Klokje

door Koen de Vries

In De Volkskrant van vandaag (zaterdag) staat een ingezonden brief. Obsessie met tijd vergalt marathon, is de kop en hij is ondertekend door Geert Dekker, hardlooptrainer. Meneer Dekker heeft de brief geschreven omdat de voorjaarsmarathons weer voor de deur staan en ze voor veel recreatielopers  op een teleurstelling uitlopen. Ze laten zich leiden door hun horloge en dat moet niet, stelt Dekker.

De marathon kan een mooie ontdekkingstocht zijn maar hij wordt om zeep geholpen door het klokje dat negen van de tien hardlopers bij zich hebben. Maanden, jaren soms hebben ze getraind met schema’s waarin afstanden en snelheden zorgvuldig zouden zijn gecombineerd tot een doorwrocht en onvermijdelijk tot succes leidend programma. Op D-day weten ze tot op de seconde nauwkeurig hoe hard het elke kilometer moet gaan. Afstandsduidingen, parkoersklokken, en het eigen (gps-)klokje vertellen op elk gewenst moment of de doelstelling wordt gehaald. Het overgrote deel van de hardlopers laat vervolgens zijn plezier hierdoor vergallen.

Je moet je laten leiden door je lichaam, niet door je klokje, betoogt Dekker. Je lichaam geeft de juiste signalen af, niet je klokje. En zo is het.
 
Ja, ik loop zelf ook met een klokje, maar er op kijken tijdens de wedstrijd heb ik mezelf wel afgeleerd. Je wordt er alleen maar onrustig van. Na tien kilometer, of op het halve marathonpunt wil ik uit nieuwsgierigheid wel eens kijken, tijdens een trainingsloopje wil ik wel eens weten hoe hard het nu eigenlijk gaat. Of m’n gevoel overeenkomt met de feiten. Maar elke kilometer controleren of het wel hard genoeg gaat, nee. Dat doe ik door te luisteren naar m’n lichaam. Kan er een tandje bij of moet het wat langzamer?

De resultaten op dat horloge bekijk ik vooral achteraf, als ik de gegevens heb gedownload op de computer. Daar vallen genoeg lessen uit te trekken. En wat ook leuk is, is het kaartje. Ik heb al een aardige verzameling.  

4 reacties

Opgeslagen onder Nieuws

4 Reacties op “Klokje

  1. Anton van Daalen

    Hoe herkenbaar…Mijn eigen ervaring: ik moest en zou een halve marathon onder de 1:30 lopen. Dat werd de HM van Roosendaal. Op de D-day (of dag des oordeels): en warm en veel wind. Mijn eindtijd: 1:30:14. Ik tevreden??? Nee, absoluut niet!!! Nu het relativeren: het verschil tussen tevreden en ontevreden bedroeg toen blijkbaar 15 seconden….

    Tegenwoordig probeer ik vooral te genieten van het lopen en te zien hoe de vorm van de dag is….ik moet bekennen: het is nog geen automatisme…

  2. Gertjan Bakker

    Ik vindt het juist fijn om tijdens trainingen en wedstrijden mijn ‘klokje’ in de gaten te houden, het hoort gewoon bij mijn lopen en zo absoluut niet zonder willen, zeker als je alleen loopt is ie je grootste ‘vriend’!

  3. Ronald Willemsen

    Vrijdag en zaterdag is de Jan Knippenberg Memorial gelopen, toch een van de zwaarste wedstrijden in Nederland. Giel Joziasse uit Goes deed over de 100 mijl 19,47,30 , terwijl de termijn 20 uur is. Of je dan nog op je klokje let weet ik niet, het is in ieder geval een prima prestatie onder zware omstandigheden. Giel is 4e geworden van de 26 starters.
    Zijn vrouw Anita deed het op de 50 mijl ook prima, en is eerste dame geworden (5e overall) met een tijd van 8,22,04 (termijn 9.5 uur) en ongeveer 55 starters.
    Zie http://www.ultraned.org/k_item/f084320120513.php
    Het blijkt wel dat de Zeeuwen goed mee doen op de afstand langer dan de Marathon, we hebben tenslotte ook nog een Nederlands Kampioen op de 24 uur (Wim Douw uit Oud-Vossemeer) die helaas uitgevallen is net als zijn dorpsgenoot Piet Abma.

  4. Cees van den Bulck

    Geweldige prestaties van Anita en Giel. Hopenlijk krijgen deze verrichtingen veel aandacht in de PZC van a.s. dinsdag.
    Wat betreft dat “kijken op je klokje”: Je tussentijden in de gaten houden is nog tot daar aan toe, maar je laten leiden door je hartslagfrequentie is voor mij volledig onbegrijpelijk. Vertrouw op je lichaam! Als je te hard gaat, dan merk je het toch wel. Ik ben het dus helemaal eens met Geert Dekker.

Geef een reactie

