Cijfers

door Koen de Vries

Hoe lang Maurice en ik al bezig met het Kustmarathonblog? Volgens mij een jaar of drie, maar het kunnen er ook zomaar vier zijn. Ik weet het niet precies. Wat ik wel zeker weet, is dat we in al die tijd 1104 blogjes geschreven hebben, op de kop af 1900 reacties hebben gehad en dat de site 506.085 keer bezocht is. Die cijfers vallen allemaal terug te vinden als je de inlogcodes van ons blog weet.

Wat ik bijna zeker weet, maar dus niet helemaal, is dat ik tijdens m’n blogperiode vijf fototoestelletjes versleten heb. In de kast vond ik er vier terug en de vijfde heeft vorige week donderdag de geest gegeven tijdens een ongekend hevige hagel- en regenbui. Dat toestelletje – een Samsung ST 30 –  was de goedkoopste en tevens beste tot nu toe. Iemand tipte me hoe je zo’n apparaatje nieuw leven in kunt blazen: eerst een poosje in het vriesvak leggen en daarna in een pan ongekookte rijst deponeren. De rijst zou het vocht eruit trekken. Helaas, pindakaas.

Ook de Nikon Coolpix L21 is door een regenbui in de strijd gebleven en ook de Panasonic Lumix DMC-FS3 bewees dat deze wonderen der techniek niet tegen water kunnen. Hij sneuvelde door het koelwater dat ik nodig had tijdens een snikhete loop in Roosendaal. En dat terwijl ik enkele loopgenoten van te voren geadviseerd had om de mobiele telefoon in een plastic zakje te stoppen alvorens het in de broekzak te steken.

Misschien valt er met de Canon Ixus 750 nog wel wat te doen. Het zilverkleurige apparaatje geeft bij het opstarten steeds dezelfde foutmelding. Waarschijnlijk zit er ergens een zandkorreltje klem, las ik ergens op internet. Dat moet er op de en of andere manier uit te halen zijn. 
Alleen nummertje vijf, de Konica Minolta Dimage X50, heeft het tijdelijke met het eeuwige verwisseld op basis van gewone slijtage. Dat toestel heeft me heel wat vergezeld op mijn hardlooptochtjes.

Inmiddels is toestel nummer zes besteld. Het is de Sony DSC-W510. Goed voor 12,1 miljoen effectieve megapixels, 4x optische zoom, een clear Photo LCD-scherm van 2,7 inch en een SteadyShot-instelling. Wat wil een mens nog meer. Zaterdag hoop ik m’n nieuwe archivaris mee te nemen tijdens de Marathon Zeeuws-Vlaanderen. Hij weegt slechts 119 gram.  Veel extra tijd om van Hulst naar Terneuzen te lopen zal hij me niet kosten.

2 reacties

Opgeslagen onder Nieuws

2 Reacties op “Cijfers

  1. sarijke aerts

    In elk geval zijn daaruit al drie kustmarathon-boeken verschenen, dus zitten jullie wel al ruim aan de vier jaar. Laat ons er nog maar lang van genieten, ik ben fervent lezer.

  2. Boudewijn

    Hoi Koen,

    Misschien volgende keer ook je eigen advies opvolgen: toestel in een plastic zakje doen.

    Mijn gsm reist vaak in een diepvrieszak met sluiting (je weet wel, zo’n griprand) mee. Dat bleek zelfs donderdagavond waterdicht te zijn.

    Als water de grootste boosdoener is dan zou je ook een camera kunnen kopen die waterdicht is, die zijn er al voor ca eur 170.

    Een apparaat wat nat is geworden invriezen lijkt mij geen goede methode. Batterij(en) eruit en rustig laten drogen kan beter werken.

    Groet,

    Boudewijn

Geef een reactie

