Trail by the Sea (3)

 

Een tikje pech en veel geluk had ik zondag bij de eerste editie van de Trail by the Sea. Pech omdat op het Dodemanspad m’n cameraatje ongemerkt uit m’n broekzak viel. Geluk omdat ik hem al honderd meter verderop miste en toen ik stopte iemand me vroeg of ik soms een fototostelletje verloren had. Een wandelaar had ‘m gevonden Honderd meter terug, bovenop een duintop, zag ik m staan. Het kostte me een minuutje of twee om hem op te halen, maar nu kan ik wél en stel trailfoto’s op het blog zetten. Geluk had ik natuurlijk ook omdat het een heerlijke trail was en ik ondanks een tekort aan training lekker gelopen heb.Ook na het zware stuk kon ik lekker doorkachelen. Voor mij was 3.19 een goede tijd. Het eerste stuk liep ik op met Giel Joziasse. Hij was om 5.30 uur uit Goes vertrokken. Te voet. Hij trainde voor de Jan Knippenberg Memorial, ik geloof in mei of april. 120 kilometertjes moet hij dan maken, bijna helemaal over het strand. Toen ik aan m’n eerste kilometers bezig was, stond zijn teller al ruim op vijftig.

Ook in de buurt liep Luc de Jaeger-Braet. Een Belg van net over de grens die in Biervliet werkt. Hij liep al vier keer de Spartathlon. Een tochtje van 246 kilometers. Bij het beklimmen van de ‘berg’ van het strand naar het Dodemanspad, ging mijn voorganger plotseling wandelen. Ik botste bijna tegen hem op. ,,Luc de Jaeger-Braet wandelt, dus dan zal het wel verstandig zijn om het ook te doen”, was zijn verklaring.

Omdat ik m’n cameraatje moest gaan ophalen, raakte ik de Belgische superlange-afstandsloper kwijt. In de Meeuwenduinen en het bos werd het veld enorm doorelkaar gehusseld. Snelle starters werden teruggeworpen, degenen met nog wat inhoud werkten zich wat naar voren. Gelukkig hoorde ik tot die laatste groep.

Het was stuivertje wisselen geblazen. Ik had een poosje John Kommer uit Zierikzee in het vizier. Hij kreeg een kilometer of vijf voor de finish een enorme inzinking en liep nog grote achterstand op. Ook Jacky Luitwieler uit Vlissingen liep enige tijd in m’n buurt. Vlak voor de waterplas ging ik ‘m voorbij. ,,Ik had mezelf nog zo beloofd dat ik niet door het water zou gaan”, zei hij (of iets van gelijke strekking) terwijl hij inhield. Geen idee of hij nog omgelopen is.Na de plas liep ik nog een poosje met iemand van Schouwen op. Hij had nog over, dacht ik. Ik zal hem straks moeten laten gaan, schatte ik in. Maar toen hij na een paar kilometer van familieleden een blikje cola kreeg aangeboden, bleef ook hij achter. Nooit meer gezien. Dolblij was ik dat ik bij Jan toch nog een drinkbusje had afgegeven. Hij maakte zich verdienstelijk als parkoerswacht. Zij laatste post was een kilometer of vier voor de finish. Veel te laat om nog wat te drinken, dacht ik vooraf. Maar dat pakte anders uit. Allemachtig, wat had ik een dorst.  Jan en de drinkbus kwamen als geroepen.

De drank gaf me de kracht om ook de laatste kilometers lekker door te stekkeren. De laatste paar honderd meter gingen met bijna dertien per uur, zodat ik net onder de 3.20 kon finishen. Hartstikke mooi, vond ikzelf, vooral omdat ik de laatste weken door een zere voet veel te weinig kon trainen. En nu: geen centje pijn! Dat was misschien wel de grootste winst van de dag. Samen met het feit dat Zeeland weer een prachtige loop rijker is.   Cor en collega-organisatoren: het was een heerlijke dag, uitstekend georganiseerd. Bedankt! Ik kijk al uit naar volgend jaar.

8 reacties

Opgeslagen onder Nieuws

8 Reacties op “Trail by the Sea (3)

  1. Wij hebben onderweg ook foto’s gemaakt van dit geweldige evenement.
    Ga voor onze foto-impressie van het parcours naar:
    http://www.trail-running.nl/fotoboeken/2012/26-02-2012-trail-by-the-sea-35km
    Groet Chris

  2. R.E.S.P.E.C.T. voor iedereen die gisteren de 1ste Trail by the Sea heeft gelopen! Wat een waanzinnig knappe prestatie over zo’n zwaar parcours. Dat de lopers het zwaar hebben gehad heb ik duidelijk gemerkt op mijn massagetafel!

