Loopband

door Maurice Steketee
Je hoort er steeds vaker over, hardlopen op een loopband. Vooral ultralopers schijnen veel kilometers te maken op de loopband. Zo kwam ik er na wat rondneuzen op internet achter dat Marc Papanikitas, bekend van de Kustmarathon, veel traint op zo’n ding. Nu heb ik in een van mijn eerder blogs al wel eens aangegeven dat ik geen fan ben van sportscholen en fitnesscentra, maar ik ben wel nieuwsgierig geworden naar de loopband. Je hebt ze in allerlei soorten en maten heb ik al gezien. Ook verschillende prijzen. Van 180 euro tot 2300 euro.  Zeker met deze vrieskou kan het een uitkomst zijn, al blijft er natuurlijk niks lekkerder dan in de frisse lucht lopen. Desalniettemin ben ik benieuwd of er Zeeuwen zijn die een loopband thuis hebben staan en wat hun ervaringen zijn. Heb je meer of juist minder kans op blessures en kun je ook heuveltrainingen instellen? Ik hoor het graag.

12 reacties

Opgeslagen onder Bijdrage Maurice

12 Reacties op “Loopband

  1. Jos

    Hoi Maurice, ik heb ook zo’n ding thuis staan maar ik gebruik ‘m zelf niet. Mijn gezin echter wel. Zelf ga ik toch liefst naar buiten als het even kan maar soms laat het weer dat echt niet toe. De loopband is dan een goed alternatief. Ik ben in de gelukkige omstandigheid om tussen de middag te kunnen fitnessen in ons bedrijfs fitness center. Meestal maak ik daar alleen gebruik van de kleedkamer en de douches maar als er een pak sneeuw ligt, als het hard regent of als het gewoon hardstikke koud is dan waag ik mezelf wel eens op de loopband. Ideaal om daar je tempo’s op te doen bij deze kou. Een televisie boven de loopband zorgt voor vermaak. Op zo’n loopband krijg je ook gevoel voor tempo en bergop lopen kun je ook, al kom je geen centimeter omhoog. Belangrijk is wel de kwaliteit en grootte van de band. De banden in ons fitness center zijn van Life & Fitness en hebben een groot loopvlak. Bang om niet je eigen tempo te kunnen lopen hoef je niet te zijn want ze gaan tot 24km per uur. Zelf Patrick Makau, wereldrecordhouder op de marathon, zou hierop kunnen trainen 😉

  2. Bart Vandewiele

    ik zou zeggen: zie https://mauricesteketee.wordpress.com/2010/08/11/sportschool-of-park/#comments

    ik geniet er nog steeds van en zeker met donkere koude dagen waar je ’s avonds de ijsplekken niet meer ziet liggen… wat die prijzen betreft: die kunnen veel hoger liggen,.. neem beter een goeie, i.e. weinig onderhoud, véél PK’s, degelijk (= niet opplooibaar) en uiteraard genoeg helling en snelheid, en groot genoeg. Momenteel train ik zelfs 90% op loopband, terwijl ik naar het journaal kijk of een filmpje meepik 😉 Naar de marathon van Zeeuws-Vlaanderen toe, wissel ik vaak trainingen af: bvb 1/3 buiten lopen, 1/3 binnen (en iets drinken) en dan nog eens buiten, eventueel run-bike-run. Fyi: mijn merk is Johnson T8000. Maar bovenal: enjoy running 😉

  3. jan van doorn

    Op de loopband van de sportschool deed ik mijn eerste duurloop ervaringen op. Tot op de dag van vandaag ben ik dat ding (en mezelf) er nog dankbaar voor 🙂

    Niets is fijner om op een stille zondagmorgen in goed gezelschap een rondje te gaan hardlopen door de natuur. De stilte… en eigenlijk het meestal redelijk tot goede loopweer. Het heerlijk gezond bezig zijn en de rest van de dag dat lekkere gevoel. Dat is hardlopen PURSANG. En dat beleef ik nu al 13 jaar. Dankzij dat abbonementje en sportprogrammaatje met loopbandtraining dus!

