Hoe gaat het?

Sjaak Sinke heeft even in een dipje gezeten. De tijdwaarnemer annex super-Almere-triatleet heeft met prostaatkanker geworsteld. De toekomst lijkt hem echter weer toe te lachen. Hieronder zijn relaas.

Hoe gaat het? Die vraag wordt nogal eens gesteld wanneer je iemand tegenkomt. ,,Op een klein plekje na gaat het prima’’, is de laatste tijd mijn antwoord. Begin oktober 2011 werd bij mij prostaatkanker vastgesteld.

In de week na mijn deelname aan de hele triatlon van Almere op 28 augustus (waar ik Nederlands kampioen werd in de categorie H65) laat ik altijd  mijn cholesterolgehalte meten. ,,Doe mijn PSA (Prostaat Specifiek Antigeen, een eiwit dat afgescheiden wordt door de prostaat)  er ook maar bij’’, was mijn vraag aan de huisarts. Mijn grootvader is er op zijn 72e ook aan overleden en wanneer je bijna 70 bent is dat al akelig dichtbij.

 Na het bloed prikken bleek mijn cholesterol wat aan de hoge kant, mogelijk veroorzaakt door gebruik van Peptipro, eiwit dat onder meer door BORN wordt verkocht. ,,Uw PSA is met 5.1 (mg/liter) wat aan de hoge kant”, was de melding van de huisarts. ,,Maak maar een afspraak met de uroloog.”

,,Laten we nog even de PSA meten’’, was de mening van de uroloog nadat hij met anaal-onderzoek de prostaat had getest. De PSA bleek ineens op 7.8 te zitten. ,,Laten we dan maar een punctie doen”,  stelde de uroloog voor. Enige tijd later lig  je dan in de beugels, die volgens mij alleen voor vrouwenonderzoek ontworpen zijn. Vervolgens worden er dan 8 stukjes weefsel weggenomen en naar de patholoog gestuurd. Een weekje later terug naar de uroloog: ,,Er zijn drie van acht puncties besmet met een tumor. U heeft prostaatkanker.’’

Gek genoeg was ik daar niet erg ontdaan over. Mijn grootvader had het immers ook gehad. Vervolgens werden de vijf behandelingsmethoden doorgenomen. Mijn voorkeur ging uit naar de radioactieve naaldjes (isotoop Jood-125) ook wel de Brachytherapie genoemd. Daar vervolgens drie sessies aan gewijd en op naar de oncoloog C. Griep van het ZRTI: ,,Ik heb met verbazing uw dossier gelezen. Uw Gleasonscore is 7 dus de Brachytherapie is niet mogelijk .”

Daar zit je dan. Wat nu? Verwijderen van de prostaat leek me geen optie, dus bleef uitwendige röntgenbestraling over. Dan moet er een afspraak gemaakt worden voor het plaatsen van drie goudstaafjes in de prostaat om de plaats bij de bestraling goed te kunnen bepalen en dat moest gedaan worden door de uroloog. Daar nog even aangehaald dat hij niet op de hoogte was van de Gleasonscore en vervolgens drie prikjes en de goudstaafjes waren geplaatst. Jammer dat je ze er na afloop niet uit kunt halen en naar de goudbus brengen. 

Vervolgens ga je na een prima voorlichting  onder de nieuwe CT-scan om de juiste plaats te bepalen van de staafjes/prostaat. Er worden drie tatoes geplaatst en wat lijnen gezet. Vervolgens gaat de computer twee dagen aan het werk om het bestralingsschema uit te werken.  Op 15 december volgt de eerste van de 39 bestralingen waarbij ik meteen tegen een neef van broer aanloop. De bestraling vindt plaats in een grote machine waar de bron een draaiende beweging maakt zodat het overige weefsel zo min mogelijk geraakt wordt. Na twee minuten sta je weer buiten. Vervolgens is het schema heel simpel: iedere werkdag bestralen waaraan op 7 februari een eind is gekomen.

Aan een kant wel jammer, want ik was behoorlijk gehecht aan het biljarten in de wachtruimte. Vervolgens moet ik drie maanden wachten of de PSA gedaald is en behandeling succes heeft gehad. Gelukkig heb ik nauwelijks bijwerkingen gehad. In het begin een lichte vermoeidheid en de blaas en de darmen die flink protesteerden. Voor de rest heb ik lekker kunnen trainen bij Fitness Fitaal en in het zwembad. Ik heb de wedstrijden in die periode kunnen klokken, waarbij ik de organisatoren wel aangeraden had om een plan B op te zetten voor het geval dat…

Maar dat was niet nodig. De hele bestraling is mij alles meegevallen, ook al omdat ik me op nul had ingesteld. Je weet toch niet wat je boven het hoofd hangt. ,,De mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest.’’ Verder heeft de uitspraak van Steve Jobs, oprichter van Apple, mij gesterkt: ,,Het probleem van leven is dat je er aan dood gaat.” En dan is het fijn dat je bij de DELA verzekerd bent gezien de laatste advertentie: ,,Wij hebben nul procent klachten’’.

Het is vervelend dat je prostaatkanker krijgt gezien het feit dat ik 65 jaar sport, niet drink, niet rook en niet vreemdga.  Het zou goed zijn wanneer er een PSA-controle komt voor mannen boven de  50 jaar, net zoals bij vrouwen voor borstkanker. Ik was er gelukkig vroeg bij maar bij veel mannen komt de diagnose te laat. Voorts bedank ik het personeel van het ZRTI die mij op professionele  maar uiterst menselijke manier behandeld hebben. Verder dank aan ieder die mij op welke manier dan ook gesteund hebben. De training roept. Op 8 september ga ik weer van start in de hele triatlon van Almere met dochter/coach Natalie,  die daar al 21 jaar mijn steun en toeverlaat is.

 

3 reacties

Opgeslagen onder Nieuws

3 Reacties op “Hoe gaat het?

  1. Sjaak, een ontroerend en treffend verhaal. Mooi dat je er zo open over kunt schrijven. Wellicht helpt het anderen om tijdig actie te ondernemen. Ik wens je een voorspoedig herstel; we kunnen tenslotte nog niet zonder je!

  2. sarijke

    sjaak, een goed verder herstel gewenst en fijne trainingen komende tijd, een dapper verhaal en zeker zou die controle er ook voor mannen moeten zijn.

  3. Cees van den Bulck

    Sjaak,
    Wat moet je anders zeggen als: “Heel veel sterkte, de komende tijd”.
    Uit de humor, die door je verhaal heen geweven is, blijkt hoe je met je medische probleem omgaat: zeer positief. Het voorbeeld Lance Armstrong moet je ook sterken: tweede in een halve triathlon en op weg naar de Iron Man. En aangezien er in Zeeland geen tweede aeromad is ……

Geef een reactie

