog twee pakken verse tortelloni met kaas en noten klaarliggen.

Dan werk ik ook nog aan de details. De laatste tijd hoor en lees je vaak dat het drinken van rodebietensap prestatieverhogend zou werken. Nu kon ik dat bij Albert Heijn niet zo snel vinden, maar het eten van rode bieten zal ook wel helpen. Die komen vanavond naast de tortelloni op tafel. Tenslotte raadde iemand me laatst aan om een kuurtje beta-alanine te proberen. Dat spul zorgt ervoor dat je spieren minder snel verzuren. In de wielerwereld schijnt deze stof (STAAT NIET OP DE DOPINGLIJST!) veel gebruikt te worden. Dat ga ik ook eens proberen. Het Zeeuws-Vlaamse bedrijf Etixx, dat ook tal van andere voedingssupplementen levert, brengt het op de markt. Je kunt het kopen via internet en o.a. bij de Rode Pilaren (sorry Niek).

Tenslotte kijk ik dezer dagen ook regelmatig naar de weersverwachting. Wat dat betreft is er goed en slecht nieuws. Het zal zaterdag gelukkig een stuk droger zijn dan vandaag. De temperaturen gaan naar beneden, richting tien graden en, dat is het minst leuk, de wind kracht drie a vier draait naar het noorden. Dat betekent dat we een kleine dertig kilometer windje tegen zullen hebben.

6 reacties

Opgeslagen onder Nieuws

6 Reacties op “Laatste fase

  1. jan

    Je voorbereidingsrituelen, voeding, rust, en van allerlei middeltjes die volgens mij errug belangrijk zijn voor al voor de rust in je bovenkamer beloven veel Koen voor De Zeeuws-Vlaamse marathonrun zaterdag. Ik vul je ‘programma’ graag ff aan om je gerust te stellen dat je ook je volgers teampje op orde hebt! Die hebben er net als jij ZIN AN! Vergeet je niet je verzorgingspakket aan ons af te geven! Enne owja…. VERGEET JE SCHOENEN NIET HE 😉

    iedereen heel veel succes en een mooie marathon toegewenst aan den overkant!

  2. Peter Erpelinck

    AH verkoopt het rode bietensap hoor, kijk maar eens bij de sapjes van Zonnatura. Het kan zijn dat ze even uitverkocht zijn natuurlijk met deze belangrijke wedstrijd. C1000 in Hulst heeft het in de aanbieding, nu 20% korting, goed van deze sponsor. Succes zaterdag Koen.

  3. Sjaak Sinke

    Koen,
    Rode bietensap is ook verkrijgbaar bij de C1000 in Vlissingen van het merk Zonnatura. De smaak valt me erg mee.
    Succes zaterdag

  4. marijke van Zee

    Heel veel succes!!!

  5. paolamargaritaleona

    Alle lopers van de marathon Zeeuws-Vlaanderen: heel veel succes en veel plezier a.s. zaterdag!! 🙂

    Ik doe een gebedje aan de weergoden 😉

    Grtx Paola

  6. Anton van Daalen

    Volgens mij kan je beter rode bieten eten dan het sap drinken…bwah!!! Wat ook prestatie verhogend schijnt te zijn is het uitspugen van sportdrank:
    http://www.hardlopen.com/nieuws/99/Uitspugen-sportdrank-verbetert-prestaties-ook
    Nog eens een column gelezen van Dolf Jansen waarin hij de vervolgens – voor mij ook logische – gevolgtrekking maakte: voortaan slok bietensap nemen, maar vooral niet doorslikken!!! Loop je binnen de kortste keren als een Keniaan de marathon!

    Koen (en alle anderen die zaterdag ook lopen): veel succes.

Geef een reactie