    Inmiddels doe ik al weer een paar jaar mee met een van de recreantenloopgroepen bij AV’56. Maar daarnaast en ook dankzij het aantrekkelijk geprijsde combi-abbonement AV’56/Fitland ben ik ook nog 2x per week op de sportschool te vinden. En… nee die loopband gebruik ik niet vaak meer. Die staat er voor die enkele keer dat het echt hondeweer is en het buitenlopen dus niet uitnodigend is. Ik ga daar heen voor wat krachttraining en allerlei andere oefeningen en een gezelliglige babbel met de sporters die ik daar inmiddels ken. Heet dat in atletiekvakjargon niet corestability? Nou ik doe het gewoon om dat ik me er prettig bij voel en mezelf er na het fitnessen ook nog even lekker met een saunabezoekje kan oppeppen. Wat mij betreft dus alle hulde aan dat hardloopding in dat hoekje van de sportschool. Zonder die gekke uitvinding zou ik nu niet al inmiddels zoveel jaar van het hardlopen hebben genoten!

  4. Bedankt voor de tips! Heb ik nog een vraag. Maakt zo’n apparaat veel herrie? Oftewel, als je in een appartementencomplex woont, worden dan de buren niet gek van het lawaai als je aan het trainen bent?

  5. Bart Vandewiele

    Maurice, je hoort het uiteraard wel in de ruimte daaronder (bam-bam-bam-waar onze living overigens is) maar het is niet storend bij, ons althans. En voor jezelf: ik zou het niet weten, want ik loop met zo’n draadloze koptelefoon om de tv/dvd beter te kunnen horen… (en ja, uiteraard geniet ik nog buiten van de natuur en de stilte hoor ;-))

  6. Boudewijn

    Ik vraag mezelf af wat een deugdelijke loopband kost, kom je als redelijk fanatiek loper wel toe met een band van minder dan eur 1000? De banden die ik zag hadden prijzen tot boven eur 4000.
    Een week of wat geleden heb ik er ook naar gekeken en bedacht dat verlenging van een abonnement bij een sportbedrijf (in de volksmond ook bekend als sportschool) wellicht een betere investering is dan zelf een fors bedrag neer te moeten leggen.

    Buiten lopen is 100 keer fijner dan op de band, zelfs bij min 6 en een stevige wind.

  7. Dave Boone

    Beste Maurice,

    Het is inderdaad een goede oplossing voor lange duurlopen, ofschoon het geen vervanging kan en mag zijn van de duurloop in de natuur of op de baan. Met dit koude weer is het echter niet verstandig om zeer lang buiten te lopen, aangezien het lichaam ook veel energie ‘verspild’ om het lichaam zelf warm te blijven houden. Een duurloop van drie tot vier uur is in mijn beleving te lang voor temperaturen onder nul. Het lastige is overigens wel dat een duurloop op de loopband enige concentratie en ervaring vereist. De loopband blijft gewoon doordraaien als je even niet oplet of een mispas maakt. Je mag in ieder geval niet te ver in gedachten wegzinken, want voor je het weet val je van de band af. Het zal ongetwijfeld naar verloop van tijd gaan wennen, maar je moet blijven opletten.
    Het is trouwens min of meer een aparte discipline, de ultraloop op de loopband. Er is een nationaal record op de 100 km (Mik Borsten). De huidige wereldrecordhouder op de laatstgenoemde afstand op de band, de 22-jarige Oostenrijker Rainer Predl, zal in 2013 een aanval doen op het wereldrecord op de 1000 km, het tienvoudige dus! Een lange duurloop is dus wel te doen voor de ervaren loopbandloper…

    Loopse! Dave

  8. Bart Vandewiele

    Boudewijn, de duurdere Technogyms gaan tot 18.000 euro. Maar een degelijke band heb je beslist al vanaf 3500 à 4000 EUR, let dan vooral op het aantal PK en niet op het aantal opties, tv-scherm,… Koop geen opplooibare brol van < 1500 eur zou ik zeggen, zeker als je die wekelijks tot dagelijks wil gebruiken. Ik zou hem niet meer kunnen missen, al is het maar ter afwisseling (voor mijn fiets/MTB trek ik dan ook géén budget uit). Btw, na enkele jaren heb je je fitnessabonnement terug en je hebt je niet moeten verplaatsen 😉

  9. Maurice,

    Nu heeft John Q. jou pas laten ervaren dat je gewoon buiten kunt lopen bij ‘slechte weersomstandigheden’. Mijn advies is: spendeer er geen geld aan. Als je de weersomstandigheden niet goed genoeg vindt om buiten te lopen (en dat komt denk ik zeer zelden voor), doe dan lekker iets anders. Koop bijvoorbeeld een matje van € 5,- en doe binnen wat grondoefeningen om de rompspieren te trainen. Hiermee kun je blessures voorkomen.