    Enkele weken geleden gaf ik mij op als vrijwilligster voor de Trail… prettig om ook ’s wat terug te kunnen doen voor de sport en het van de andere kant te bekijken. In eerste instantie werd ik ingedeeld als drankverstrekker om ergens halverwege te staan met warme choco, maar vorige week werd ik gevraagd om te masseren en medailles uit te delen wat ik natuurlijk ook erg leuk vind om te doen 😉

    Nadat ik de eerste binnenkomers een medaille mocht omhangen begaf ik me richting massageruimte. De eerste “slachtoffers” melden zich voorzichtig en binnen afzienbare tijd stond er al een behoorlijke rij. Het zal niemand verbazen dat ik grotendeels kuiten heb gemasseerd: 3,5 uur lang leegdrukken van volgelopen en pijnlijke spieren… En dat was nodig!! Er stond flink wat spanning op de loperskuiten + hamstrings en sommigen hadden last van krampverschijnselen. Hoewel het gisteren een intensieve dag was voor mij en mijn collega-sportmasseurs was het heel erg leuk om dit dankbare klusje te mogen doen tijdens een unieke Zeeuwse evenement 😉

  3. jan van doorn

    Foto’s zeggen meer dan woorden! En die ene foto hierboven Koen die vertelt me dat TrailbytheSea na de kustmarathon, marathon zeeuws vlaanderen een derde loot is aan de zeeuwse hardloopkalender om zuinig en trots op te zijn! Cor Muller en zijn team verdienen een dikke + voor hun organisatie. Een super prachtig trailparours, goeie sfeer en prima start en finish locatie waar het druk en gezellig was. De hollandse stampot met worst in de smaak viel. De band Fuul Circle uit Goes de sfeer muzikaal ook nog een impuls meegaf. Zo ziet een ideale sportieve zondag er wat mij betreft uit. En volgens mij denken heel veel sportievelingen er net zo over.

    Het is toch wel opvallend dat net deze evenementen buitenom de atletiekclubs door particuliere enthousiastelingen georganiseerd zo in de smaak vallen. Of dat nu komt door net dat beetje meer ambiance rondom deze evenementen voor duuropers? De promotie, een gelikt wedstrijdlogo, de accomodatie, het parcours. Het brengt net dat beetje meer sfeer waar veel sporters opaf komen.

    Op diverse sites heb ik inmiddels trailfoto’s gezien van de prachtige kop van Schouwen. Ik heb in de aanloop naar deze trail een aantal keer wat stukjes meegetraind met de trailtrainingsgroep van Jos den Hollander. Ik bedacht me toen… Nee das niks voor Jan. Te zwaar te lang. Dat gaat me nooit lukken. Omdat ik toch zou gaan kijken heb ik mij een parcourswachthesje aan laten meten om dan maar op deze manier mijn bijdrage te kunnen leveren. Ik heb ervan genoten. Het duurt nog een jaar en het is er dus veeeeel te vroeg voor. Maar…. als ik een loopmaatje weet te vinden om deze trail volgend jaar mee samen te gaan lopen…. Wie weet… mag Cor me dan volgend jaar ook wel zo’n mooie medaille om de nek hangen.

    Op naar TrailbytheSea version 2… maar eerst de kustmarathon version 10 ! (mijn 6e).

  4. Martijn

    Wederom een leuk verslag van een prachtig evenement! Ik heb zelf ook geweldig genoten. Dankzij mijn rustige start, tot 25 km zoveel mogelijk ingehouden, kon ik de laatste 10 km nog een hoop lopers inhalen. Het belangrijkste is dat ik heel ben gefinished en van de mooie natuur kon genieten. Gisteren een rustdagje gehouden (hoewel geen spierpijn!), maar vanaf vandaag kan ik al weer lekker trainen. Organisatie, nogmaals bedankt!

  5. Robert Sonke

    Wat een pracht loop was het afgelopen zondag. Lekker over het strand, door de duinen en de boswachterij rennen. In de aanloop rustig over het strand, het dodensmanspad heb ik voor mijn gevoel opgevreten. In de boswachterij heb ik vooral ontspannen en lekker gelopen. Als we aan het eind van de Zeepeduinen nog eenmaal een grote zandheuvel over zijn, hoor ik iemand achter mij zeggen dat zijn laatste kilometer langzaam was gegaan. We lopen een flink stuk samen op en weten zeker dat de laatste 10 kilometer ook nog wel gaan: “wat is nu 10 kilometer in de huidige tijd?” Het souplesse gevoel verdwijnt langzaam uit de benen. Toch blijven we medelopers oprapen. Tot kilometerpunt 30: ik had het al wat moeilijker, maar dat mag. Het door mijn familie aangereikte blikje cola en mijn finale gelletje hebben daar niet het gewenste resultaat geleverd. Een complete inzinking, man met de hamer of door het ijs gezakt. In ieder geval het was gedaan. Koen verdween uit mijn beeld en inderdaad, we hebben elkaar daarna niet meer gezien. Wie weet tot een volgende loop dan maar weer.

  6. Kees Sturm

    Paar seconde achter je gefinished, was ook één van de mensen die langzaam terug viel de laatste 10km pff wat heb ik het zwaar gehad. Maar was wel erg mooi!

  7. Cees van den Bulck

    De Jan Knippenberg Memorial is 160 km (100 mijl).

Geef een reactie

