Echte trail

 door Koen de Vries

In de PZC van vandaag staat een voorverhaal over de allereerste echte trail op Zeeuwse bodem, de Trail by the Sea. Mooi om Cor Muller te horen zeggen dat trailers een andere hardloopbeleving hebben dan marathonlopers. Da’s denk ik inderdaad een groot verschil. Ik loop trails en marathons, maar voel me eerlijk gezegd veel meer een trailer dan een marathonner. Een marathonloper luistert voornamelijk naar z’n eigen lichaam, een trailer naar de vogels om zich heen. Een marathonloper heeft met name oog voor zijn voorganger en z’n hardloophorloge, een trailer kijkt (ook) naar de natuur. Eén overeenkomst is er wel. Beide ‘soorten’ lopers willen lekker ver. Een trail is daarom iets anders dan een cross.
Toen ik over de plannen voor de Zeeuwse trail hoorde, was ik een beetje sceptisch. Een echte trail in Zeeland is onmogelijk, was m’n gedachte. Maar daar ben ik van teruggekomen. Natuur vind je genoeg in de Kop van Schouwen en zware trajacten ook. Enig nadeel is dat je er geen lange berghellingen  vindt. Hoogteverschillen van minimaal honderd meter kun je er niet overbruggen en dat is wel iets specifieks van een trail. Daar staan steile strandovergangen met mul zand tegenover. De zee heeft afgelopen winter hele stukken uit de duinen gevreten, waardoor ze extra steil zijn geworden.  Waar vind je zoiets in de Ardennen? Als je ze maar vaak genoeg tegenkomt en er maar tegenop blijft rennen, sijpelt de energie ook snel genoeg uit je lichaam.

Waden door het water kan ook. Kijk maar naar de foto in de PZC van vandaag. En naar het filmpje op de website. Arjan Beije dendert daarop door een poeltje en haalt zo twee natte poten. Weliswaar is het niet zo diep als de Ourthe, waar ik afgelopen zomer met een paar Zeeuws-Vlamingen doorheen moest, maar toch.

Ik ben benieuwd of de uitslag van de Trail by the Sea er anders uitziet dan die van de ‘gewone’ Zeeuwse loopjes. Eerlijk gezegd verwacht ik van wel. Wie een snelle marathon loopt, hoeft nog geen snelle trail te lopen. Bij een marathon probeer je constant en zo lang mogelijk met dezelfde hartslag te lopen. Bij een trail is dat onmogelijk. Hier is het zaak om snel te herstellen van een inspanning, zodat je weer kracht hebt voor het volgende obstakel. Het is een heel andere manier van belasten.
Als ik erover nadenk, vind ik het best wel spannend. Een marathon lopen is een avontuur, een trail lopen in een avontuur in tweevoud. 

De start van de trail is zondag om 11.00 uur bij Strandpark De Zeeuwse Kust.

voor meer info: www.halvevanrenesse.nl

3 reacties

Opgeslagen onder Nieuws

3 Reacties op “Echte trail

  1. De gezonde spanning is bij mij ook flink aanwezig Koen. Ook wel lekker dat we eens niet meer dan 2 uur in de auto moeten zitten om te gaan trailen.

  2. koendevries

    Zo had ik het nog niet bekeken Andres. Het is inderdaad een groot voordeel.

    Groet van Koen

  3. Wim Huurman

    En wat dacht je van de afterparty met muziek van Fools Circle?

Geef een reactie

