De keuken van het hardlopen


Huub van Noorden doet regelmatig verslag van zijn belevenissen in Kenia. Vandaag deel 2.
door Huub van Noorden
Al bijna 4 weken geleden ben ik voor mijn opleiding Fysiotherapie vertrokken naar Iten om daar onder begeleiding van Jeroen Deen stage te lopen. Jeroen is een Nederlandse fysiotherapeut die de afgelopen 20 jaar menig (top)sporter behandeld heeft binnen en buiten Nederland. De laatste 7 jaar is hij actief in Iten en behandelt hij atleten, zoals Wilson Kipsang, Abel Kirui, Mary Keitany, Sharon Cherop, Gilbert Kirwa. De praktijk van Jeroen bevindt zich in het kamp van Gianni Demadonna (Italiaanse manager die tal van topatleten onder zich heeft). Jeroen behandelt atleten van het management van Demadonna en ook atleten van andere managements.  Naast de praktijk bevinden zich ook slaapvertrekken in het kamp waar ongeveer zo’n 20 talentvolle atleten zijn gehuisvest. Deze atleten staan onder begeleiding van 2 trainers: Gabriele Nicola en Renato Canova. Naast deze atleten zijn er ook veel atleten die buiten het kamp wonen en ook bij dit management horen. Door de grote hoeveelheid van atleten kunnen ze vaak in groepen trainen met ieder hun eigen doel. Doordat ik de afgelopen weken participeer binnen dit kamp heb ik letterlijk en figuurlijk in de keuken van de Keniaanse Atletiek mogen kijken. Het werd me nu duidelijker wat de weg is van een Keniaanse atleet naar de top. En hoe deze weg gevormd wordt door de trainers en onderhouden wordt door de medische staf. Naast dit kamp zijn er nog andere kampen, maar die zijn vaak kleiner en minder goed gestructureerd. Ook zijn er meerdere managers actief in Kenia. Global, Volaresports zijn bekende Nederlandse managements hier in Kenia zonder een gespecificeerd centrum. Het management is het belangrijkste wat een atleet nodig heeft, want deze zorgen vaak voor de nodige hulp met o.a huisvesting, trainers, sponsoring, het regelen van startbewijzen voor wedstrijden en onderhandelen zo nodig over een startpremie. (het zijn zaakwaarnemers die veel achter de schermen werken) Zodra de atleten een management hebben veroverd door bijvoorbeeld goed te presteren op Nationale kampioenschappen krijgen ze een kans om zich te bewijzen. Ze gaan dan gericht op hun specifieke afstand trainen met de mogelijkheden die hun voorgeschoteld wordt. (trainer/coach, onderdak, medische ondersteuning). Ieder atleet werkt naar een piek moment toe, om eventueel aan een wedstrijd mee te doen als de vorm goed is. Is de vorm niet goed of is er een blessure, dan niet! De medische ondersteuning oftewel fysiotherapie speelt een belangrijke rol in deze ‘keuken van de Atleet’. Atleten maken vaak preventief gebruik van deze ondersteuning en als er dan toch een blessure is wordt erg gezorgd voor een optimaal behandeltraject. Tot zo ver ‘De keuken van het hardlopen’ waar ik een beeld probeerde te schetsen in welke omgeving ik zit en waar ik een onderdeel van vorm. Nog een korte update over mijn zelf; Uitgezonderd van mijn buikkrampen en moeheid gaat het prima met mij. Aanstaande weekend gaat mijn wielerseizoen van start, want ik sta aan de start van de Black Mamba race (foto fiets) Het is een wedstrijd over 17km bergop op een traditionele Keniaanse bike:-)De uitslag maak ik bekend op Facebook…

Groeten uit Kenia, Huub van Noorden

 

1 reactie

Opgeslagen onder Lezersreacties

Een Reactie op “De keuken van het hardlopen

  1. Anton Engels

    Global heeft volgens mij wel een kamp in iten.

Geef een reactie

