Verslag uit Wenen

Een groep Zeeuwen loopt elk jaar een buitenlandse marathon. Dit jaar was het Wenen. Robert Carol uit Middelburg doet verslag.
Dit jaar hebben we voor onze buitenlandse marathon Wenen uitgekozen. De stad van Mozart, Sissi en de opera. Inclusief aanhang gingen we met 21 personen op reis. Via Brussel met het vliegtuig. In Wenen aangekomen was het daar regenachtig. De taxi was al geregeld en de chauffeur bracht ons keurig naar het hotel. In het hotel, het Carlton Opera, hadden we per tweetal (stel of gelegenheidskoppel) een appartement met eigen keuken, wasmachine en vaatwasser. Best wel handig. Een deel van de groep zat bij NH hotels aan het andere einde van de stad. Na aankomst gingen we meteen de stad in. De dames bleven hangen in de winkelstraat. De mannen gingen op zoek naar de Heldenplatz. Want daar zouden we zondag finishen. De voorbereidingen waren daar al begonnen. En het was nog maar donderdag. Een indrukwekkend park omringd door prachtige gebouwen. Een supermooie finishplaats. Bij de Heldenplatz zit de Spaanse rijschool. Daar staan de mooie Lippizaner paarden. John Q had echter niet zo veel zin in cultuur en ging op zoek wat in zijn eigen cultuur past. Juist, een groot glas bier. In een gezellige stube zaten we aan een halve liter. Dat kan nog wel een paar dagen voor de marathon. Wat opvalt in restaurants en kroegen in Oostenrijk is dat er nog gewoon gerookt wordt. We hadden afgesproken om ’s avonds schnitzels te gaan eten. Eerst zouden we naar Figlmueller gaan maar de taxichauffeur gaf ons de tip naar Schnitzelwert te gaan. Daar ging hij zelf 1 keer per maand naar toe. Een prima tip. Met een groep van 17 (4 kwamen een dag later) gereserveerd om de echte Oostenrijkse schnitzels te eten. Op weg naar de metro zagen we op een info bord dat er sinds 1 januari dit jaar al meer dan 6 miljoen schnitzels zijn gegeten! De schnitzelwert is een eenvoudig restaurant. Je loopt langs de open keuken naar je tafel toe. In de keuken staan de koks tot hun ellebogen in het paneermeel. Volgens  de kenners zou dat van de smaakpolitie niet mogen. Toen de schnitzels werden geserveerd brak spontaan de slappe lach uit. Gigantische schnitzels. Maurice had een soort dubbelgeklapte gevuld met ham. Ik had er minstens drie die begraven waren onder paprika en ham. Jack van Aspert had een mix van allerlei verschillende vormen. En die van Jan dreef in de zigeunersaus. Samen met de grote halve liters (dat kon nog steeds) hadden we een heerlijk maal. Bijna niemand at zijn bord leeg. Behalve de voorzitter van Dynamica. Dat is hem namelijk vroeger zo geleerd. Jan Bostelaar at zelfs nog een schnitzel van mij op. Een toetje hoefden we niet meer. Gelukkig hadden we nog een lekkere wandeling terug naar het hotel. Zo konden we nog iets verbranden. De tweede dag naar de expo. Startnummers ophalen. Een grote expo met vele tentjes. De leukste was wel die met allerlei fruit. Dat mocht je gewoon pakken. Heerlijk. Bij de biertent van Erdinger namen we nog een halve liter alcoholvrij bier (dat kon nog wel). Na afloop van de marathon krijg je ook een halve liter alcolholvrij bier. Dan is het goed dat alvast eens te proeven. Van de expo naar het Wiener Prater. Een permanente Kermis. Daar staat ook het beroemde reuzenrad. Vanuit het reuzenrad hebben we Wenen van bovenaf gezien. Daarna met de metro naar kasteel Schonbrunn. Het kasteel waar Sissi heeft gewoond. Vooral de tuinen om het kasteel