    Als je € 3.500,- à € 4.000,- aan een band moet uitgeven…. Daar kun je 7 à 8 keer van op wintersport, om maar een vergelijk te maken. Je zou van dat geld ook een aardige mountainbike kunnen kopen zodat je bij ‘slecht weer’ wat krachttraining kunt doen. Dan heb je ook nog genoeg geld over om een racefiets te kopen voor het geval dat je goed weer hebt, maar wegens een blessure niet kunt lopen. Zelfs een paar schaatsen kan er dan nog bij voor het geval dat je weer hebt zoals afgelopen weken.

    Of je moet binnen hardlopen op een loopband echt ontzettend leuk vinden, maar dat kan ik voor jou niet bepalen natuurlijk.

    Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar het lijkt me helemaal niks. Daarbij wel de kanttekening dat ik geen ultraloper ben en ik dus niet per se ontzettend veel kilometers moet maken voor een ultraloop die op mijn programma staat.

    Groet,

    Martijn

  10. Dank voor de reacties, ik ben een hoop wijzer geworden! @Martijn ik was zeker niet van plan om 4000 euro neer te tellen voor een loopband. Ik was vooral benieuwd naar de ervaringen van lopers als alternatief bij slecht weer. Het valt me op dat het apparaat vooral populair is bij ultralopers en in die categorie wil ik me (voorlopig nog) niet scharen. En bij beginnende lopers als eerste kennismaking met hardlopen. @Dave grappig dat er zelfs een nationaal record is, wist ik niet. Lijkt me wel wat voor jou om dat eens aan te vallen.
    loopgroet, Maurice

  11. Boudewijn

    Ik kan mezelf geen voorstelling maken bij ultraloop op de loopband. Gisteravond heb ik mezelf weer een keer op de loopband begeven, na 45 minuten heb ik voor mezelf de conclusie bevestigd dat er niets gaat boven buiten trainen. Na een uur was de band er ook klaar mee en sloeg tot 3 keer toe op tilt :-)..
    Alhoewel, als je met een maatje kan trainen, dan is de loopband best te doen. Het voordeel van samen op de band trainen is dat je kan trainen met iemand die jouw tempo niet vol kan houden (of omgekeerd).

    Ik zal de loopband zeker wel gebruiken als de omstandigheden van dien aard zijn dat buiten lopen niet uitnodigend tot ronduit gevaarlijk is, denk aan te donker of glad. Veel geld ervoor neertellen gaat niet gebeuren.

    Misschien, Maurice, moet je eens een proefabonnement bij de fitness in je woonplaats nemen en daar zelf een band uitproberen. Kan je altijd nog besluiten of je het al dan niet iets vind en of je niet liever af en toe in de wintermaanden een paar maanden naar de fitness kan gaan..

  12. Marc Papanikitas

    Pat Leysen, een nationaal atleet op de 24 uur traint al jaren alleen nog maar op de loopband bij hem thuis. Die man loopt rond de 220km op de 24 uur.
    Bij vriesweer en sneeuw is het gevaarlijk trainen. a) vanwege de blessures die je kan oplopen door uitschuiven b) de koude pakt ook op je spieren, je loopt te gespannen, je houding verandert de efficientie van trainen is er niet. c) de ijskoude lucht is heel slecht voor je longen, het temp.verschil is te groot waardoor je kans op longproblemen oploopt. d) de luchtkwaliteit is meestal behoorlijk slecht (fijn stof). In een periode waarbij je piekt naar wedstrijden moet je kunnen kwaliteit trainen. Als je dat niet kunt vanwege vrieskou en sneeuw moet je zorgen dat je dat op een andere manier oplost. Ik woon op 1km van een fitnesszaak en betaal graag 120 euro voor een 20 beurtenkaart om op een kwalitatief goede en professionele band te lopen. Tevens is het leuk om in de winter in singlet en korte broek voluit te kunnen trainen. Je imponeert de mooie dames wanneer je daar tegen 17km/h loopt te trainen en dat is ook lekker meegenomen.

Geef een reactie

