Halve van Cadzand

door Koen de Vries

Vier maanden geleden liepen we de Zeeuwse Kustmarathon bij een graadje of 26. Tijdens de Halve marathon van Cadzand waren de omstandigheden zondag enigszins anders. De thermometer van de plaatselijke Rabobank gaf -3 aan, maar volgens mij was het kouder. Als ik mocht kiezen dan wist ik het wel. Geef mij maar Kustmarathonweer.

Vier broeken had ik over elkaar aangetrokken, van binnen naar buiten een onderbroek, een gymbroek, een trainingsbroek en weer een gymbroek. Over m’n twee hardloopshirts droeg ik nog een dikke jas. verder had ik op m’n hoofd een dikke muts en aan m’n handen handschoenen. Zo warm als op 1 oktober heb ik het echter nooit gehad. Tsjonge wat was het koud.

Over het ergste heb ik het nog niet gehad: de sneeuw. Marius Besuyen had er geen last van gehad, verklaarde hij na afloop plechtig en er waren er wel meer die niet over de ondergrond klaagden. Maar Marius is voor mij geen graadmeter. Overal waar de net vijftig jaar geworden inwoner van Sint Laurens de laatste tijd verschijnt, worden toptijden opgetekend. Marius heeft nergens last van, hij presteert onder alle omstandigheden. In Jaap-Jan Ritsema vond ik een veel geloofwaardiger bondgenoot en in m’n oude pingpongtrainingsmaat Ruud Geldof ook. Nergens kon je eens lekker afzetten, vonden zij net als ik. Steeds misten je voeten net die paar procent grip die je het gevoel konden geven dat je lekker op snelheid kwam.

Toen ik met m’n tong op m’n schoenen over de streep kwam, stelde de al lang gefinishte Monique Allefs als klap op de vuurpijl de retorische vraag of ik degene niet was die zo vaak op het strand liep? Met andere woorden, waarom kwam ik zo laat over de streep? Strand, was mijn wedervraag aan de inwoonster van Hulst. Welk strand? Want ook het strand van Cadzand was onder een laag sneeuw verdwenen. Gevolg was dat je regelmatig ver wegzakte omdat je niet kon zien welke ondergrond er op je wachtte. Het was ploegen met een mank paard en een kapot wiel.

Door al dat ongerief had ik het na een kilometertje of zestien wel gehad. Het laatste stuk werd ik door Jan en Alleman voorbijgelopen. Toch viel m’n eindtijd van 1.49 nog wel mee. Die laatste vijf kilometers had ik zonder uitzondering binnen de 5.20 afgelegd. Helemaal zo slecht nog niet onder deze omstandigheden.

In de uitslag vond ik me in het veld van 325 finishers terug op de 163e plaats. Als je lijst in tweeën deelt, zou ik dus op de eerste plaats van het tweede blaadje kunnen staan. Ter hoogte van Michel Schrier, en dat is helemaal zo slecht nog niet. 
Jammergenoeg vond mijn fototoestelletje het te koud om z’n werk te doen en toen ik m’n ipod in stelling wilde brengen, glipte die uit m’n koude vingers. Hij doet het nog, maar het glas op de achterkant heeft wel een lelijke ster opgelopen. Geen foto’s dus.

Maar laten we verder niet klagen. De kachel brandt, de Elfstedentocht komt eraan en daarna gaat het vast wel weer voorzichtig zomeren.   

 

4 reacties

Opgeslagen onder Nieuws

4 Reacties op “Halve van Cadzand

  1. Bart Vandewiele

    Ja Koen, ik stelde me dezelfde vraag, maar ondanks m’n traagste halve ooit heb ik er toch wel van genoten! (ook van het Belgisch bier achteraf ;-)) Fyi: de auto gaf bij aankomst -7 graden aan.
    De halve van Sluis wordt de volgende, ZONDER sneeuw én zand.

  2. Robert Carol

    Hoi Koen,

    Ik vroeg me na afloop af of er ook nog wel eens een “normale” wedstrijd is over een vlak parcours. Het is best wel leuk om over het strand, de duinpaden etc. te lopen maar ik ben echt toe aan een halve marathon waar ik recht toe recht aan over asfalt kan lopen. Ik hoorde van John Q en bevestigd via bovenstaande reactie dat de halve van Sluis zo’n wedstrijd is. Ik denk dat ik daar dan naartoe moet gaan.
    Neemt niet weg dat het gisteren wel heel mooi was. Ik heb in ieder geval de omgeving goed in me opgenomen.
    Nog een bedankje voor alle parkoerswachten want die zullen het toch wel bijzonder koud hebben gehad gisteren!

  3. He Robert, De Oosterscheldeloop zaterdag 31 maart a.s. is als antwoord op jou vraag dan mischien een goeie suggestie!

    Info en inschrijven via http://www.av56.nl

    Via de polders en langs de Oosterschelde naar Wemelding en via Kattendijke weer terug naar Sportpunt Zeeland in Goes. Een beetje van beiden… Zeeuwse polders en dijken, een paar klimmetjes op en af en langs de oevers van de Oosterschelde. En yep het hele parcours loopt over asfalt.

  4. Boudewijn

    Hoi Koen,

    Loopt dat wel lekker met zoveel broeken? Bij de huidige temperaturen heb ik als koukleum voldoende aan een lange tight met wind/waterdichte broek er overheen.

Geef een reactie

