Huub in Kenia

Huub van Noorden zit in  Kenia. In de PZC heeft u vorige week een verhaal over hem kunnen lezen. Gemist? Het staat onderaan dit blog. Huub gaat op dit blog regelmatig over zijn Keniaanse belevenissen schrijven. Hier zijn eerste bijdrage, een aankondiging op wat komen gaat. 

Depart and Arrive

Vrijdag 24 februari ben ik voor vier maanden vertrokken naar Iten (Kenia) om als fysiotherapeut te werken in een trainingskamp voor lopers, waar een Italiaans management de eigenaar van is. In de blog die ik om de week wil maken, wil ik ‘niet steeds’ mijzelf als lijdendvoorwerp nemen, maar juist de mensen die om heen leven.

Momenteel is het voor mij nog een soort survival in Iten. Nieuwe mensen, nieuwe culturen, nieuwe werkvisie, nieuwe leefomstandigheden, andere talen. etc… Voorlopig blijf ik nog lachen, maar voor mij is Iten geen luilekkerland in ieder geval.

Volgende week zal mijn eerste blog verschijnen met als onderwerp ‘ITEN’. Ik ga proberen het dorpje Iten te beschrijven en wat het dorp zo speciaal maakt.

Sportieve groet,
Huub van Noorden

 

 

Aanvankelijk zou hij zijn buitenlandse stage in Australië doen maar verzekeringstechnische problemen voorkwamen dat. Toen zijn leraar suggereerde dat hij ook naar Kenia kon voor zijn stage fysiotherapie, was de keuze snel gemaakt. Huub van Noorden, fanatiek hardloper, wielrenner en triatleet kon de lichamen masseren van de allerbeste lange-afstandslopers in de wereld! Zo’n kans kon hij niet laten liggen! 
 
Masseren en trainen in het luilekkerland van het hardlopen
 
Als Huub van Noorden (23) vandaag in Iten arriveert, is nagenoeg alles geregeld. De Yersekenaar heeft z’n DKTP- en geelzuchtprikken gehad, z’n huisje staat klaar en z’n mentor en de atleten zijn er ook al. Hij moet alleen nog wat pillen tegen malaria kopen en dan kan het feest beginnen. Van Noorden gaat tot begin juni als student aan de Avance Hogeschool in Breda stage lopen bij de Nederlander Jeroen Deen, die al sinds 2006 als fysiotherapeut in Iten werkt. En als de stage na drie maanden afgelopen is, gaat hij nog drie weken met zijn aanstaande echtgenote Gertrud rondreizen door Kenia, ‘op jacht’ ondermeer naar de Big Five, de vijf grootste wilde dieren die in het land voorkomen: de olifant, de neushoorn, de luipaard, de leeuw en de buffel.
Eerst werkte Deen in Iten in het Kiplagat-trainingscentrum, genoemd naar de Keniaanse Lornah Kiplagat. Sinds ze getrouwd is met haar Nederlandse manager en trainer Pieter Langenhorst komt ze voor ons land uit. Later begon Deen voor zichzelf en kreeg hij het overgrote deel van de kuiten van de wereldtoppers op de marathon in zijn handen. Andere delen van het lichaam overigens ook. De atleten luisteren naar namen als Kipsang, Matebo, Matebor, Sanga, Cheruiyot, Kirui, Kiptolo, Rotich, Koech, Sugut, Kandie, Kigen, Chepchirchir, Kiprop, Businei enzovoorts, etcetera.
Iten ligt op 2300 meter hoogte, een ideale hoogte voor duursporters om te trainen. Ze kweken er extra rodebloedlichaampjes, die voor het transport van zuurstof in het bloed zorgen. ,,In Iten zitten zo’n 260 Kenianen die stuk voor stuk een marathon onder de 2.10 kunnen lopen”, heeft Van Noorden vernomen. ,,De grote meerderheid is beroepsatleet. Ze verdienen de kost voor de hele familie. Er mogen er in augustus drie naar de Olympische Spelen, er is nu een voorselectie van zes gemaakt. Ik kan van nabij meemaken wie de drie olympiërs worden.”

Er zitten overigens niet alleen Kenianen in Iten. Veel Afrikanen zoeken het luilekkerland van de atletiek op en ook lopers uit andere continenten zijn er kind aan huis. De Nederlandse langeafstandsloper Koen Raymaekers bijvoorbeeld heeft zich er permanent gevestigd.
Jeroen Deen heeft twee fysiotherapeuten in dienst, die op drukke dagen wel twaalf a dertien uur aan het werk zijn. En veel vrije dagen zijn er niet bij, want atletenspieren kennen geen zon- en feestdagen. Dat team gaat Huub van Noorden aanvullen. ,,Ik verwacht dat ik een vaste groep atleten onder m’n hoede krijg. Lopers met wie ik een vertrouwensband kan opbouwen. Misschien wat jongere lopers, die nog niet op hun top zijn.” 

Hij rekent erop dat hij niet alleen zijn massagevaardigheden verder kan ontwikkelen, maar ook zijn conditie. Want voor wie het nog niet wist: Huub van Noorden is een ontembaar trainingsbeest die zijn sporten op hoog niveau beoefent. Trainingsdagen van vijf, zes uur zijn eerder regel dan uitzondering. Vooral als hardloper komt hij regelmatig in de kijker. Bij de laatste Kustmarathon finishte hij als derde. De eerste weken in Iten zullen moeilijk worden, want er gaapt een groot gat tussen sporten op zeeniveau en op 2300 meter. Op die hoogte is aanmerkelijk minder zuurstof en daar moet een lichaam flink aan wennen.