zijn prachtig. Je ziet er veel hardlopers. In het theehuis hebben we Wiener kaffee met Sissi taart gegeten. Niet echt goedkoop. Maar ja je zit wel op een plek waar Sissi heeft gewoond. S avonds bij een ietwat exclusieve Italiaan gegeten. John Q kreeg tot zijn schrik een bord spaghetti met vis voorgeschoteld. En dat is iets dat hij niet kan verdragen. Ik heb mijn bord maar met hem gewisseld. Want je wilt op die manier toch niet een concurrent verliezen voor de marathon. Na het eten nog even de stad in. Er was een groot feest aan de gang bij het Rathaus. Flink dronken Oostenrijkers vielen letterlijk en figuurlijk op de grond. Die waren al wat uurtjes aan het pimpelen. Terug naar het hotel kwamen we weer langs de Spaanse rijschool. Daar werden net de paarden gevoerd. De derde dag hebben we s ochtends nog een losloop rondje gedaan. Roelie Prenger ging ook mee. Zij zou de halve doen, maar door een blessure kon ze niet lopen. In het rondje liep ze echter voorop en moesten Jan, Maurice en John flink hun best doen om bij te blijven. Pas in een dure winkelstraat haalden ze ons in. Daar keken we nog in een etalage met ringen van € 37000. Jammer, net iets te duur. Jan had de Heldenplatz nog niet gezien. Dus liepen we daar nog naar toe. Inmiddels was alles al een eind klaar voor de marathon. De finish was klaar, televisiewagens, dixies etc. stonden er. Via de Heldenplatz langs het museumkwartier, een heel mooi deel van Wenen.Na de douche de stad weer in. Met de tram naar het Hunderd Wasserhaus. Een bijzonder gebouw met allerlei kleuren. We hadden ons daar wel iets meer van voorgesteld. Met de tram reden we vervolgens door Wenen. Dat was heel leuk om te doen. Bij het Parlement uitgestapt. Daar hebben we heerlijk pizza gegeten. Het stapelen voor morgen moest beginnen. Het feest bij het Rathaus was weer op gang. Traditionele blaaskapellen en veel mensen in traditionele kleding en volop wijn en bier. De reis met de tram ging vervolgens naar het Belvedère. Een buitenhuis met een prachtige tuin. S avonds met de groep gezellig bij de Italiaan gegeten. Het restaurant van Gino en Maria. Het eten is huisgemaakt en erg lekker. Ook de huisgestookte grappa is heerlijk maar wel heftig. 40 procent alcohol.  De marathon. Vroeg op. Wekker op half 7. Als ontbijt maar 1 broodje met jam want Ik zit nog vol van de Italiaan. Met de metro naar de start. De metro stopte 1 station eerder. Waarom? Misschien omdat het heel erg druk is. Het is echter maar een klein stukje lopen naar de start. Bij de vrachtwagen waar we onze tas in kunnen leveren komen we de anderen ook tegen. John Q en Henk Kortlever wisselen nog van broek. Ze vinden het toch te fris voor een korte broek. Ik blijf bij mijn keuze. Korte broek en t-shirt. Het bekende feloranje shirt met “team Zeeland” achterop. We lopen zo naar het startvak in. Van controle is geen sprake. Wij staan in het blauwe vak. John Q, Jan en Jack staan in het snelle, rode vak. Voor hun is Paula Radclif aan het inlopen. Volgens Jack doet ze steigerungen waarbij het asfalt uit de straat komt. Paula doet een wedstrijd met Haile Gebreselassi. Ze krijgt een voorsprong van Bijna 8 minuten op de halve marathon. Haile moet haar proberen in te halen. In ons blauwe vak is het wat rustiger. Alhoewel het vak is inmiddels vol. En wij staan helemaal vooraan!! In de bidon leeg ik mijn blaas. John Davidse doet hetzelfde. Daarna is het de beurt aan Harold Duvekot. Er zit inmiddels zoveel