’s Morgens is het gebruikelijk dat de lopers voor dag en dauw op pad gaan. Dan is het nog aangenaam om te trainen. Het is een graad of tien. In de loop van de dag loopt de temperatuur op naar 25 graden. Maar dan is er misschien tijd om te gaan mountainbiken of te gaan zwemmen. Want in Iten is ook een zwembad.  ,,Ja, gezwommen moet er zeker worden”, vindt Van Noorden. ,,Op 11 juli, drie weken na mijn terugkeer in Nederland, staat de halve triatlon van Damme op mijn programma. Ik ben van plan meer triatlons te gaan doen. Die van Damme en daarna nog een paar. Volgend jaar hoop ik dan aan een hele triatlon mee te doen.”

Hoofddoel is natuurlijk weer de Kustmarathon, maar voordat die er op 6 oktober is, wil Van Noorden ook nog de Goese WEA Stadsloop, wat wedstrijdjes uit het Zeeuwse stratenloopcircuit doen en een halve marathon. ,,En op 7 september moet ik ook nog even trouwen”, vertelt de atleet van AV’56 en triatleet van het WEA-triteam Zeeland met de nodige zelfspot. Z’n vriendin kan er wel om lachen. ,,De huwelijksreis hebben we dan al gehad”, vindt de Bevelander. ,,Maar ik geloof dat Getrud er nog wel eentje wil.” Ze knikt instemmend.
En dan is er natuurlijk ook nog het wielrennen, dat even op z’n gat ligt. Juni vorig jaar miste het lid van wv Theo Middelkamp bij een koers in België een dopingcontrole. Van Noorden stapte halverwege af, ging niets vermoedend naar huis en deed zo niet de plas die van hem verwacht werd. Het leverde hem een schorsing van een jaar op voor wedstrijden door welke sportbond dan ook georganiseerd. Daar bovenop kwam een boete van 250 euro. Eind vorig jaar werd de straf in hoger beroep bevestigd. Van Noorden heeft zich er bij neergelegd. Hij voelt zich veel meer slachtoffer dan misbruiker. De vele reacties na de uitspraak hebben dat gevoel alleen maar versterkt. ,,Ik schaam me er absoluut niet voor”, vertelt hij. ,,En nog niemand heeft mij veroordeeld. Iedereen weet hoe het zit.”

Als hij in juni weer aan wielerwedstrijden mee mag doen, gaat hij zo af en toe bij de amateurs A koersen. Volgend jaar wil hij dan weer eliterenner zonder contract zijn. ,,Vooral de klassiekers zijn leuk. Ik wil er wel een stuk of vier, vijf gaan rijden.”  
Al zijn trainingsarbeid betaalt nog niet echt uit, vindt Van Noorden. ,,Ik wacht op het moment dat het er echt uitkomt. Tommy Staal kwam vorige week bij de Zwaarste Tien van Zeeland net terug van een blessure en liep meteen heel sterk. Ik was dezelfde periode geblesseerd geweest, maar moest hem laten gaan. Ik weet zeker, ik kan meer dan ik nu presteer.”
Zou het niet verstandig zijn een echte trainer in de arm te nemen? Iemand die trainingsschema’s opstelt en zorgt voor een goede ‘werkverdeling’?
,,Weet je”, zegt Van Noorden, ,,ik wil vooral flexibel zijn. Trainen als het uitkomt. Eigenlijk leef ik met de dag, niet per week. Vandaag had het uitzendbureau geen werk voor me. Daarom heb ik vanmorgen besloten te gaan zwemmen en te lopen. Ik ben vierenhalf, vijf uur bezig geweest. Dat was niet gepland, maar dat kon ook niet. Misschien is het verkeerd en moet ik meer naar iets toewerken, maar het is in mijn geval behoorlijk moeilijk. Ik ben wel minder wedstrijden gaan doen. Vroeger was ik elk weekend op pad, ik was nooit vrij. Nu doe ik wat minder. Een triatleet doet mischien vijftien wedstrijden per jaar. Da’s misschien toch beter.” 

Volgens Van Noorden vallen fietsen, zwemmen en hardlopen goed te combineren. Sterker, hij beschouwt het bijna als noodzaak om alle drie takken van sport te bedrijven. ,,Door die combinatie blijf je gemotiveerd. Als je dag in dag uit hetzelfde doet, raak je misschien wel je fanatisme kwijt. Sporten wordt dan een sleur. Nu kan ik genieten van m’n sport en dat wil ik graag zo houden.” 
Zo gaat het ook worden in Kenia. Lopen, fietsen, zwemmen en daarbij ook nog eens masseren. Misschien dat laatste wel het meest. Van Noorden wil veel leren en z’n werk goed doen. ,,Twee jaar geleden liepen twee jongens uit Brabant stage in Iten en zij worden nog steeds opgeroepen om te masseren. Als er Kenianen lopen in Berlijn, Londen of Dublin, mogen zij ernaar toe om te masseren. Kijk, dat zou ik ook wel willen.”

2 reacties

Opgeslagen onder Lezersreacties, Nieuws

2 Reacties op “Huub in Kenia

  1. Martijn

    Leuk artikel over ‘het beest uit Yerseke’ 😉 Ik ben benieuwd naar de blogjes en wens Huub uiteraard veel plezier toe in Kenia!

  2. jan van doorn

    Huub, Wat gaaf om een dergelijke stage te kunnen doen! Ik zal je blogverslagen met aandacht volgen. SUCCES hé!

Geef een reactie