in dat de bidon overstroomt. De Oostenrijker naast ons vindt het heel leuk. Zoiets heeft hij nog nooit gezien. Het blijkt ook zijn eerste marathon te zijn. Om 9 uur. De start. Meteen snel weg. De Konigsbrucke over. De marathon is gelijk met de halve en dat is vervelend. In het begin loop ik regelmatig te hard en moet ik steeds corrigeren. Ik loop met een Zeeuws vlaggetje. Op de 12 km bij de Karlsplatz staan onze supporters en zo kunnen ze mij makkelijk herkennen. Eerst zie ik Anneke, Helma, Arletta en Marijke. Zij zwaaien met Zeeuwse vlaggen. Vlak daarna staan Margo, Ursula, Leanne en Coby. Zij hebben een grote Zeeuwse vlag. Al zwaaiend met mijn zeeuws vlaggetje loop ik ze voorbij. De tocht gaat verder richting Schonbrunn. Een lastig stuk. Ik val wat terug in tempo. Weer terug richting het centrum gaat het weer beter. We lopen richting Heldenplatz daar is de finish voor de halve. De supporters zwaaien weer met de vlaggen en ik zwaai terug. Onderweg vraagt een loper of ik uit Griekenland kom. Nee joh, dit is de Zeeuwse vlag. We lopen langs het grote Ernst Happel stadion. Dan weer langs het Prater. Je komt dan op een stuk waar je elkaar tegenkomt. Voor de 1 fijn. Voor de ander het idee dag je dit stuk nog moet afleggen. De laatste kilometers gaan zwaar. Het parcours kenmerkt zich door veel vals plat. Dat gaat nu opbreken. De snelheid zakt en ik moet moeite doen om de 12 gemiddeld van nu vast te houden. Maar daar is de Heldenplatz. Voor de finish staan onze supporters met hun vlaggen. Ik zet nog wat aan en kom in 3.18.59 binnen. Best een goede tijd. De ontvangst is onduidelijk. Met een tasje en een glas bier verlaat ik het finish gebied. Nadat ik me heb omgekleed kom ik erachter dat ik helemaal geen medaille heb. Dat kan natuurlijk niet. Dus door de mensenmassa loop ik terug en krijg toch nog mijn welverdiende medaille. Onderweg Jan en Boy tegengekomen. Zij zijn met na elkaar over de finish gekomen, allebei rond de 3.55. Rianne Flikweert heb ik ook al gezien. Zij loopt een dik p.r. 3.33. Harold heeft het taai. Hij kan de chip niet uit zijn schoenen krijgen, zijn tijd is 3.33. John Q moest wel 6 keer naar de wc onderweg maar loopt toch nog 3.38. Hans de Nooijer komt ook over de finish. Onder de 4 uur en dat was zijn doel. Na een blessure periode een prima prestatie. Piet Moes is ook over de finish, 3.29. Nu moet allen Henk nog komen. Voor Henk is het de eerste marathon na zij hartoperatie. Ik ga terug naar het hotel want ik heb het behoorlijk koud. Via de sms lees ik dat Henk nog niet binnen is. Ursula en Leanne komen op het grote scherm. Ze vallen op met de Zeeuwse vlag. De dames staan op de tribune te dansen op de muziek. Dat doen ze eigenlijk meer omdat ze het ijskoud hebben. Op de televisie vertellen ze dat ze op Henk staan te wachten. Als Henk na 5 uur en 29 minuten over de finish komt is iedereen behoorlijk emotioneel. Prima prestatie. Na een moeilijke periode en dan deze overwinning. De halve marathonners hebben het ook goed gedaan. Jack, Maurice en John D finishen alledrie. S avonds is er feest bij de Italiaan. Weer bij Gino en Maria. We eten heerlijk en praten uitgebreid over de marathon en halen herinneringen op van de vorige marathons die we gelopen hebben. Die van Wenen hebben we er op zitten. Op naar de volgende. Voor mij is dat die van Zeeuws Vlaanderen.
Robert Carol

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Lezersreacties

Geef een reactie

